نگاه رییس موزه درنتس هلند به موزه‌های ایران ؛

آثار نمایشگاه هلند چطور انتخاب شدند؟

عصر نمایشگاه- «آثار انتخاب شده برای نمایش در نمایشگاه "باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس" نتیجه انتخابی است که موزه ملی ایران در آسن هلند انجام داده است.»

آثار نمایشگاه هلند چطور انتخاب شدند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه به نقل از ایسنا، نمایشگاه برگزار شده از سوی موزه درنتس هلند در موزه ملی ایران، که قرار است به مدت شش ماه در موزه مادر ایران به نمایش درآید، 560 اثر تاریخی و باستانی هلند را در خود جای داده است، آثاری که در سه بخش ابزارهای استفاده شده توسط انسان‌های دوره پارینه سنگی، سفال و زیورآلات و نقاشی‌های دو قرن 19 و 20 خلاصه شده‌اند.

    هر چند اطلاعات دقیقی از آثار هلندی که امکان انتخاب آن‌ها برای نمایش در این موزه وجود داشت، در دست نیست، اما با توجه به حجم وسیعِ تعدادِ آثار منتقل شده به این نمایشگاه، جای این سوال را باقی می‌گذارد که انتخاب کنندگان آثار به نمایش درآمده در موزه هلند چه کسانی بوده‌ و بر چه اساس این آثار را انتخاب کرده‌اند؟

    هری توپان، رییس موزه درنتس شهر آسن در هلند در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا می‌گوید: این انتخاب به وسیله مدیر کل موزه ملی ایران و همکارانِ او با همکاری کارکنان موزه درنتس انجام شده است، در واقع تمام این آثار نتیجه انتخابی است که خود موزه ملی ایران در آسن انجام داد.

    او در پاسخ به این پرسش که انتخاب آثار ایران برای نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» چگونه انجام شد، نیز بیان می‌کند: زمانی که برای اولین بار به ایران امدم در اتاق رئیس موزه یک اسلاید از آثار موزه را به ما نشان دادند و من به همراه همکارانم آثار را برای نمایشگاه آسن انتخاب کردیم، در واقع بر همین مبنا آثار برای مجموعه ایران مهد تمدن انتخاب شد.

    او هر چند پاسخی به این پرسش که «چه میزان برگزاری این نمایشگاه‌های فرهنگی در بهبود روابط سیاسی بین کشورها تاثیرگذارند» نمی‌دهد چون خود را یک تاریخ‌دان هنر می‌داند، نه سیاستمدار، اما می‌گوید: به زیبایی اشیای تاریخی باور دارم، به این‌که زیبایی‌های فرهنگی باید بین مردم به تبادل اتفاق بیفتد.

    وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که مردم هلند به ایران می‌آیند تا آثار زیبای ایرانی‌ها را ببینند، مردم ایران هم باید با زیبایی‌های هلند آشنا شوند تا این تبادل فرهنگی صورت بگیرد.

    اگر امکانش پیش بیاید، به حضور دوباره در ایران تمایل داریم

    توپان تمایل‌ برای حضور دوباره در ایران و برگزاری نمایشگاه‌های دیگر موزه‌ای را با یک «بله» محکم و بزرگ پاسخ می‌دهد و می‌گوید: به این دلیل این طور پاسخ می‌دهم که از سیستم موزه‌داری ایران بسیار راضی هستم، از سوی دیگر با توجه به اشیایی که داخل ایران مشاهده کردم، تمایل دارم، اگرامکان آن پیش بیاید یک نمایشگاه دیگر در ایران برگزار کنیم.

    او ادامه می‌دهد: متاسفانه در دو دوره‌ای که به ایران سفر کردم نتوانستم شهری به جز ایران را ببینم، هر چند سایر همکارانم در دپارتمان روابط بین الملل شیراز و برخی شهرهای دیگر را دیده‌اند، اما من فقط موزه‌ها و کاخ موزه‌های تهران را دیدم و نمی‌توانم نظری در مورد موزه‌ها بدهم چون سیستم آن‌ها بسیار مدرن و بین‌المللی است.

    تحقیقات علمی روی شباهت آثار موزه‌ای ایران و هلند انجام شده

    رییس موزه درنتس هلند همچنین در مورد شباهت آثار سفالی به نمایش درآمده در نمایشگاه هلند در موزه ملی ایران با آثار سفالی موزه ملی ایران و بررسی‌های انجام شده در این زمینه اظهار می‌کند: بررسی‌های علمی زیادی در این زمینه انجام داده‌ایم و کتاب‌های زیادی نوشته شده که این‌جا در دسترس نداریم، اما همکاران‌مان مطالعات زیاد و گسترده‌ای روی این موضوع انجام می‌دهند.

    توپان با تاکید بر وجود این شباهت‌ها بین آثار موزه‌ای دو کشور، می‌گوید: در دو شهر بزرگ لاهه ‌و آمستردام کارخانه‌هایی بوده‌اند که از هنر خاورمیانه برای تولید سرامیک‌ها، سفال‌ها و ظروف شیشه‌ای الهام می‌گرفتند، این اتفاق در رنگ‌ها و نقوشِ آن کاملا واضح هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت