مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان:

رکورد رویدادهای نمایشگاهی اصفهان را خواهیم شکست

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: تعداد رویدادهای نمایشگاهی سال ۹۸ اصفهان به عدد ۵۰ خواهد رسید که یک رکورد بی سابقه در تمامی سایت های نمایشگاهی سطح کشور محسوب می شود.

رکورد رویدادهای نمایشگاهی اصفهان را خواهیم شکست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه سال 97 برای صنعت نمایشگاهی ایران، یک سال پر تکاپو و پر فراز و نشیب بود. نوسانات ارزی سبب شد تا شرکت های خصوصی روند توسعه خود را متوقف کنند و بخشی از برنامه های خود برای حضور در فضای نمایشگاهی را کنار بگذارند. همین عامل سبب شد تا نمایشگاه ها با چالش های فراوانی روبرو شوند. این اتفاق، درباره نمایشگاه اصفهان هم افتاد اما مدیران و برنامه ریزان این مرکز نمایشگاهی تلاش کردند از تهدیدها، فرصت بسازند. علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در گفتگویی، از فعالیت های انجام شده طی سال 97 و برنامه های سال 98 سخن گفت که در شماره 34 مجله نمایشگاه منتشر شد . این گفتگو را در ادامه می خوانیم.
    **
    -‌ سال 97 برای شما چگونه گذشت و چه نمایشگاههایی برگزار کردید؟
    شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برای امسال، 49 عنوان نمایشگاهی پیش بینی کرد. در واقع، می توان عنوان کرد که طی سال 97، هر هفته، یک رویداد نمایشگاهی در اصفهان برگزار شده و فعالان حوزه های مختلف را میهمان پل شهرستان، محل برپایی نمایشگاه های بین المللی استان کرده است. فعالان عرصه نمایشگاهی می دانند که برگزاری هفتگی رویدادهای نمایشگاهی تا چه اندازه سخت، نفس گیر و طاقت فرسا است. با این وجود، سال 97 برای این شرکت با برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام، طیور و دامپزشکی آغاز شد. نمایشگاهی که با حضور مستقیم کشور آلمان و برپایی پاویون این کشور برگزار شد. پس از آن، نخستین نمایشگاه تخصصی حمل و نقل پاک را برپا کردیم که در راستای توجه به مسئولیت های اجتماعی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برگزار شد. چرا که هدف ما، فقط برگزاری نمایشگاه های اقتصادی نیست و به دنبال ایفای نقش در تمامی عرصه های فرهنگی و اجتماعی در کنار حوزه اقتصادی هستیم. درباره این موضوع باید اشاره کنم که نمایشگاه هایی مانند قرآن و عترت، گردشگری، تشریفات و تسهیلات ازدواج، سلامت، ورزش و تغذیه، کودک و نوجوان، کتاب، سوغات و هدایا و فرش دستباف نیز از جمله نمایشگاه هایی بودند که در راستای توجه به مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برپا شدند. در این میان نباید از نمایشگاه های بسیار مطلوبی مانند قطعات خودرو، صنعت برق، طلا و فلزات گرانبها، فولاد و متالورژی، صنعت ساختمان، کامپیوتر و اتوماسیون اداری، سرمایشی و گرمایشی و تکنولوژی کشاورزی نیز گذشت چرا که از جمله بهترین نمایشگاه هایی بودند که در سال 97 برگزار شدند.

    -‌ با توجه به اینکه امسال مشکلات اقتصادی زیادی وجود داشت، شما در روند برپایی نمایشگاه با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟
    مادر همه مشکلاتی که در سال 97 صنعت نمایشگاهی را تحت تاثیر قرار داد، مشکلات و چالش های اقتصادی موجود در کشور بود. زمانی که قیمت ارز به صورت ناگهانی و در مدتی کوتاه جهش یافت، شرکت های مختلف، حتی شرکت هایی که از موضع قدرتمندترین برخوردار بودند نیز با مشکلات عدیده ای در حوزه تامین منابع مالی، سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه روبرو شدند. ضمن اینکه بازار به شکل بسیار محسوسی دچار رکود شد که شرکت ها را برای فروش محصولات و خدمات با مشکل روبرو کرد. طبیعی است که در چنین شرایطی، شرکت ها ترجیح می دهند به جای توسعه بازار، سهم خود در شرایط فعلی را حفظ کنند. به این صورت، بیشترین تمرکز خود را برای حفظ سهم خود به کار می برند و تمایلی برای حضور در فعالیت هایی مانند صنعت نمایشگاهی که برای توسعه بازار انجام می شود، نخواهند داشت. در سال 97 با این مشکل عمده روبرو بودیم که بسیاری از شرکت هایی که هر سال در نمایشگاه حضور می یافتند و یا علاقمند به حضور در نمایشگاه بودند، یا تمایل خود برای حضور را از دست داده بودند و یا بسیار کم رنگ تر از سال های قبل در نمایشگاه حضور می یافتند. همین عامل سبب شد که برخی از نمایشگاه ها با رونق کمتری نسبت به سال های قبل برگزار شود. اما، با این حال، نباید از این موضوع گذشت که در همین شرایط، برخی شرکت ها از احتیاط رقبای خود در بازار استفاده کردند و با حضور قدرتمند در نمایشگاه، بازار را در اختیار خود گرفتند و قراردادهای بسیار خوبی بستند. در این بین می توان به نمایشگاه جامع صنعت ساختمان، نمایشگاه تخصصی صادراتی کفش، نمایشگاه فولاد و متالورژی، نمایشگاه برق، نمایشگاه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و نمایشگاه تکنولوژی کشاورزی اشاره کنم که شرکت های حاضر در آن، واقعا سنگ تمام گذاشتند و حضور موفقی را به نام خود ثبت کردند.

    -‌ برنامه شما برای سال 98 چیست؟ تقویم نمایشگاهی تدوین کردید؟ نمایشگاهی به فهرست برنامه‌هایتان کم یا اضافه می‌شود؟
    برنامه نمایشگاهی سال 98 در اصفهان، بسیار پیچیده و البته گسترده تر خواهد بود. در این میان باید به چند نکته اشاره کنم. نکته اول اینکه برای سال 98، تاکنون 44 عنوان نمایشگاهی پیش بینی شده که این تعداد قطعا اضافه خواهد شد. با احتمال بسیار زیاد، تعداد رویدادهای نمایشگاهی سال 98 اصفهان به عدد 50 خواهد رسید که یک رکورد بی سابقه در تمامی سایت های نمایشگاهی سطح کشور محسوب می شود. نکته دوم این است که نمایشگاه اصفهان در سال 98 برگزاری تمامی عناوین نمایشگاهی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده تا به این صورت، موجبات پویایی نمایشگاه ها و همچنین افزایش کیفیت آنها را فراهم آورد. از آنجایی که اغلب شرکت کنندگان در نمایشگاه ها، بخش خصوصی هستند، طبیعی است که برگزار کننده بخش خصوصی بسیار بهتر و فعال تر می تواند نمایشگاه را برگزار کند و با مشارکت کنندگان ارتباط برقرار کند. نکته سوم این است که نمایشگاه اصفهان تلاش کرده شرایط برگزاری نمایشگاه ها را با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تطبیق دهد. برای این منظور، تلاش کرده ایم بخشی از هزینه های تمام شده نمایشگاه ها را کاهش دهیم تا غرفه ها با هزینه کمتری در اختیار علاقمندان به حضور در نمایشگاه قرار گیرد. همچنین تلاش کرده ایم با اتخاذ سیاست ها و راهکارهای تاثیرگذار، میزان جذب بازدیدکنندگان را را در نمایشگاه های اصفهان افزایش دهیم تا مشارکت کنندگان، بیشتر به اهداف و خواسته های خود دست یابند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت