مدیرعامل شرکت آرسا بین الملل عنوان کرد:

نشست های یوفی و انتقال تجربه یک قرن صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت آرسا بین الملل گفت: نشست های یوفی میتواند جایی باشد که تجربه یک قرن صنعت نمایشگاهی را به ما منتقل کند. جایی است که می توانیم نمایشگاه های آینده را حالا ببینیم و خود را با تغییرات تطبیق دهیم وفرصتی است تا شبکه بسیار قدرتمندی ایجاد کنیم تا از این شبکه ارتباطات گسترده برای تقویت صنعت نمایشگاهی در ایران استفاده شود.

نشست های یوفی و انتقال تجربه یک قرن صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه، ایمان میرزاییان مدیرعامل شرکت آرسا بین الملل در کشورسوئد، یکی از بادانش ترین فعالان حوزه بین الملل در صنعت نمایشگاهی است که تجربه سالها حضور در کنگره ها و نشست های بین المللی مربوط به صنعت نمایشگاهی را دارد. متن مصاحبه شماره 33 نشریه نمایشگاه با ایشان به بهانه حضور در آخرین کنگره انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (ufi)  که در تاریخ 9 تا 12 آبان ماه 97 در سنت پترزبورگ روسیه برگزارشد را در ادامه می خوانید.
    برای شروع لطفا درباره فضای کلی کنگره و نحوه برگزاری و بارز ترین نکاتی که توجه شما را در برگزاری این کنگره جلب کرد اعم از محل برگزاری ،سرویس دهی و برنامه ریزی ، تنوع و بین المللی بودن  کنگره توضیحاتی بفرمایید.
    در  طول 10 تا 12 سالی که در کنگره های سالانه یوفی و یا دیگر نشست های بین المللی برگزار شده توسط یوفی حضور دارم همواره همه چیز در حد ایده آل و عالی بوده و البته توقعی جز این نیز وجود ندارد. به هر حال زمانی که هر شرکت ، انجمن و یا سازمانی قصد دارد یک نشست کامل و بی نقص و یک رویداد منحصر به فرد را برگزار کند این اتفاق را به یک برگزارکننده حرفه ای واگذار می کند. حال زمانی که بهترین برگزارکنندگان جهان در جایی گرد هم می آیند تا یک رویداد را سازمان دهی کنند، تصور کنید این اتفاق چقدر میتواند فوق العاده و حرفه ای باشد که عموما هم همینطور بوده است. به نظرم در این کنگره نیز همه چیز بسیار خوب و درست برنامه ریزی شده بود. مثل همیشه همه چیز از طریق اپلیکیشن هایی که یوفی در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد در دسترس بود ضمن اینکه همه ما به عنوان ارگانایزر می دانیم که همیشه همه چیز 100 درصد تحت کنترل نیست و ممکن است کمبودهای کوچک و قابل اغماضی وجود داشته باشد اما در مجموع پیش بینی های لازم برای همه چیز انجام شده بود.
    از طرفی باید در نظر گرفت رویدادهای یوفی سابقه برگزاری  صد ساله  دارد و بهترین برگزارکننده های  دنیا آن را برگزار می کنند یعنی بیش از یک قرن تجربه و  قطعا چنین تجربه و تخصصی جای زیادی را برای انتقاد باقی نمی گذارد. و می توان گفت این بار هم همه چیز بسیار خوب و منحصر به فرد برگزار شد.
    استفاده از تکنولوژی های نو، کارت های ویزیت الکترونیکی و مراسم های بسیار شاد و مفرح که در طول 4 روز برگزاری این کنگره به گونه ای طراحی شده بود که خستگی کار را مرتفع می کرد. فضاهای مناسبی هم برای گفتگوهای دونفره ومذاکرات کاری در نظر گرفته شده بود بسیار عالی و متناسب با فضای کنگره بود.
    از نظر تنوع و بین المللی بودن نیز بسیار خوب بود تقریبا از اغلب کشورهای صاحب صنعت نمایشگاهی  دنیا در این رویداد حضور داشتند. 

