رنگین کمان فرهنگ ایران در نمایشگاه مشهد

عصر نمایشگاه- در ۲۰ هزار مترمربع جا در گوشه ای از پایتخت معنوی ایران، رنگین کمانی از فرهنگ، آداب و رسوم و سنن چند هزار ساله اقوام ایرانی شکل گرفته که در چارچوب نمایشگاهی از صنایع دستی و گردشگری تجلی یافته است.

رنگین کمان فرهنگ ایران در نمایشگاه مشهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا ، وارد نمایشگاه که می شوی سفری به ایران بزرگ را آغاز می کنی، 23 استان از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور گرد هم آمده اند تا داستان فرهنگ ایران زمین را بازگو کنند و داشته های فرهنگی و قومی و اجدادی را یادآور شوند. اینجا عرصه خودباوری و ایمان به ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی است.
    نمایشگاه صنایع دستی و جاذبه های سرمایه گذاری در مناطق گردشگری، جشنواره غذاهای محلی، جشنواره آواها و نواهای بومی و محلی و شبهای فرهنگی شهرستانی در فضایی بانشاط آهنگ خوشی را نواخته که صدای دلنشینش هر انسان فرهنگدوستی را به سوی خود جلب می کند.
    پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته به همراه نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در کنار چندین برنامه و جشنواره های متنوع فرهنگی از 11 شهریور در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی مشهد دایر شده و تا امروز 15 شهریور پذیرای خیل شهروندان مشهدی و زائران بارگاه نورانی علی بن موسی الرضا (ع) بوده است.
    یکی از نقاط قوت و جذابی که مردم را در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری به سوی خود جلب کرده تنوع فرهنگی از صنایع دستی گرفته تا موسیقی، غذا، سنتها و آداب و رسوم اقوام یرانی از جمله کرد، آذری، ترک، بلوچ، لر، ترکمن، بختیاری، عرب و فارس است که ایرانی کوچک را در مشهدالرضا شکل داده و تلفیقی از فرهنگ ایران اسلامی را به نمایش گذاشته است. همزمان با این نمایشگاه نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران نیز در محل نمایشگاه بین المللی مشهد دایر شده است.

    * ایرانگردی در 20 هزار مترمربع
    مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته به همراه نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از 11 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر شده است.
    علیرضا هوشنگ نژاد اظهار داشت: این نمایشگاه از شش ماه پیش با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه ریزی شد تا با هدف ایجاد زمینه مناسب برای آشنایی شرکتها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی با ظرفیتها و فناوری روز، معرفی توانمندیهای شرکتها، دعوت از هیاتهای تجاری داخلی و خارجی و برگزاری همایشها و کارگاه های آموزشی برپا شود.
    وی ادامه داد: کل فضای در اختیار گذاشته برای این نمایشگاه 20 هزار مترمربع است. بخش هتلداری و صنایع وابسته در سالن فردوسی، صنایع دستی در سالن عطار، شهرستانهای خراسان رضوی در سالنهای ابوسعید، مولوی و انوری به ارائه دستاوردها و توانمندیهای خود مشغول شدند.
    مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: 228 مشارکت کننده داخلی و سه مشارکت کننده و نمایندگی برندهای خارجی شامل 231 شرکت در زمینه هتلداری، هشت شرکت در زمینه دفاتر هواپیمایی، 17 شرکت در مورد صنایع دستی، 157 مشارکت کننده در زمینه بوم گردی، چهار مشارکت کننده در زمینه شهرستانهای استان و مشارکت کنندگانی از 23 استان کشور در این نمایشگاه حضور یافتند.
    وی افزود: زمینه فعالیت مشارکت کنندگان در این نمایشگاه 'خدمات هتلداری، خدمات سفر، گردشگری، تجهیزات هتلی و صنایع دستی' است. در کنار این نمایشگاه هفته های فرهنگی استانها، جشنواره غذا، جشنواره آواها و نواها، همایش بررسی راهکارها و فرصتهای تمرکززدایی سرمایه گذاری و سه کارگاه آموزشی تکنیکهای بازاریابی و فروش در اقامتگاههای بوم گردی، روشهای تامین منابع مالی پروژه های سرمایه گذاری گردشگری و نیز آشنایی با فرآیندهای سرمایه گذاری خارجی در پروژه های گردشگری برگزار شده است.
    او ادامه داد: کل شرکت کنندگان این نمایشگاه در قالب 231 غرفه در شش هزار و 600 مترمربع فضای نمایشگاهی دستاوردها و توانمندیهای خود را در معرض بازدید عموم قرار داده اند.
    مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد گفت: این رویداد فرهنگی پس از 10 سال از آخرین دوره برگزاری آن روز یکشنبه هفته جاری با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین استاندار خراسان رضوی گشایش یافت و تاکنون مورد استقبال قابل توجه مردم قرار گرفته است.
    وی افزود: ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 23 استان کشور در این نمایشگاه حضور یافته اند تا در همایشها و کارگاههای آموزشی متناسب با رشته کاری خود شرکت کنند و ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری را به نمایش گذارند.
    هوشنگ نژاد ادامه داد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال حمایت از تولید ایرانی نامگذاری شده این نمایشگاه گردشگری محلی برای عرضه و نمایش تولیدات فرهنگی ایران زمین است و به نحوی از این نوع تولیدات حمایت کرده و اصیلترین کالای ایرانی یعنی صنایع دستی را به نمایش گذاشته است.
    وی گفت: حضور پرتعداد خودروها در پارکینگ نمایشگاه و تسهیلاتی که برای مردم در این فضای نمایشگاهی فراهم شده نشانگر توجه و باور مردم به داشته های فرهنگی ایران زمین و علاقه مندی آنان به برگزاری چنین نمایشگاههایی است که زمینه نشاط و شادی را نیز فراهم می کند.
    مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: ظرف چند روز برگزاری این نمایشگاه دو هیات تجاری از هرات افغانستان و کشور مالزی از آن دیدن کرده اند. همچنین غرفه داران نمایشگاه خواستار افزایش روزهای برگزاری شدند که نشانگر استقبال زیاد مردم از این رویداد فرهنگی است.

    * بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر با گردشگری
    سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته همزمان با نمایشگاه صنایع دستی و هفته های فرهنگی خراسان رضوی و جشنواره های غذا و آواهای محلی باعث شکل گیری ترکیبی از جاذبه های فرهنگی ایران شده است.
    احمد دیناری افزود: در این نمایشگاه همه ظرفیتهای فرهنگی، صنایع دستی، سوغات، حوزه گردشگری و هتلداری کشور در معرض نمایش قرار گرفته تا مردم ضمن آشنایی با آنها از اوقات فراغت خود برای دیدن جاذبه های گردشگری و آشنایی بیشتر با سنن و آداب و رسوم و صنایع دستی هر منطقه بهره گیرند.
    وی ادامه داد: در کنار معرفی ظرفیتها، جاذبه های گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی 'همایش بررسی راهکارها و فرصتهای تمرکز زدایی سرمایه گذاری' و سه کارگاه آموزشی تکنیکهای بازاریابی و فروش در اقامتگاههای بوم گردی، روشهای تامین منابع مالی پروژه های سرمایه گذاری گردشگری و آشنایی با فرآیندهای سرمایه گذاری خارجی در پروژه های گردشگری برگزار شدند تا سرمایه گذاران با روشهای صحیح آشنا شوند.
    سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: چند نوع سرمایه گذاری در حوزه گردشگری وجود دارد که مهمترین آن در حوزه خدمات زیربنایی است زیرا تا زمانی که زیرساختها نظیر آب، برق، مخابرات، گاز، راه دسترسی و امکانات رفاهی برای یک جاذبه گردشگری فراهم نشود امکان بهره گیری مردم از آن وجود ندارد.
    وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات بخش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری طولانی بودن فرآیند سرمایه گذاری و وجود بوروکراسی اداری با توجه به سهیم بودن دستگاههای اجرایی متعدد برای تصمیم گیری در این حوزه است زیرا اکثر سرمایه گذاریها نیازمند پیگیری در سطح کلان مدیریتی است و این فرآیند طولانی باعث ناامیدی سرمایه گذار می شود.
    دیناری ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خراسان رضوی با توجه به حجم بالای جاذبه های فرهنگی، مذهبی، تاریخی و گردشگری قابل مقایسه با سایر نقاط ایران نیست زیرا تعداد پروژه های سرمایه گذاری در این حوزه بسیار زیاد و میزان سرمایه گذاری حجیم است.
    وی گفت: نخستین اقدامی که باید برای تسهیل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری انجام داد کوتاه کردن فرآیندهای سرمایه گذاری است بطوری که همه اقدامات مرتبط و دستورالعملها در قالب یک سامانه با عضویت همه دستگاههای اجرایی دست اندرکار تعریف شود تا دیگر بوروکراسی اداری حذف گردیده و فرآیندها به سرعت و با سهولت انجام شوند.
    دیناری افزود: هم اینک 280 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 75 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 10 هزار و 250 نفر در خراسان رضوی در دست اجرا است. همچنین همزمان با هفته دولت امسال 10 پروژه گردشگری با سرمایه گذاری دو هزار و 40 میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید و تا پایان سال نیز در صورت تامین هزینه های مالی 70 پروژه گردشگری دیگر افتتاح می شوند.

    * نمایشگاه صنایع دستی ارتباط بین تولید و فروش
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امسال نهمین نمایشگاه صنایع دستی ایران همزمان با نمایشگاه گردشگری برگزار شده و برپایی این دو رویداد فرهنگی در کنار هم یک همپوشانی مناسب در خصوص جاذبه های گردشگری بوجود آورده که صنایع دستی را نیز دربرمی گیرد.
    محمد مطیع افزود: در مجموع برگزاری نمایشگاه برای بخش صنایع دستی در کنار برگزاری جشنواره غذاهای بومی و محلی فرصتی به منظور معرفی داشته های فرهنگی در این خصوص و ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاران و فعالان حوزه کسب و کار با هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی است.
    وی ادامه داد: هرچند نباید انتظار داشت که همه مخاطبان را بتوان یکجا در نمایشگاه برای دیدن صنایع دستی و آشنایی آنها با این نوع هنر صنعت جمع کرد و در چهار روز برگزاری نمایشگاه فروش قابل توجهی در این حوزه داشت اما اینگونه نمایشگاهها می بایست در طول سال استمرار داشته باشند.
    معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: فروش در بخش صنایع دستی یکی از مسائل اصلی است چون اغلب صنعتگران در فروش محصولات خود مشکل دارند. فروشگاههای فعلی صنایع دستی که در سطح شهرها دایر هستند به دلیل فقدان ارتباط با کارگاههای تولید صنایع دستی جوابگوی نیاز نیستند.
    وی افزود: وظیفه تولیدکننده صنایع دستی فروش آن نیست و تخصص لازم را نیز در این حوزه ندارد. فروش صنایع دستی یک تخصص است که باید در مکان خاص توسط یک متخصص انجام گیرد لذا نمایشگاه فقط فرصتی برای معرفی محصولات و ایجاد حلقه ارتباط بین فروشنده و تولیدکننده می باشد.
    مطیع ادامه داد: باید دیوار بین تولیدکننده و فروشنده برداشته شود و این دو با یکدیگر آشتی کنند و نزدیکتر شوند. نمایشگاه صنایع دستی بهترین مکان برای برداشتن این دیوار و نزدیکی این دو بخش است.
    وی بر لزوم توسعه فروشگاههای ویژه فروش صنایع دستی در سطح شهر تاکید و بیان کرد: فروشگاههای متعددی توسط دولت برای بخش صنایع دستی در خراسان رضوی ایجاد و بعدها به بخش خصوصی واگذار شدند که اکنون این تعداد جوابگوی نیاز نیست.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: واحدهای صنفی زیر نظر اتحادیه فروشندگان صنایع دستی و گلدوزان مشهد نیز به صورت جسته و گریخته به عرضه صنایع دستی مشغول هستند و باید در زمینه فروش صنایع دستی به صورت تخصصی ورود جدی داشت.
    وی افزود: سازمان میراث فرهنگی اخیرا طرحی در قالب 'ارائه نشان اعتماد' به فروشگاههای صنایع دستی اجرا کرده تا فروشگاههای خوب و تخصصی در زمینه فروش این نوع محصولات را معرفی و به عنوان یک برند در بخش فروش معرفی کند. تاکنون 10 فروشگاه صنایع دستی در خراسان رضوی موفق به دریافت این نشان شده اند.
    مطیع ادامه داد: صنعتگران صنایع دستی خراسان رضوی در 21 رشته صنایع دستی تولید دارند و در حوزه ابریشم کشی، سنگ تراشی و گوهرسنگها شاخص هستند.

    * بهترین زمان جذب گردشگر
    رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: اینکه بعد چند سال تعطیلی نمایشگاه گردشگری در مشهد دایر شد اقدام خوبی در جهت اهمیت موضوع گردشگری به ویژه در شهری مانند مشهد است.
    محمدسعید ولی زاده افزود: ایران قطب گردشگری و شهر مشهد پایتخت معنوی کشور بزرگ و متمدن ما است. خراسان رضوی هزار واحد اقامتی رسمی دارد و با هزار و 700 واحد تاسیسات گردشگری این استان رتبه نخست کشور را در این زمینه به خو اختصاصد داده است.
    وی ادامه داد: بالاترین کیفیت خدمات هتلداری در مشهد به گردشگران ارائه می شود و با توجه به نوسانات قیمت ارز سفر به ایران و حضور در مشهد برای گردشگران خارجی ارزان شده و می بایست شاهد حضور بیشتر آنان در ایران به ویژه مشهد باشیم.
    رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: با توجه به نزدیکی ایام محرم و صفر برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در مشهد بهترین زمان برای جذب گردشگران بیشتر به این شهر است. می توان با تقویت صنعت گردشگری ضمن درآمدزایی بخشی از مشکلات اشتغال را نیز حل کرد.
    وی افزود: استقبال قابل توجه زائران ایرانی و غیرایرانی از نمایشگاه بین المللی گردشگری مشهد نشانگر توجه آنان نسبت به ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری کشور است لذا با سرمایه گذاری درست در این بخش می توان ضمن ارائه خدمات مناسب، گردشگران بیشتری را جذب کرد.
    ولی زاده ادامه داد: 450 دفتر مسافرتی زیر پوشش انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در خراسان رضوی فعالیت دارند. همه این دفاتر، هتلها و پروازهای مربوط به گردشگران در شهر مشهد و استان با استانداردهای جهانی همخوانی دارند و بهترین خدمات را با نازلترین قیمت عرضه می کنند.

    * استقبال از هفته های فرهنگی شهرستانها
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: برگزاری هفته های فرهنگی شهرستانهای این استان همزمان جشنواره آواها و نواهای محلی و بومی در طول مدت زمان برپایی نمایشگاه گردشگری مشهد استقبال پرشور و قابل توجه مردم را در پی داشت.
    جعفر مروارید افزود: برگزاری هفته های فرهنگی تدبیری برای گفتمانسازی بین فرهنگها، سنتها و قومیتها، نشاط آفرینی و تقویت روحیه ملی به منظور ایجاد ثبات و انسجام اجتماعی است. انسجام، ثبات و تحول فرهنگی مبتنی بر گفت و گوی دوطرفه می باشد و این دیالوگ دوطرفه فرهنگی در نمایشگاه مشهد نمود یافته است.
    وی ادامه داد: هفته فرهنگی شهرستانهای استان خراسان رضوی با رویکرد امید و نشاط اجتماعی، معرفی عناصر و اجزای فرهنگ بومی و محلی، دیپلماسی فرهنگی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، معرفی ظرفیتهای مختلف شهرستانها و ایجاد فضای همگرایی و انسجام در قالب 155 غرفه در فضای دو هزار و 500 مترمربع از نمایشگاه بین المللی مشهد از 11 شهریور ماه به مدت یک هفته ادامه دارد.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در این برنامه ها جاذبه های فرهنگی، هنری و گردشگری، مفاخر و شخصیتهای علمی، فرهنگی، فرهنگ بومی و محلی هر شهرستان معرفی می شوند و هنرمندان آن شهرستان اجرای برنامه دارند.
    وی افزود: امیدواریم برگزاری هفته های فرهنگی شهرستانها در طول سال تداوم یابد. مشهد علاوه بر اینکه یک شهر زیارتی و از تجارت معنوی برخوردار است تجارت فرهنگی آن نیز با تجارب معنوی آمیخته می شود و مشهد الگوی خوبی از یک شهر زیارتی - فرهنگی منبعث از فرهنگ غنی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیا ارائه دهد.
    مروارید ادامه داد: امید و زندگی در نمایشگاه گردشگری مشهد نمایان است زیرا ایران اسلامی مجموعه ای از سلائق مختلف، آداب و رسوم، سنتها و فرهنگهای مختلف می باشد و قدرت و قوت کشور نیز در گرو به رسمیت شناختن همین تفاوتها است.
    وی گفت: در این نمایشگاه یاد می گیریم تفاوتهای فرهنگی را ببینیم و آنها را حذف نکنیم. این تفاوتها در کنار هم شئون مختلف سبک زندگی را در ایران اسلامی نشان می دهند. همچنین در این چارچوب شاهد گفت و گوی فرهنگی هستیم که با زبان انجام نمی شود بلکه بخش عمده ای از آن حاصل انتقال تجارب و نشان دادن سبک زندگی بومی و تفاوتها است.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: کسانی که به مشهد و بازدید از نمایشگاه گردشگری می آیند شاهد گفت و گوی فرهنگی هستند و با دیدن این تفاوتها و گفت و گوها احساس غرور و اعتماد ملی می کنند.
    وی ادامه داد: آنچه در این نمایشگاه به نمایش درآمده به جوانان و فرزندانمان می گوید که ایران چقدر غنی و توانمند است و گرچه تحت فشار اقتصادی قرار دارد اما با تکیه بر همین داشته های فرهنگی، هنری و میراث خود می توان روحیه غرور ملی را حفظ کرد و جریان اقتصاد فرهنگ را که تکمیل این موضوع است ادامه داد.
    مروارید گفت: تنوع فرهنگی، کالایی و آیین و رسومی که در نمایشگاه گردشگری مشاهده می شود به ما یادآور می سازد که غنای فرهنگی خود را مدیون پیشینیان و رسوم گذشته هستیم و تبیین مفهوم هویت با تکیه بر همین میراث گذشته امکانپذیر می شود.
    وی افزود: آداب و رسوم گذشته باید تفسیر، روزآمد و با تکیه بر نسل جوان بازتولید شود اما این بازتولید و نوآوری می بایست در سایه اعتماد و اتکا به گذشته باشد زیرا هیچ ملتی با پشت پا زدن به گذشته خود نمی تواند آینده اش را بسازد.
    پانزدهمین نمایشگاه سراسری گردشگری و صنایع وابسته همزمان با نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران تا 15 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت