• مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا
  • مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا
  • مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا
  • مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا
  • مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا
  • مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا
مدیران نمایشگاهی ایران در اروپامدیران نمایشگاهی ایران در اروپامدیران نمایشگاهی ایران در اروپامدیران نمایشگاهی ایران در اروپامدیران نمایشگاهی ایران در اروپامدیران نمایشگاهی ایران در اروپا

مدیران نمایشگاهی ایران در اروپا

عصر نمایشگاه: نخستین کارکردهای تخصصی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی هم افزایی‌های گروهی با رویکردی تخصصی در حوزه‌های مرتبط و جهانی است. حضور در متن صنعت نمایشگاهی جهان و توسعه دانش عملیاتی و همگام شدن با رویدادهای تخصصی و مرتبط نمایشگاهی گامی رو به جلو برای ساختن آینده‌ای درخشان است.

به گزارش پایگاه خبری«عصرنمایشگاه» ، تحقق اهداف برگزاری رویدادهای بین‌المللی نمایشگاهی به ویژه ارتقا دانش و نظارت کیفی مراکز نمایشگاهی در ایران می‌تواند سمت و سوی برگزاری تخصصی و رویکردهای جهانی نمایشگاه را در جهت افزایش کیفیت و ارتقا مشارکت‌های نمایشگاهی پیش ببرد و مراکز نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان شاخصی متمایز از سایر مراکز نمایشگاهی منطقه از طریق مشارکت کنندگان تخصصی و بین‌المللی، معرفی کند. در این راستا، انجمن نمایشگاهی ایران با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران در آبان 1395 با شرکت در مهمترین رویداد تخصصی نمایشگاهی اروپا و حضور در مقر انجمن جهانی نمایشگاه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید از بزرگترین رویداد اختصاصی ایران در ایتالیا، مسیرهای جدیدی را برای توسعه این صنعت و ارتقا دانش مدیران مراکز نمایشگاهی کشور، آغاز کرد. خلاصه‌ای از سفرنامه مدیران صنعت نمایشگاهی ایران در ادامه آمده است.

انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (یوفی)یوفی  ( UFI ) به عنوان یک انجمن غیرانتفاعی براساس قانون فرانسه مصوب اول جولای 1901 تاسیس شد و دفتر آن برای نخستین بار در سال 1925 میلادی در میلان گشایش یافت. در ابتدا نام آن اتحادیه نمایشگاه‌های بین‌المللی بود. بعدها، در 20 اکتبر 2003 در جلسه عمومی قاهره، نام آن به «یوفی» (انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی) تغییر یافت. اما در اکثر متن‌ها بیشتر از کلمه مخفف UFI در اشاره به انجمن استفاده می‌شود. دفتر اصلی یوفی نیز اکنون در پاریس است. هدف اصلی یوفی، به عنوان مرکزی برای گفت‌وگوی اعضا و ارتقا و حمایت از اعضای یوفی و صنعت نمایشگاهی در جهان است. این سازمان به کارشناسان صنعت نمایشگاهی فرصت تبادل ایده‌ها و تجربیاتشان را می‌دهد. یوفی همچنین برای اعضای خود تحقیقات و مطالعات ارزشمندی در زمینه صنعت نمایشگاهی فراهم می‌کند. مدیران این انجمن براساس بند 9 (قوانین داخلی) انتخاب می‌شوند. تنها نمایندگان سازمان‌هایی که عضو کامل یوفی هستند (شامل برگزارکنندگان، صاحبان مراکز نمایشگاهی و شرکت‌هایی که همزمان برگزارکننده و صاحب مرکز نمایشگاهی هستند) می‌توانند به عنوان رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره انتخاب شوند. رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره باید از 2 کشور مختلف باشند. انتخاب رئیس هیئت مدیره و نایب رئیس هیئت مدیره هر 3 سال یک بار، در آخرین جلسه قبل از مجمع عمومی انجام می‌شود.
با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته از طرف انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در جهت اعزام اولین هیئت تجاری بازاریابی در سال 95 مرکب از 23 نفر از مدیران ارشد شرکت‌های نمایشگاهی سراسر ایران، به ریاست آقای نلسون حضرتی و همراهی هیئت رئیسه انجمن و رئیس امور نمایشگاهی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران به کشور فرانسه جهت بازدید از نمایشگاه تخصصی Heavent در پاریس و همچنین بازدید و ملاقات با مقامات ارشد انجمن جهانی نمایشگاه‌ها (یوفی) در پاریس و همچنین حضور در کارگاه یک‌روزه آموزشی EMD  با حضور  آقای پروفسور بایر و با در نظر گرفتن انجام مقدمات عضویت سایت نمایشگاهی جنوب‌شرق در یوفی انجام شد.
بازدید از نمایشگاه HEAVENT PARIS
HEAVENT  عنوان نمایشگاهی است که هرساله و به طور معمول در ماه نوامبر در شهر پاریس با حضور اقشار مختلف در موضوع کسب و کار حرفه‌ای نمایشگاهی، سمینار و کنفرانس‌ها برگزار می‌شود. در این نمایشگاه امکان آشنایی با متخصصین برگزارکننده نمایشگاه، آشنایی با جدیدترین ابزار وامکانات نمایشگاهی، آشنایی با اتحادیه‌ها وانجمن‌های مرتبط وانتقال تجربیات، اطلاعات و جدیدترین دانش تخصصی جهانی، مهیاست. بر همین اساس اولین برنامه هیئت تجاری مذکور بازدید از این نمایشگاه بود. بازدید از نمایشگاه heavent  در پاریس با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ در زمینه برگزاری و مدیریت نمایشگاه‌ها و رویدادها تجربه بسیار خوبی برای مدیران نمایشگاهی بود، از جمله می‌توان به آشنایی با تکنیک‌های جدید در زمینه غرفه سازی و غرفه آرایی و همچنین تجهیزات جدید سالن‌های نمایشگاهی و همچنین سازه‌های موقت در فضای باز نمایشگاهی اشاره کرد .
محل برگزاری این نمایشگاه در مرکز نمایشگاهی پورته دو ورسای PARIS EXPO PORTE DE VERSAILLES  است که در نوع خود یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های جهان محسوب می‌شود و مورد استقبال گسترده کشورهای مختلف جهان قرار می‌گیرد و شامل چندین سالن نمایشگاهی و فروشگاه است که مورد بازدید قرار گرفت .در مدت حضور در این رویداد با مجریان جهانی برگزاری نمایشگاه‌ها، ملاقات‌هایی انجام شد، همچنین از آخرین دستاوردها، ابزارها و امکانات نمایشگاهی اطلاعاتی جامع و وسیع در کارگاه‌های جانبی نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه شد. دیدن غرفه‌های این مجموعه بزرگ و آشنایی با نوع خدمات آنها که تنوع بسیار بالایی داشت، خالی از لطف نبود که با توجه به تدابیری که از سوی مدیران و گردانندگان این نمایشگاه برقرار شده بود، توازن بین اقشار خدمات دهندگان از لحاظ تعداد در این مجموعه لحاظ شده بود. اما آنچه با اطمینان می‌توان از تمام وقایع اینگونه نمایشگاه‌ها و اثرات آن نتیجه گرفت، راز ماندگاری و ادامه حیات این تخصص است که جز دانش، تلاش و کوشش را بر نمی‌تابد.
ملاقات با مدیران ارشد اتحادیه جهانی یوفی
در این سفر، نشست تخصصی و ملاقات با مسئولان اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاه (یوفی) نیز انجام شد. در این نشست که با حضور هیئت همراه در مرکز کنفرانس یوفی برگزار شد، ابتدا آقای باراباس، رئیس اسبق انجمن نمایشگاه‌های مجارستان و رئیس هیئت مدیره و دبیرکمیته یوفی با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی این سازمان بر توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی اعضا تاکید کرد. آقای باراباس با بیان اطلاعات مفیدی در رابطه با اجرای نمایشگاه‌های سراسر جهان از فرصت‌های پیش‌رو سخن به میان آورد وعلاقه‌مندی خویش را به همکاری و روابط بیشتر با ایران ابراز کرد و از انجمن نمایشگاهی ایران دعوت کرد که یکی از اعضای فعال این اتحادیه شود. در حال حاضر سایت‌های نمایشگاهی تهران، تبریز، شیراز، مشهد، خوزستان، بوشهر و اصفهان عضو انجمن جهانی نمایشگاهی هستند و مراحل عضویت سایت کرمان نیز در این انجمن در حال پیگیری است که در این سفر نیز رایزنی‌هایی در این زمینه جهت سرعت بخشیدن به عضویت کرمان در انجمن جهانی نمایشگاه‌ها با مقامات مسئول این انجمن انجام شد. در این نشست آقای حضرتی، رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران با معرفی اعضای هیئت تجاری و انجمن نمایشگاه‌های کشور ایران، فعالیت‌های آن را برشمرد و به تبادل نظر درخصوص همکاری‌های آینده پرداخت.وی توانمندی‌های ایران را از نظر صنعتی، معدنی و جاذبه‌های توریستی تشریح کرد و جزییاتی از افتخارات کشور ایران را برشمرد و نمایش بخش بزرگی از تمدن ایران در موزه لوبر پاریس را یادآوری کرد.
رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران با پرداختن به تاریخچه ایجاد نمایشگاه، گفت: صنعت نمایشگاهی در جهان به شکل امروزی از سال 1851 با نمایشگاه لندن شروع به کار کرد که ایران برای اولین بار در این نمایشگاه حضور داشت و این نشان از قدمت این صنعت و علاقه کشور ایران دارد. وی با بیان اینکه برای سربلندی کشورمان از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهیم کرد، خاطرنشان کرد: ایران از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ارزشمندی برخوردار است که در سطح بین‌المللی قابل ارائه می‌باشد و در برجسته سازی و ایجاد راه‌های ارتباطی با موسسات مربوطه نیاز به ارتقا و تقویت همکاری‌ها دارد.
دیدار با دبیرکل اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها
در نشستی که در مرکز کنفرانس‌های هتل نووتل پاریس برگزار شد، آقای کریستین دبیرکل اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی نیز با خوشامدگویی و استقبال گرم از هیئت اعزامی اظهار کرد: ما گروه‌های اعزامی به این تعداد و بزرگی نداشتیم و این باعث افتخار است که چنین جمعی در اینجا حضور دارند. وی به تشریح فعالیت‌های این اتحادیه پرداخت و گفت: یوفی در 83 کشور نمایندگی دارد و پنجاه انجمن نیز عضو یوفی هستند که بعضی کشوری و بعضی منطقه‌ای هستند. وی همچنین مشارکت در صنایع و برنامه ریزی جهت رشد صنعت نمایشگاهی و تبلیغات و گسترش فعالیت‌ها، تحقیقات، آموزش و ایجاد شبکه‌های ارتباطی برای دورهم جمع شدن اعضا را ازجمله فعالیت‌های این انجمن معرفی کرد. آقای کریستین با بیان مشکلات موجود در کشورها، به بحث اعتمادسازی اشاره کرد و آن را مهمترین فاکتور جذب و مشارکت در کار دانست .
دبیرکل اتحادیه جهانی یوفی از تغییرات به‌وجود آمده در صنعت نمایشگاهی ازجمله نیاز و رفتارهای مشتریان و نوع برخورد با آنها سخن به میان آورد و ارتباطات موجود در این صنعت را تشریح کرد. در این نشست، نحوه مدیریت هوشمند در برخورد با مسائل و تغییرات پیش‌رو، برپایی نمایشگاه‌های جدیدتر برای جذب بازدیدکننده بیشتر، داشتن خلاقیت و ایده پردازی، کاستن از هزینه‌ها با ایجاد ساختار جدید و جدی گرفتن معیار مشتری مداری در سایه ارتباط مستمر با مشتری و داشتن بانک‌های اطلاعاتی و کنترل قوانین جدید واجرای آموزش‌های پی در پی از دیگر مسائلی بود که از آنها سخن به میان آمد.
وی اظهار کرد: دنیا در حال تغییر است و نمایشگاه‌ها از ابزارهای تاثیرگذاری بر بازاریابی و یک مدل شبیه سازی از رقابت بین کمپانی‌ها هستند. وی روز جهانی نمایشگاه را یک رویداد بسیار مهم تلقی کرد که این اتحادیه هر ساله جهت گرامیداشت این روز آن را جشن خواهد گرفت تا همه سیاستمداران، انجمن‌ها و تشکل‌ها در سراسر دنیا آگاه شوند که صنعت نمایشگاهی قدرت و تاثیر شگرفی بر بهبود فضای کسب و کار دارد و فرصت مناسب برای ارتباط به شمار می‌رود.  از این رو از همه شرکت‌های نمایشگاهی تحت پوشش انجمن خواست که در هرچه بهتر برگزاری این رویداد، مشارکت و حمایت داشته باشند . اعضای هیئت ایرانی در مرکز آموزشی، با استقبال پروفسور بایر در سمینار یک روزه‌ای که وی برای اعضا ترتیب داده بود، حضور یافت. این سمینار متشکل از عناوین مدیریت پروژه، دورنمای سال 2017 مدیریت نمایشگاهی، آینده صنعت نمایشگاهی و نکات قابل توجه در رقابت نمایشگاهی بود و در پایان دوره قرار بر آن  شد که مدرک حضور در این دوره تسلیم نماینده انجمن شود. پروفسور بایر با اشاره به سه پایه پیشرفت یک کشور، به لزوم قوی‌تر شدن در زمینه‌های اقتصاد، علم و تکنولوژی و فرهنگ پرداخت. وی ایران را یکی از پایدارترین و امن‌ترین کشورهای منطقه خواند و مسائل اقصادی آن را رو به رشد ارزیابی کرد. آقای بایر بحث سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تحول بزرگی برای پیشرفت دانست. وی معتقد بود که اقتصاد ایران همسویی کمتری با اقتصاد جهانی دارد و احتمالا کمتر از اتفاقات جهانی تاثیر می‌گیرد. در ادامه، رئیس دانشگاه راونزبرگ عناوینی از جمله بازاریابی، نحوه رقابت در بازار، انواع اجراهای نمایشگاهی و سمینارها، خدمات وابسته به نمایشگاه، نگهداری و واگذاری فضای نمایشگاهی، مدیریت روابط مشتری، تبلیغات، دیجیتالیزیشن و فاکتورهای ورود به بازار جدید را تشریح کرد.
  بازدید از مرکز نمایشگاهی ژرژ پومپیدو
مرکز ژرژ پمپیدو نام مؤسسه هنری و فرهنگی است که در سال 1977 به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس برپا شد. این گالری بزرگ‌ترین موزه هنر مدرن در جهان است که 17700 متر مربع سطح زیربنا دارد. این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی و اداره توسعه فرهنگی است. نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا است. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیک نیز بخشی از این مرکز است. ژرژ پمپیدو رئیس جمهوری وقت فرانسه پس از بنیانگذاری موسسه پژوهش‌های تطبیقی، مدیریت آن را به پیر بولز آهنگساز و مولف پیشرو فرانسه سپرد. در ادامه سفر اعضای گروه مدیران اعزامی به پاریس به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول به قصد بازدید از کشور هلند و همچنین نمایشگاه دوسلدورف آلمان به این کشورها عزیمت کردند و تعدادی از مدیران از جمله مدیران نمایشگاه کرمان برای بازدید از نمایشگاه اختصاصی ایران به کشور ایتالیا و شهر رم سفر کردند .
  دستاوردهای سفر مدیران نمایشگاهی ایران
- با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته از طریق انجمن نمایشگاهی ایران جهت اعزام این هیئت و حضور تعدادی از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های نمایشگاهی ایران فرصت مناسبی برای کلیه اعضای گروه برای آشنایی بیشتر و تبادل نظر در مورد وضعیت نمایشگاه‌ها در سراسر کشور به‌وجود آمد که در فرصت‌های ایجاد شده به بحث و تبادل نظر در مورد وضعیت صنعت نمایشگاهی در کشور پرداخته شد و هر یک از مدیران با بیان مشکلات و تجارب به دست آمده با استفاده از تجارب سایر مدیران به راهکارهای جدیدی در مورد بهبود وضعیت نمایشگاهی در سایت‌های استانی دست پیدا کردند. یکی دیگر از موارد مهم، حضور تعدادی از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های نمایشگاهی ایران در این گروه بود که این امر باعث آشنایی و تسلط بیشتر این اعضا بر موارد مهم صنعت نمایشگاهی و موارد مطرح شده از طرف مدیران عامل بود .
- با توجه به برگزاری دوره یک‌روزه مدیریت نمایشگاهی در انجمن نمایشگاه‌های جهان (یوفی) با حضور آقای باراباس رئیس این انجمن و همچنین آقای کریستین دبیرکل انجمن جهانی و آقای پروفسور بایر یکی از بزرگترین اساتید صنعت نمایشگاهی جهان و رئیس دانشگاه راونزبورگ آلمان، موارد بسیار مهمی در مورد آینده صنعت نمایشگاهی جهان و ایران و چالش‌های پیش‌رو در این زمینه به طور خاص مطرح شد؛ از جمله درباره وضعیت نمایشگاهی ایران بعد از رفع تحریم‌ها و همچنین موضوع اثر توسعه فضای مجازی بر صنعت نمایشگاهی مواردی مطرح شد که در ادامه ضمن پرسش و پاسخ موارد بسیار مهمی بین مدیران سایت‌های ایران به بحث گذاشته شد. یکی از موارد بسیار مهم مطرح شده در این دوره، بحث مدیریت و هزینه در صنعت نمایشگاهی توسط دولت و بخش خصوصی بود که آقای بایر ضمن تشریح وضعیت صنعت نمایشگاهی در آلمان به عنوان پیشرفته‌ترین کشور جهان در این صنعت بیان کردند که کلیه زیرساخت‌های نمایشگاهی در کشور آلمان و سایر کشورهای پیشرفته در جهان توسط منابع دولتی تامین می‌شود و بعد از آماده سازی کلیه زیرساخت‌ها و فراهم شدن شرایط، مدیریت این صنعت به بخش خصوصی واگذار می‌شود و دولت‌ها به صورت کامل از روند برگزاری نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنند.‌ -  به گفته تمامی مدیران سایت‌های نمایشگاهی ایران، این موضوع در کشور ما به صورت کاملا متفاوت اتفاق می‌افتد. در بحث صنعت نمایشگاهی ایران بخش خصوصی باید به تنهایی کلیه هزینه‌های زیرساختی را پرداخت کند و در بعضی موارد نیز بدون دریافت کوچکترین هزینه و یا دریافت کمک‌های بلاعوض باید به بخش‌های دولتی خدمات ارائه کند که شاید یکی از دلایل پیشرفت نکردن صنعت نمایشگاهی در ایران همین عدم حمایت بخش دولتی از صنعت نمایشگاهی باشد که بدون شک می‌تواند ابزاری برای توسعه و پیشرفت در مناطق مختلف یک کشور تلقی شود.

Copyright © 2016 - AsreNamayeshgah by Daustany