    از کارگاه هایی که شما شخصا فرصت حضور در آنها را داشتید و نکاتی جالبی که در این کارگاه ها مطرح شد بفرمایید. 
    بله به صورت یک روال معمول در کنار سمینارها، کارگاه هایی به صورت موازی برگزار می شود که  همین همزمان بودن، انتخاب یک  کارگاه را برای حضور دشوار می کند و البته این امر طبیعی است چرا که تنظیم کردن این تعداد از کارگاهها و برنامه های مختلف در این مدت کوتاه به صورت سری امکان پذیر نیست  پس طبیعتا افراد با توجه به سلیقه و نیاز خودشان جذابترین کارگاه ها را برای حضور انتخاب می کنند. من هم به اتفاق چند نفر از دوستان که از ایران در این کنگره حضورداشتند در بخش خاورمیانه و آفریقا حضور داشتیم البته بعضی از اعضا تلاش می کنند سری به بخش های دیگر نیز بزنند ولی ما غالب وقت خود را در بخش خاورمیانه بودیم  چرا که طبیعتا موارد مطروحه بیشتر در ارتباطات با ما بود. شاید نکته قابل توجی که اینجا می توان ذکر کرد سکوی خالی نماینده ایران در هیئت مدیره این بخش بود.  اجلاس بعدی یوفی در سال 2019 در بانکوک تایلند و در سال 2020 یوفی در عمان و در همسایگی ما خواهد بود. با توجه به نزدیکی و روابط خوبی که از دیرباز ایران و عمان داشته اند امیدوارم که شاهد حضور با برنامه و بسیار پررنگ همکاران از ایران باشیم . من نیز امادگی دارم به هر نحوی در کنار دوستانی ایرانی باشم که در این رویداد حضور خواهند داشت و امیدوارم حضوری با برنامه و پررنگ در مسقط داشته باشیم.

    حضور ایران را در این دوره از کنگره چطور ارزیابی می کنید و به نظر شما و در مقایسه با کشور های هم سطح ایران در تعداد عضو این حضور چطور بود و تحلیل شما در این باره چیست ؟
    ببینید ما در منطقه خاور میانه و آفریقا کشورهایی را داریم که نمایشگاه هایی بسیار بین المللی تر ،مدرن تر و باکیفیت تر از ایران برگزار می کنند ولی چون وسعتی به اندازه ایران ندارند ممکن است دو یا سه سایت نمایشگاهی عضو یوفی داشته باشند اما ما به دلیل وسعت و علاقه مندی قابل تحسین و ارزشمند همکاران در ایران تعداد عضو بالایی در سطح کشورهای منطقه در یوفی داریم و این به صورت بالقوه با توجه به حق رای هر عضو، قدرت تصمیم گیری و تاثیر گذاری ایران را در یوفی افزایش می دهد. برای من قابل درک است که بعضی از عزیزان گام اول برای حضور در مجامع بین المللی را عضویت و دریافت لوگوی انجمنی همچون یوفی بدانند اما گامهای بعدی همچون حضور فعال و کار بین المللی هم باید مداوما صورت پذیرد. متاسفانه در ایران  غالبا مدیران  در فواصل زمانی کم جابجا می شود و شاید مدیری که بسیار علاقه مند به کار بین المللی بوده و گام نخست را برداشته جای خود را به مدیری بدهد که علاقه چندانی به این امر نداشته باشد و این موضوع سبب شود که از حد همان عضویت ها و دریافت لوگو ها فراتر نرویم . نهایتا اینکه حضور ایران در کنگره های یوفی حضور چشمگیر و جذابی نیست. معمولا یک یا دو شرکت نمایشگاهی از ایران  در این رویداد حضور پیدا می کنند و در خصوص برگزار کننده ها نیز خیلی به ندرت من شاهد حضور آنها بوده ام. از میان سایت داران نیز گاها تعدادی از سایتهای خوب کشور در این اجلاس ها حضور داشته اند مانند مشهد اصفهان و اخیرا شهر آفتاب  اما درباره بازخورد این حضور و اینکه آیا نتیجه مثبتی از این حضور می گیرند یا خیر من اطلاعی ندارم .
    به نظر من حضور کشورهایی که در تعداد عضو هم سطح ما هستند و یا حتی تعداد عضو کمتری دارند بسیار بسیار فعال تر از ایران است و حضورشان بیشتر به چشم می آید. البته این عدم حضور و یا کمرنگ بودن ایرانی ها با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد برای همه ما تا حدی قابل درک است و می‌توان فهمید که شرایط اقتصادی به گونه ای نیست که به راحتی حضور فعال و پررنگی داشته باشند. به هر روی امید وآرزوی من این است که ایرانیان نیز حضور فعال تری در این رویداد حضور داشته باشند.

    فواید حضور در چنین رویدادی از نظر شما چه می تواند باشد؟
    به نظر من یوفی می تواند یک دریا یا یک رودخانه یا یک برکه باشد ولی قطعا چیزهای بسیار زیادی در آن پیدا می شود.  بستگی به این دارد که شما با چه ابزاری در آن حضور پیدا کنید. با یک تورماهیگیری یا با یک قلاب ، این که با چه توانمندی و چه ابزارهایی وارد می شوید بسیار در نتیجه گیری شما تاثیر خواهد داشت.  فرض کنید شرکتی یک مدیر صدرصد درون گرا و بدون دانش زبان انگلیسی را به این  اجلاس بفرستد  احتمالا دست آوردی نخواهد داشت و این اتفاقی است که بارها شاهد آن بوده ام. 
    شاید ما گاهی بدون ابزار مناسب به ماهیگیری می رویم و بعد می گوییم هیچ ماهی ای وجود نداشت. برای خود من شخصا همیشه فضای بسیار خوبی برای کار بوده و مهم ترین چیزی که ایجاد می کرده فضای مثبتی بوده که باعث شبکه سازی و ارتباطات بسیار می شده است. علاوه بر این خیلی چیزهای دیگر مانند مقالات فوق العاده، تجربه کردن نوع برگزاری کنفرانس ها و نشستن با آدم هایی که پیدا کردن و صحبت کردن با آنها در شرایط عادی بسیار بسیار سخت است می‌تواند از اهداف این رویداد باشد .به عنوان مثال تصور کنید یک شهر کوچک ایران که عضو یوفی است بخواهد مدیر عامل نمایشگاه دوسلدورف یا نمایشگاه کلن یا نمایشگاه میلان و یا نمایشگاه های مهم دیگر را ببیند و نمایشگاه خود را معرفی کند.  شما تصور کنید در شرایط عادی برای این ملاقاتها چقدر وقت وزمان باید صرف شود و اینکه آیا این افراد شاخص نمایشگاهی دنیا  وقتی  برای این ملاقاتها در نظر خواهند گرفت یا خیر ؟ ولی در چنین نشستی می‌توان به راحتی چنین افرادی را دید و با آنها ملاقات کرد. در واقع بهترین های دنیا در صنعت نمایشگاهی در کنار هم حضور دارند که هم می توان از انها یاد گرفت و هم نمایشگاه خود را معرفی کرد و اتفاقات مثبت دیگر که ممکن است در این دیدارها رخ دهد. به نظر من امکان بهره برداری از چنین  نشست هایی آنقدر زیاد است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد. شاید مشکل اساسی این باشد که مدیران ما گاها در ایران زمانی را برای فکر کردن به خارج از مرزها صرف نمی کنند. برای حضور در مجامع بین المللی باید به این اعتقاد رسیده باشیم که چیزی به عنوان علم صنعت نمایشگاهی وجود دارد که ما هم به آن نیاز داریم و حضور در این مجامع در کسب این علم به ما کمک می کند. وقتی  اعتقاد این باشد که  علم و تجربه کمتری از شرکت‌های بزرگ نمایشگاهی دنیا نداریم  و یا اینکه اعتقاد داشته باشیم که تجربیات آنها مختص خودشان است و به درد ما نمی خورد طبیعی است احساس نیاز به حضور نمی کنیم. نکته دیگر این است که ایا تمایلی وجود دارد که به شبکه گسترده صنعت نمایشگاهی در دنیا متصل شویم یا داشتن یک شبکه داخلی برای ما کافی است. به هرحال به نظر من نشست های یوفی میتواند جایی باشد که تجربه یک قرن صنعت نمایشگاهی را به ما منتقل کند. جایی است که می توانیم  نمایشگاه های آینده را حالا ببینیم و خود را با تغییرات تطبیق دهیم وفرصتی است تا شبکه بسیار قدرتمندی ایجاد کنیم تا از این شبکه ارتباطات گسترده برای تقویت صنعت نمایشگاهی در ایران استفاده شود. 

    درباره میزبانی کنگره هشتادوپنجم در مقایسه با دوره های قبل نظر شما چیست؟ 
    بسیار سلیقه ای است ولی می توانم بگویم کنگره ای که در پاریس برگزار شد برای من بسیار جذاب بود شاید به خاطر این که پاریس مقر یوفی نیز هست طبیعتا انتظار زیادی هم از آن می رفت و الحق که انتظارها را هم برآورده کرد. اگربخواهم با اجلاس اخیر در سنت پترزبورگ مقایسه ای داشته باشم باید بگویم در روسیه هم میزبانی بسیار خوب بود. سمینارها و مطالب جدید و بررسی چالش های امروز و فردای این صنعت توأمان با بازدیدهای تفریحی جانبی خوبی که برنامه ریزی شده بود این رویداد را هم خاطره انگیز کرد البته جذابیت ذاتی گردشگری شهرها یی مثل پاریس و سنت پترزبورگ عامل مضاعفی برای تجربه خوب اعضا از این رویدادها می شود .

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت