میراث پایدار در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

عصر نمایشگاه- اکسپو ۲۰۲۰ دوبی به‌شدت درگیر ایجاد یک میراث پایدار و سودمند برای کشور امارات متحده عربی است که برای دستیابی به این هدف از همان ابتدای امر برنامه‌ریزی را آغاز کرده است.

میراث پایدار در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، بنابراین چشم‌انداز این میراث را در چهار مسیر فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی و اعتبار پیش‌بینی کرده است.

    -میراث فیزیکی؛ شامل سایت بعد از اتمام برگزاری اکسپو و ساختارهای نمادین آن همچنین زیرساخت‌های پیشرفته و شبکه‌های حمل‌و‌نقل اطراف سایت است. برنامه‌ریزی برای انتقال سایت فیزیکی به مرحله عطف آن یکی از دلایل اصلی توسعه کلی طرح و بهبود آن در سال 2016 بود و شامل افزایش ساختمان‌هایی است که در میراث باقی خواهد ماند، برنامه‌ریزی کاربردی و توسعه زیرساخت‌ها برای به حداقل رساندن کارهای موقت و تضمین انعطاف‌پذیری در میراث است. سایت کلی قادر به پاسخگویی به نیازها و ایجاد فرصت‌های توسعه تجاری است. تجزیه و تحلیل‌های انجام شده در سال 2016 در خصوص نیازهای واقعی موجود، در نهایت منجر به تعیین استراتژی‌هایی برای اکوسیستم سایت پس از اکسپو شده است. بدین معنی که سایت به ترکیبی از جاذبه‌های تجاری، خرده‌فروشی، مسکونی، اجتماعی و نمایشگاهی منتهی شود که سرنوشتی متفاوت پیدا کرده و سبب سرمایه‌گذاری بر مکان سایت و زیرساخت‌ها خواهد شد.
    -میراث اقتصادی؛ اکسپو 2020 در قالب تولید نسل جدید کسب‌و‌کار، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد شغل در سراسر منطقه مفید خواهد بود که در تلاش برای به حداکثر رساندن این مزایا در تمام مراحل مختلف این رویداد هستند. در حال حاضر، توسعه سایت، زیرساخت‌ها و خدمات در این رویداد از تنوع اقتصادی فعلی امارات متحده عربی حمایت می‌شود و تدابیر جامعی اتخاذ شده تا این اطمینان را در بین افراد حاصل کند تا سایت پس از برگزاری اکسپو با حمایت از رشد صنایع استراتژیک و نوآور به رشد اقتصادی خود ادامه خواهد داد.

    همانطور که در شکل می‌بینیم فرم پاویون از درخت الهام گرفته شده است و نور و آب برگرفته از محیط را از طریق شاخه‌ها به تنه منتقل کرده و در آنجا ذخیره می‌سازد.

     

    -میراث اجتماعی؛ فراتر از مزایای فیزیکی و اقتصادی میزبانی دوبی از اکسپو 2020، میراث اجتماعی از به اشتراک گذاشتن دانش و نوآوری، افزایش آگاهی در رابطه با زیر موضوعات اکسپو و ارتقای غرور ملی برخوردار است. تعدادی از ابتکارات راه‌اندازی شده که به این میراث کمک خواهد کرد شامل برنامه‌های قشر جوان و کارآموزی، کارآفرینی با  Wamda و اکسپو زنده، برنامه نوآوری و همکاری 100 میلیون دلاری که هدف آنها تأمین، تسریع و مقیاس راه‌حل‌های خلاقانه است که تأثیر اجتماعی دارند.
    -در نهایت، اکسپو 2020 دوبی، جشن تعامل، تنوع و درک فرهنگی بین ملت‌هاست؛ عناصری که هسته اصلی میراث معتبر اکسپو 2020 را تشکیل می‌دهند. بلندپروازانه‌ترین ادعا نیز در این خصوص این است که اکسپو 2020 دوبی، جهانی‌ترین نمایشگاه و متنوع‌ترین اکسپو تاکنون خواهد بود که هر کشوری فرصت بیان آن را به میلیون‌ها بازدیدکننده فراهم خواهد کرد. امکان جمع‌آوری و همکاری جهان برای مقابله با چالش‌های جهانی و جلب رضایت انسانی، اعتبار امارات متحده عربی را برای همکاری، گوناگونی و نوآوری افزایش خواهد داد.
    دوبی دارای اقلیم بیابانی و گرم است به طوری که در تابستان‌ها گرما، باد و رطوبت بیش از حد بوده و متوسط دمای بالای آن حدود 41 درجه سانتیگراد و دمای پایین آن در شب هنگام تقریبا 30 درجه سانتیگراد در گرم‌ترین ماه سال است. همچنین از نظر فرهنگ نیز دارای فرهنگ اسلامی-عربی است که بر معماری، موسیقی، پوشش، طرز آشپزی و سبک زندگی تأثیر خیلی والایی دارد.
    از پاویون‌های مهم و تأثیرگذار این اکسپو، پاویون پایداری است که بنابر دیدگاه طراح این پاویون «‌نیکلاس گریمشاو» هدف از ایجاد آن روشن ساختن نبوغ و امکان معماری به عنوان نگاهی اجتماعی به راهبردهای هوشمند برای زندگی پایدار آینده است.

    بررسی پاویون پایدار اکسپو 2020 دوبی
    این پاویون یکی از 3 پاویون موضوعی اکسپو 2020 خواهد بود که الهام‌بخش نمایش نوآورترین، پایدارترین طرح و میسرترین کار اکسپو است. این پاویون از فرصتی برخوردار است که یک پیام امیدوارکننده درباره جهان طبیعی، اکولوژی و تکنولوژی به مخاطب جهانی ارائه کند. در طراحی آن از یک فرآیند طبیعی پیچیده مانند فتوسنتز الهام گرفته شده است؛ فرم پویای آن نیز در جهت خدمت‌رسانی به عملکردش (به دست آوردن انرژی از طریق نور خورشید و تأمین آب شیرین از هوای مرطوب) ایفای نقش می‌کند.
       از نظر موقعیت قرارگیری، سایت آن در مکانی برجسته واقع شده که چشم‌اندازی گیرا دارد. باغ‌ها، جبهه‌های بادگیر و سایه‌دار با توجه به اقلیم سخت منطقه، تأکیدی است بر اینکه طبیعت را به طور واقعی لمس کنند. باغ‌های پیرامون پاویون با درخت‌های انرژی‌زا بخش جدایی‌ناپذیری از تجربه بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده که در عین تجربی‌بودن، کاربردی نیز هست. در واقع این پاویون از دو بخش تشکیل شده است که در کل دارای مساحتی بالغ بر 17000 مترمربع برابر با 10 زمین یخی المپیک است.
    1) سایبان: این پاویون با پانل‌های خورشیدی آرایش شده است که برای جذب انرژی خورشیدی به کار می‌رود. در زیر آن یک شبکه برای جمع‌آوری آب از اتمسفر به ساختمان خدمت‌رسانی خواهد کرد. سازه آن که پوسته‌ای مشبک است، از سیستم‌ها و منابع تولید آب و انرژی حفاظت می‌کند در ضمن فضایی نمایشگاهی با بام سبز دارد که مشرف بر سایت اکسپو است و چشم‌اندازی زیبا را تجربه می‌کند. در نمایشگاه به بازدیدکنندگان اجازه بازدید از منابع ذخیره آب یا آب‌انبارها را می‌دهد.  بنابراین این سازه سایبانی‌شکل در طول روز انرژی خورشیدی را جمع‌آوری کرده و در طی شب سطوح به کار رفته در آن، آب و رطوبت را از هوا جمع‌آوری می‌کند. قطر بزرگ بیضی 120 متر و قطر کوچک آن 90 متر بوده و مساحت پانل‌های خورشیدی آن 6100 مترمربع در نظر گرفته شده که تقریبا برابر با مساحت یک زمین بازی فوتبال است.
    2) درخت انرژی: این درخت‌ها که در واقع وظیفه تأمین انرژی را بر عهده دارند دور تا دور سازه سایبانی شکل بزرگ چیده شده‌اند و دارای پانل‌های خورشیدی است که مسیر چرخش خورشید را دنبال می‌کند و از این طریق تولید انرژی را 20درصد افزایش می‌دهد. در ضمن این درختان علاوه بر تأمین انرژی، محیطی سایه‌دار برای افراد ایجاد می‌کند و دارای سیستم ذخیره آب نیز هست. قطر سطوح سایبانی 10 تا 22 متر و ارتفاع پایه یا تنه درخت 10 تا 15 متر  است. مساحت پانل‌های خورشیدی این درختان 3500 مترمربع بوده که با مساحت 3 استخر شنا المپیک تقریبا برابر است.

    اندازه‌های کلی سطوح سایبانی و درخت انرژی

     

    درخت انرژی شامل پانل‌های چرخان خورشیدی و سیستم جمع آوری آب و ایجاد سایه

    عناصر پایدار‌ساز پاویون
    -انرژی: پاویون پایداری با جذب انرژی خورشید، الکتریسیته قابل تجدید تولید خواهد کرد که مقدار تولید سالانه آن GWH 4/3 خواهد بود و می‌تواند برای شارژ 890000 گوشی تلفن همراه کافی باشد. البته از راه‌های دیگری نیز برای کاهش تقاضای انرژی کمک می‌گیرد که به ذخیره انرژی کمک خواهد کرد؛ از جمله این موارد، تأمین جریان هوای طبیعی برای خنک‌کردن ساختمان، گرم‌کردن آب مصرفی با انرژی خورشیدی و قرار دادن بخشی از پاویون در زیرزمین و تأمین عایق طبیعی و کاهش تقاضای مورد نیاز برای خنک‌سازی است.
    -آب: این پاویون به تولید آب بیش از نیاز آن در سایت با جمع‌آوری آب از اتمسفر و فاضلاب به طور نسبی امیدوار است. در این روش، متوسط تولید آب به میزان 22000 لیتر در هر روز مورد انتظار است که برابر با 44000 بطری 500 میلی لیتری آب است. همینطور راه‌های دیگر کاهش مصرف را در کنار تولید آب به کار گرفته است که شامل استفاده کم آب در فلاش تانک‌های توالت، بازیافت و استفاده مجدد از آب خاکستری و تسخیر چگالی از سیستم تهویه مطبوع است.

    یافته‌ها
    امارات متحده عربی در پی تبدیل اکسپو به میراثی پایدار است و همانطور که در ابتدای بحث بدان اشاره شد، تصمیم دارد این هدف را در زمینه‌های گوناگون به بهره‌برداری برساند. از آنجایی که اکثر این اهداف از طریق معماری کردن به نتیجه خواهد رسید، بنابراین نیاز است در قالب پاویونی پایدار، اصول پایداری را به نمایش بگذارد تا بدین منظور ماهیت فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی و اعتباری آن را بیان کند. در این صورت بعد از پایان اکسپو سایت به عرصه‌ای سوخته تبدیل نشده و کارایی جدیدی با امکانات و زیرساخت‌های موجود پیدا خواهد کرد. این پاویون در راستای موضوع اکسپو برای خلق آینده‌ای پایدار تدارک دیده شده که درصدد معرفی و افزایش آگاهی در مورد اکولوژی، طراحی و تکنولوژی‌های پایدار است. همانطور که می‌دانیم باغ پایدارترین عناصر را در خود دارد و این پاویون نیز همچون باغی در بیابان می‌ماند که کوشک خود را با عناصر پایدار ساخته و از هر نظر سازگار با محیط است.

    منابع:
    www.expo2020dubai.ae-
    https://grimshaw.global/projects/dubai-expo-2020-sustainability-pavilion/-

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت