مدیر مرکز همایش و نمایشگاههای منطقه آزاد ماکو:

نمایشگاه تبلیغات زنده است

عصر نمایشگاه- در تعریفی گویا و کوتاه نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید، زیرا در نمایشگاه، عواملی چون تولید کننده، توزیع کننده، مصرف کننده و کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند.

نمایشگاه تبلیغات زنده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه», ابراهیم جلیلی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو در خصوص موضوع "اهمیت صنعت نمایشگاهی و ضرورت توجه به جایگاه آن" یاداشتی را در اختیار خبرنگار ما گذاشت که در ادامه به آن می پردازیم.
    رفع نیازهای بشر، از گذشته ای دور از طریق داد و ستد کالاها با یکدیگر صورت می گرفته است. با گذشت قرن ها، اینک برای رفع نیاز های خود به انواع ارتباط جمعی، نمایشگاهها و بازارهای مکاره و غیره متوسل می شود تا نیازهایش را با بهترین کیفیت ممکن و مناسب ترین قیمت تأمین کند.
    در تعریفی گویا و کوتاه نمایشگاه را می توان تبلیغ زنده نامید، زیرا در نمایشگاه، عواملی چون تولید کننده، توزیع کننده، مصرف کننده و کالا یا خدمات در یک زمان و مکان مناسب گرد هم می آیند. نمایشگاه مکانی جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و پیشرفت های یک منطقه یا کشور در زمینه های گوناگون است، همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدید کنندگان می گردد. در جهان امروز، به طور کلی نمایشگاهها صرفأ به خاطر اهداف تجاری برگزار نمی گردند، به همین دلیل، میزان موفقیت یک نمایشگاه را با ارزش قراردادهایی که در طول برپایی آن منعقد می گردد ارزیابی نمی کنند، زیرا دستاوردهای یک نمایشگاه وسیع تر و گسترده تر از مبادلات تجاری است که در جریان برگزاری نمایشگاه، حاصل می شود. امروزه اغلب کارشناسان امور تبلیغات و بازاریابی، نمایشگاهها را از مهمترین شیوه های بازاریابی تلقی می کنند و با ذکر دلایلی ثابت می کنند که بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه های انجام شده و نتایج آن نیز بسیار چشمگیرتر از روشهای تبلیغی دیگر است.
    نمایشگاه صرفأ برای دسترسی مستقیم به مصرف کننده نهایی تشکیل نمی شود، بلکه رسالتی فراتر از این، یعنی اصلاح، تقویت و بهبود سیستم توزیع، تسهیل ارتباطات تجاری و رونق مبادلات را عهده دار می باشد. امروزه نمایشگاه و مجموعه  فعالیت هایی که منجر به شکل گیری و برگزاری آن می گردد، تحت عنوان صنعت نمایشگاهی شناخته می شود.
    گسترش روز افزون اهمیت نمایشگاهها در توسعه و رونق اقتصادی، لزوم توجه بیش از پیش به بخش نمایشگاهی  و رونق بخشیدن به صنعت نمایشگاهی در هر کشوری را به خوبی آشکار می کند.
    همچنین برای جمهوری اسلامی ایران نیز که برنامه اقتصاد بدون نفت را در دستور کار خود قرار داده است، گسترش بازارهای صادراتی، افزایش سهم در تجارت بین المللی و رشد صادرات غیرنفتی، بعنوان یک وظیفه و آرمان ملی، مطرح است و مسیر دستیابی به این هدف نیز از توسعه صنعت نمایشگاهی عبور می کند، از سوی دیگرکه سال 1397 که با نام سال حمایت از تولید و کالای ایرانی نام گذاری شده است توسعه صنعت نمایشگاهی مسیر بهتری برای شناختن و معرفی هرچه بیشتر تولیدات و توانمندیهای داخلی می باشد. توسعه صنعت نمایشگاهی در هر کشوری به عوامل متعددی وابسته می باشد که یکی از این عوامل جایگاه صنعت نمایشگاهی در آن کشور می باشد و توسعه صنعت نمایشگاهی در ارتباط مستقیم با آن می باشد. به عبارت دیگر ارتقاء و بالا رفتن جایگاه صنعت نمایشگاهی منجر به توسعه این صنعت می گردد.
    جایگاه صنعت نمایشگاهی را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. اول جایگاه این صنعت در بین اصناف، شرکت های تولیدی و خدماتی و بطور کلی کسانی که غرفه های نمایشگاه را تشکیل می دهند و بعد دیگر جایگاه صنعت نمایشگاهی و قدرت و نفوذ سازمان های متولی نمایشگاه در ساختار دولت می باشد.
    منظور از جایگاه صنعت نمایشگاهی از منظر اول را می توان، به درک نقش نمایشگاهها و برگزاری آنها در بازازیابی و شناسایی بازارهای جدید، شناسایی نیازهای مشتریان، کسب سهم بیشتری از بازار و... و همچنین درک اهمیت شرکت در نمایشگاهها، توسط شرکت های تولیدی و خدماتی، تفسیر کرد. مناسب بودن جایگاه صنعت نمایشگاهی در بین مشارکت کنندگان و همچنین آگاهی و درک آنها از داد ها و ستانده های حاصل از شرکت در نمایشگاه، منجر به استقبال بیشتر از نمایشگاه شده و این موضوع خود منجر به رونق صنعت نمایشگاهی و به تبع آن رشد و توسعه اقتصادی می گردد.

    اما می توان گفت که از منظر دوم یعنی جایگاه صنعت نمایشگاهی در ساختار دولت، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. موفقیت صنعت نمایشگاهی نیازمند حمایت های اقتصادی و سیاسی دولت است. اعطای روادید زود هنگام و طویل المدت به تولید کنندگان و بازدید کنندگان خارجی، ارائه تسهیلات ویژه گمرکی برای اتباع خارجی شرکت کننده در نمایشگاهها، اعطای اعتبارات ارزی برای تأمین هزینه های تبلیغاتی نمایشگاهها در رسانه های برون مرزی و امضاء تفاهم نامه های همکاری نمایشگاهی با کشورهای دیگر از جمله خدمات دولتی برای توسعه صنعت نمایشگاهی است.
    بنابراین می توان گفت که بخش اعظم موفقیت نمایشگاه به جایگاه مناسب این صنعت و سازمان های متولی آن، در ساختار کشور باز می گردد زیرا جایگاه مناسب باعث تسهیل در امور برگزاری نمایشگاه شده و این امر نیز، خود منجر به استقبال بیشتر شرکت ها و بازدید کنندگان از نمایشگاه می گردد. همچنین اهمیت جایگاه صنعت نمایشگاهی، در رشد و توسعه این صنعت، ضرورت توجه به ارتقاء آن را بیش از پیش آشکار می کند. ارتقاء جایگاه صنعت نمایشگاهی در کشور نیازمند تغییر دیدگاه و نگرش برنامه ریزان و فعالان بخش های اقتصادی نسبت به اهمیت این صنعت درتوسعه اقتصادی و صادرات و همچنین تلاش و همکاری مضاعف دولت، سازمان های متولی برگزاری نمایشگاه، بخش خصوصی و مجریان برگزاری نمایشگاهها، می باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت