مدیر دفتر نمایشگاه تویاپ ترکیه در تهران:

ثبت یک رکورد جدید از حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه تویاپ

عصر نمایشگاه- مدیر دفتر نمایشگاه تویاپ ترکیه در تهران گفت: حضور شرکت های ایرانی در یکی از نمایشگاه های اخیر و در فضایی ۱۲۰۰ متری یک رکورد جدید ثبت کرد.

ثبت یک رکورد جدید از حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه تویاپ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه شرکت نمایشگاهی تویاپ (Tüyap) که امروز به عنوان مهمترین نمایشگاه ترکیه به شمار می رود، در سال هایی تاسیس شد که ترکیه در حال پیمودن گام های نخست در مسیر توسعه در دوران جدید خود بود و برگزاری نمایشگاههای مختلف در این کشور یکی از مهم ترین زمینه های کاری در ترکیه به شمار می رفت. گفتگو با مهدی جهانی مدیر دفتر تویاپ در تهران که در شماره 33 نشریه نمایشگاه منتشر شد را در ادامه می خوانید.

    ابتدا درباره تاریخچه تاسیس شرکت نمایشگاهی تویاپ توضیحاتی را بفرمایید.
    شرکت نمایشگاهی تویاپ در سال 1979 تاسیس شد. در ابتدا یک فضای نمایشگاهی کوچکی در مرکز شهر استانبول داشت تا اینکه در سال 1987فضای نمایشگاهی بزرگی را تاسیس و به آنجا نقل مکان کرد و پس از آن مرکز همایش های تویاپ نیز در 1996 به این مجموعه پیوست. در طی سالهای اخیر نیز فضاهای نمایشگاهی متعددی را در شهر های دیگر ترکیه تاسیس کرده است . به گونه ای که هم اکنون علاوه بر استانبول، در 8 شهر دیگر ترکیه نیز دارای مراکز نمایشگاهی است و نمایشگاههای مختلف را با توجه به زمان برگزاری، شرایط آب و هوایی و توانمندی های صنعتی و تجاری هر منطقه بین این 8 شهر تقسیم می کند. آخرین مرکز نمایشگاهی که افتتاح شد درشهر  ارزروم بود که در نزدیکی ایران است. همچنین در حال حاضر شرکت نمایشگاهی تویاپ در 7 کشور دارای دفتر است که ایران، روسیه، گرجستان، مصر، مقدونیه، بلغارستان و سوریه را شامل می شود.
    شرکت نمایشگاهی تویاپ اولین شرکت نمایشگاهی است که مجوز برگزاری نمایشگاه در ترکیه را از سوی نهاد مسئول دولتی ترکیه دریافت کرده است واولین شرکت نمایشگاهی ترکیه است که در خارج از ترکیه نیز نمایشگاه برگزار کرده است. تعدادی از نمایشگاه های تویاپ مانند نمایشگاه بسته بندی و صنایع چوب هم اکنون به حدی بین المللی شده اند که از 60 کشور جهان بازدید کننده دارد به طوری که حتی از کشوراوگاندا نیز بازدید کننده داشته اند.

    نمایشگاه های شهرستان شرکت تویاپ در چه سطحی برگزار می شوند؟
    شعار تویاپ این است "یک ترکیه بزرگ تر با اقتصاد قوی تر" و از آنجایی که تعداد و کیفیت نمایشگاه های یک کشور ارتباط مستقیم با اقتصاد یک کشور دارد شرکت تویاپ مراکز متعدد نمایشگاهی را تاسیس کرده است به طوری که برخی از نمایشگاه های شهرستان تویاپ در سطح بین الملل نیز مطرح هستند. خاطرم هست 3 سال پیش در حال پرواز به سمت نمایشگاه کشاورزی قونیه بودم و در کنار یک هلندی نشسته بودم که وقتی صحبت کردم یکی از غرفه داران نمایشگاه کشاورزی قونیه بود که با دستگاه برداشت و دانه بندی و بسته بندی مکانیزه گوجه فرنگی در این نمایشگاه حضور داشت.منظورم از ذکر این مثال این است که نمایشگاه های شهرستان تویاپ نیز بین المللی شده اند. گسترش نمایشگاه های تویاپ در شهرهای مختلف باعث رونق اقتصادی آن شهر ها نیز شده است و در ایام برگزاری نمایشگاه تمام هتل های آن شهرها رزرو می شود. به طور مثال از ایران هم به طور متوسط 100 تا 150 نفر از نمایشگاه کشاورزی قونیه بازدید می کنند.

