چرا پوسترهای ایرانی شبیه خارجی‌ها نمی‌شود!

عصر نمایشگاه- حتما بارها این سوال را از خود پرسیده‌اید که چرا کارهای تبلیغاتی و پوسترهایی که در اطراف ما عرضه می‌شود، مثل کارهای خارجی‌ها نیست!

چرا پوسترهای ایرانی شبیه خارجی‌ها نمی‌شود!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، معمولا وقتی یک کار غیر ایرانی را می‌بینیم سریع می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این کار مال جایی دیگری غیر از ایران است،  یک بخش از آن برمی‌گردد به سبک طراحی پوسترهای ایرانی که به لحاظ فرهنگی متفاوت است، اما  حتی در کارهای ارائه شده به سبک غیر فارسی باز هم نقاط ضعف‌هایی هستند که خودنمایی می‌کنند و باعث می‌شود این وجه تمایز احساس شود.  مثلا در پوسترهای کشورهای غربی «خلاصه‌گویی» مقوله بسیار مهمی است و اینکه پوسترها معمولا دارای ایده‌های خاص و جذاب هستند، دلیل این امر هم واضح است:  دنیای پر از رقابت و خدمات و تبلیغات که آنها را مجبور به بالا بردن سطح جذابیت تبلیغاتی کرده است. ولی  اما آیا همین موضوع کافی است؟  مگر جامعه ما پر از تبلیغات و صنایع مختلف نیست پس چرا کیفیت کارهای ما به مراتب پایین‌ترند؟ از لحاظ فنی و طراحی، یکی از دلایلی که آثار غربی جاذبه بیشتری دارند «استفاده از فونت‌های لاتین»  در متن است. فونت‌های انگلیسی به دلیل ساختار هندسی مناسبی که دارند کنار هم محکم می‌نشینند. از طرف دیگر تنوع بسیار بالای حروف لاتین در حالات و شکل‌های گوناگون دامنه وسیعی از انتخاب‌ها را در اختیار طراح قرار می‌دهد. دلیل  دیگر جذابیت آثار غربی، رعایت اصول طراحی و سعی در حفظ ساختار اصلی کلی کار است،  مثلا همیشه سعی در کم‌گویی و استفاده از کمترین عناصر را دارند. مورد بعدی داشتن یک ایده قوی و محکم  برای ایجاد پوسترها‌ست.
    مواردی در طراحی پوسترهای خارجی وجود دارد که در بیشتر مواقع به موفقیت و اثربخشی بیشتر پوسترها منجر می‌شود، این موارد شامل:
    اول: پشتوانه فکری، سازمان قوی و «تعریف مشخص از برند»
    پشتوانه فکری، سازمان قوی و «تعریف مشخص از برند» پشتوانه  پوستر‌ها‌ست. آنها قبل از انجام عملیات طراحی ابتدا استراتژی، بازارسنجی، بررسی رقبا، اهداف و چشم‌اندازهای برند و بسیاری موارد دیگر را مدنظر قرار می‌دهند و با تمام پیش‌فرض‌هایی که  کاملا مشخص شده است اقدام به تولید اقلام تبلیغاتی از جمله پوستر می‌کنند.
    دوم: کار گروهی روی پروژه‌ها و پوسترها
    کشور‌های غربی گروهی کار کردن را خوب بلد هستند و معمولا برای رسیدن به یک پوستر خوب، چند نفر روی پروژه کار می‌کنند.
    مثلا ایده پرداز، نویسنده‌ متن و شعارنویس تبلیغاتی، عکاس و متخصص چیدمان، اجرا کار، گرافیست، مدیر هنری و... که به‌طور مستمر باهم در ارتباط هستند و پروژه را پیش می‌برند. اما در شرایطی که ما پوستر طراحی می‌کنیم و یک نفر گرافیست باید تمام این مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد، آیا واقعا رسیدن به حدی ایده آل از کیفیت دست یافتنی است؟
    سوم:  رعایت اصول کلی طراحی گرافیک
    سعی در خلاصه‌گویی و استفاده از کمترین عناصر، استفاده از حداقل حروف نوشتاری در متن و کم‌گویی، استفاده از ایده‌های ناب، ساخت ماکت، حجم و یا عکاسی برای موضوع اصلی با توجه به داستان تعریف شده برای پوستر و عدم استفاده نابجا از فایل‌های گرافیکی عمومی و اینترنتی و دم دستی که ایده‌های خاصی در برندارند.
    چهارم:  اجرای فوق‌العاده قوی 
    مهم‌ترین موردی که باید در جمع‌بندی تمام آیتم‌های بالا به کار برد تا  پروژه اثر بخشی واقعی خود را نمایان کند، یک  خروجی عالی و درعین‌حال دقت در ظرافت‌ها و اجراست، بسیار مشاهده شده همه موارد قبلی رعایت شده اما نبود یک اجرای خوب و ضعف در خروجی قوی تمام پروژه را  زیر سوال برده است.
    به طور کلی اجرای قوی می‌تواند شامل: عکاسی حرفه‌ای‌، اجرای سه‌بعدی دقیق‌ و خروجی‌های چاپی و...  باشد. وقتی مواردی که  ذکر شد رعایت می‌شوند،  کارهای توانمند و قابل عرضه در سطح جهانی را می‌توانیم ارائه کنیم‌. می‌توانیم به برندینگ نمایشگاهی فکر کنیم و امیدوار باشیم که معرفی پوستر و هویت نمایشگاه در مسیر درستی قدم برمی‌دارد.

    نویسنده: صادق نخبه زعیم، طراح و گرافیست  برندینگ نمایشگاهی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت