• هنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران
  • هنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران
  • هنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران
  • هنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران
هنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایرانهنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایرانهنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایرانهنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران

هنرنمایی هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران

عصر نمایشگاه- بیرجند- خراسان جنوبی با برپایی ۱۷۹ غرفه در نمایشگاه نوروزگاه ایران در مشهد، هنرهای سنتی و بومی خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، مردم خراسان جنوبی دارای دستان توانمند هستند که هنرهای زیادی را خلق می کنند. هنرمندی هایی که هر فردی را به شگفتی درآورده و هر شنونده را در دنیایی از اعجاب محو می کند.

گلیم، گبه، قارت بافی، چپت دوزی و ... تنها بخشی از هنرهای دستی این استان پهناور بوده که آن را زبانزد کرده است. بدون شک معرفی این توانمندی ها نیازمند حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی بوده که خوشبختانه این امر از دید مسئولان استانی مخفی نمانده است.

برگزاری نمایشگاه نوروزگاه ایرانی در مشهد مقدس فرصتی مغتنم را فراهم آورد تا هنرمندان بومی خراسان جنوبی از جمله عشایر از جای جای این خطه کویری، توانمندی های خود را به نمایش بگذارند.

ساعتی را در این مکان حضور می یابیم تا از زحمات مردمانی بگوییم که کیلومترها مسیر را پیموده اند تا با عرضه توانمندی های خود، باری دیگر نام خراسان جنوبی را سر زبان ها بیاورند. آمده اند تا بگویند برای لبیک به فرمان رهبری «حمایت از کالای ایرانی» نخستین گام ها را برداشته اند.

ساعتی در جمع بازدید کنندگان

خورشید در میانه ترین ساعات روز، در پهنه آسمان بر قدوم بازدیدکنندگان خوشامدگویی می کند. جمعیت رفته رفته زیاد می شود. از چهره ها به خوبی پیداست که تماشای سیاه چادر عشایر خراسان جنوبی برایشان تازگی دارد.

صدای موسیقی محلی محوطه را نشاط بخشیده و بازدیدکنندگان را با لبخندی از جنس رضایت به داخل فرامی خواند. هر کسی به سمت غرفه ای می رود. یکی از فرش های دستبافت سخن می گوید و دیگری محصولات ارگانیک و طبیعی خراسان جنوبی را مورد تمجید قرار داده است.

یکی با سوال های پی در پی از غرفه داران برای ذهن مهیج خود به دنبال پاسخ می گردد و دیگری نیز با تماشای گوهرهای کویر سکوت اختیار کرده است. در این میان غرفه داران با اشتیاقی وصف ناشدنی از محصولات و دسترنج چندین ساله شان سخن می گویند و بازدیدکنندگان را  به دنیای سنتی خراسان جنوبی فرا می خوانند.

نمایشگاه بستری برای معرفی محصولات

یکی از بازدیدکنندگان در این نمایشگاه بیان کرد: اینگونه نمایشگاه ها بستری مناسب برای معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های هر استان است.

رضا دباغی که از شهرستان کاشمر در این نمایشگاه حضور دارد، افزود: خوشبختانه حضور مردم در نمایشگاه بالا بود.

وی با بیان اینکه باید برای برگزاری این برنامه ها، تبلیغات گسترده تری انجام شود، افزود: در سطح شهر مشهد تبلیغات چندانی از نمایشگاه وجود نداشت.

محصولات بومی خراسان جنوبی تازگی داشت

یکی دیگر از بازدیدکنندگان  در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: محصولات بومی خراسان جنوبی بسیار جذاب بود و برایم تازگی داشت.

زهرا ابریشمی که از شهرستان نیشابور به این نمایشگاه امده است، افزود: قند حبه عناب، انواع عرق ها و محصولات بومی خراسان جنوبی بسیار زیبا بود که جای بسی تحسین برای تولید کنندگان است.

وی با بیان اینکه این محصولات باید در نمایشگاه های بیشتری عرضه شود، اظهار کرد: همچنین باید اینگونه نمایشگاه ها در دیگر شهرهای بزرگ کشور برگزار شود.

فروش روزانه 400 هزار تومان کالا

یک غرفه دار درمیانی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: محصولاتی مانند داروهای گیاهی، عرقیجات و خشکبار را  در این غرفه به نمایش گذاشته ام.

امیر یاری با بیان اینکه این محصولات کاملا طبیعی و ارگانیک است، اظهار کرد: برگه سیب و آلو بخارا را به روش طبیعی خشک کرده و برای فروش نیز آورده ام.

وی با بیان اینکه روزانه قریب به 400 هزار تومان فروش دارم، افزود: نان زنجبیلی بیشترین میزان فروش را داشته است.

یاری اظهار کرد: این محصولات به دلیل ماهیت طبیعی و ارگانیک بودن، برای بسیاری از بازدیدکنندگان تازگی داشت.

این غرفه دار با ابراز خرسندی از استقبال مردم از نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه بستری مناسب برای معرفی محصولات تولیدی ام بوده به گونه ای که از سایر شهرها نیز سفارشاتی را داشته ام.

رسانه ها به تبیلغات نمایشگاه بپردازند

یکی دیگر از غرفه داران درگفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: استقبال از اولین نمایشگاه نوروزگاه ایران در مشهد خوب بود اما تبلیغات باید افزایش یابد.

غلامرضا رجایی با تاکید بر اینکه باید رسانه ها به تبلیغات گسترده پیرامون نمایشگاه بپردارند، افزود: برگزاری اینگونه نمایشگاه ها خوب است مشروط به اینکه تولیدکنندگان حمایت شوند.

وی با بیان اینکه شرکت در برخی از نمایشگاه ها هزینه هایی را برای تولیدکنندگان در بر دارد، گفت: باید درصد این هزینه ها کاهش یابد تا مشوقی برای شرکت کنندگان باشد.

اخذ مبلغ ورودی نمایشگاه صحیح نیست

یکی دیگر از غرفه داران در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: اینگونه نمایشگاه ها باید در موقیعت های دیگری مانند قبل از عید برگزار شود.

ابراهیم زحمتکش با بیان اینکه باید تبلیغات قوی تری نسبت به برگزاری نمایشگاه انجام شود، افزود: در حال حاضر برای ورود به نمایشگاه مبلغی را اخذ می کنند که صحیح نبوده و میزان حضور بازدیدکننده را کاهش می دهد.

ابراهیم پورانی از دیگر غرفه داران خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایرانی بیان کرد: استقبال از این نمایشگاه خوب بود اما می توانست بهتر نیز عمل شود.

وی با بیان اینکه دو نوع فرش دستبافت گلیم و گبه را از شهرستان زیرکوه اورده ام، افزود: قدمت برخی از این فرش ها بسیار طولانی است.

برپایی 179 غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه ایران

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این نمایشگاه به مساحت چهار هزار و 400 مترمربع با 179 غرفه و در 130 نوع شغل و صنف در اختیار خراسان‌جنوبی قرار گرفت.

مهدی اخلاقی پور با بیان اینکه این نمایشگاه با هدف معرفی توانمندی های استان برگزار شده است، گفت: همچنین این نمایشگاه فرصتی مناسب برای انتقال ظرفیت های استان به گردشگران خارجی و داخلی است.

وی نمایشگاه را محلی برای ارتباط با بازارهای جهانی دانست و اظهار کرد: حضور  خراسان جنوبی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد فرصت مغتنمی است تا  برای نخستین‌بار انسجام خود را نشان دهد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد:11 سیاه چادر از استان در این نمایشگاه وجود داشته که به ارائه توانمندی‌های و تولیدات صنایع دستی و فرآورده‌های کشاورزی و دامپروری می‌پردازند.

اگرچه مسئولان ذیربط برای معرفی توانمندی های خراسان جنوبی اقدامات و برنامه های زیادی انجام داده اند اما باید با هدف جهانی شدن محصولات بومی این خطه کویری تلاش شود.

Copyright © 2016 - AsreNamayeshgah by Daustany