    آیا رقابت جدی میان دو شرکت نمایشگاهی CNR و تویاپ وجود دارد؟ 
    درواقع ما نمایشگاه های بزرگ که خیلی رقیب هم باشند را نداریم. به طور مثال نمایشگاه در و پنجره فقط در تویاپ برگزار می شود و CNR  هیچ گاه ریسک ورود به حوزه ی برگزاری این نمایشگاه را انجام نمی دهد. در مقیاس های کوچک ممکن است نمایشگاه های مشترک وجود داشته باشد ولی در مقیاس های بزرگ نمایشگاه مشترک نداریم. مثال دیگر نمایشگاه منسوجات خانگی است که در CNR برگزار می شود و شرکت تویاپ نیز ریسک ورود به این حوزه را انجام نمی دهد. نمایشگاه های بزرگ دیگری که تویاپ برگزار می کند و شامل این موضوع  است نمایشگاه صنعت،  نمایشگاه چوب، نمایشگاه بسته بندی و نمایشگاه پلاستیک است. در فروردین ماه سال آینده نیزاولین دوره نمایشگاه ، فولاد و کابل و استیل برگزار خواهد شد که گروه های کالایی آن لوله های فولادی، کابل، استیل وتیوب است و مورد حمایت تمام انجمن های این صنعت در ترکیه است.

    درباره همکاری تویاپ با شرکت نمایشگاهی REED   انگلستان بفرمایید.
    حدود 3 سال پیش این همکاری و با شراکت در پنج نمایشگاه مرکز نمایشگاهی تویاپ آغاز شد و شرکت جدیدی با عنوان Reedtuyap  با سهم 50 درصدی برای طرفین ثبت شد. این همکاری منحصر به این پنج نمایشگاه است و REED    هیچ شراکتی در سهام مرکز نمایشگاهی تویاپ ندارد.  تعدادی از این نمایشگاه ها عبارتند از نمایشگاه صنعت چوپ و یراق آلات مبلمان، نمایشگاه بسته بندی، تجهیزات پزشکی و نمایشگاه در و پنجره . شبکه فروش بسیار قدرتمند REED در دنیا کار فروش  این نمایشگاه ها را انجام می دهد. همینطور اگر یک شرکت ترک  بخواهد در نمایشگاهی که REED  در سایر کشورها برگزار می کند حضور داشته باشد از طریق دپارتمان reed در تویاپ اقدام می کند.
    این همکاری مشترک هم باعث ارتقاء برند تویاپ در دنیا شد و هم اینکه شرکت reed با بزرگترین شرکت نمایشگاهی منطقه اوراسیا همکاری پرسودی را آغاز کرده بود.

    دفتر تویاپ در تهران چه فعالیت هایی انجام می دهد و  چه خدماتی را به بازدیدکنندگان ارائه می کند؟
    دفتر ایران از سال 2006 افتتاح شد که مجموعه  فعلی از اواخر 2011 مسئولیت اداره این دفتر را بر عهده گرفته است. معرفی نمایشگاه های تویاپ در ایران، اعزام هیئت های تجاری،  تسهیل حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های ترکیه و اجرای پاویون ایران در نمایشگاه های ترکیه از جمله کارهایی است که دفتر ما مسئولیت انجام آنها را بر عهده دارد. همچنین سال گذشته کار دیگری انجام شد و شرکت های ترکیه ای که مایل به حضور در نمایشگاه های ایران بودند را به صورت مشارکت ملی کشور ترکیه در ایران مدیریت کردیم. برای حضور در برخی از نمایشگاه های تویاپ در شهرستان های ترکیه دوشب اقامت رایگان به بازدیدکنندگان ایرانی ارائه می شود. قبلا این سرویس برای نمایشگاه های استانبول نیز داده می شد که هم اکنون کمتر شده است. همچنین کارت ورود رایگان به نمایشگاه و ترانسفر رایگان برای گروه های بالای 30 نفر از مرکز شهر و بالعکس از دیگر خدماتی است که دفتر تویاپ به بازدیدکنندگان ایرانی ارائه می کند.

    به نظرشما در شرایط فعلی ارتباط نمایشگاهی ایران و ترکیه از چه نظر اهمیت دارد؟
    بعد از شروع مجدد تحریم ها یکی از دروازه های باز برای ایران می تواند ترکیه باشد. درنمایشگاه هایی که این روزها برگزار می شود این اتفاق را از نزدیک شاهد هستیم. ما در هیچ سالی در نمایشگاه پلاستیک ترکیه این تعداد شرکت کننده ایرانی نداشتیم به طوری که امسال تعداد 27 شرکت ایرانی در فضایی 1200 متری در این نمایشگاه حضور داشتند و این یک رکورد جدید بود. چرا که شرکت های ایرانی به دنبال صادرات هستند و احساس می کنند خیلی راحت تر از کشورهای دیگر میتوانند با ترکیه همکاری کنند. و به نظر من ترکیه در سال 2019 شریک تجاری فوق العاده ای برای ایران خواهد بود چرا که در سخنرانی مقامات این کشور نیز مشخص است که عزم و اراده ای جدی برای ارتباطات تجاری علی رغم تحریم دارند. در چند ماه گذشته هم با وجود اینکه ما انتظار داشتیم تعداد بازدیدکنندگان ایرانی نمایشگاه های ترکیه کاهش چشم گیری داشته باشد ولی این اتفاق رخ نداد و ما عملا کاهش زیادی نداشتیم در تعداد بازدیدکنندگان ایرانی نداشتیم.

     

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت