مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان:

ثابت کردیم صنعت نمایشگاهی می‌تواند بهره‌وری بالایی داشته باشد

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، موضوع کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری در فعالیت‌ها را سرلوحه اقدامات نمایشگاه اصفهان قرار دادیم و تلاش کردیم با استفاده مطلوب از تمامی منابع، شرایطی را پدید آوریم که با کمترین هزینه، اقدامات مطلوبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها انجام دهیم.

ثابت کردیم صنعت نمایشگاهی می‌تواند بهره‌وری بالایی داشته باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰:۰۰

    بابک وفایی:

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه: صنعت نمایشگاهی اصفهان در دو سال اخیر رونق ویژه‌ای یافته است. طی سال‌های اخیر هم اعتماد بخش‌های مختلف به نمایشگاه بیشتر شده و هم فعالان اقتصادی توانسته‌اند نتایج مثبتی از حضور در نمایشگاه دریافت کنند. این موضوع سبب می‌شود که اقتصاد استان به سمت رونق و توسعه گام بردارد. علی یارمحمدیان، مدیرعامل نمایشگاه اصفهان که در دو سال اخیر فعالیت‌های مطلوبی در توسعه صنعت نمایشگاهی اصفهان انجام داده، اعتقاد دارد نیاز است با بهره‌گیری از اصول علمی، شرایط مطلوبی برای توسعه این صنعت و یاری فعالان اقتصادی توسط نمایشگاه ایجاد شود. او از واقعیت‌هایی سخن می‌گوید که بر صنعت نمایشگاهی استان و کشور حاکم است و تاکید دارد باید در جهت اصلاح رویکردها، تلاش‌های اساسی صورت پذیرد. گفتگویی با مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان را در شماره 37 مجله نمایشگاه منتشر شد که در ادامه می خوانید.
    **
    -‌ خوشبختانه صنعت نمایشگاهی شاهد تغییرات مثبتی در فعالیتهای نمایشگاه اصفهان در دوره مدیریت جنابعالی از تعداد و نحوه برگزاری نمایشگاهها تا اطلاع‌رسانی خوب و حرفه‌ای فعالیتهای نمایشگاهی بوده است. لطفاً از مجموعه اقدامات و فعالیتهای خود در این مدت توضیحاتی ارائه بفرمایید.
    دوره جدید مدیریتی در نمایشگاه اصفهان از ابتدای آبان‌ماه سال 96 آغاز شد. در ابتدای این دوره، تمامی جمع‌بندی‌های تیم مدیریتی جدید بر آن شد که نیاز است تحولی اساسی در فعالیت‌های نمایشگاه اصفهان صورت پذیرد. بنابراین سیاستگزاری‌های جدیدی در حوزه مدیریت امور نمایشگاهی در تمامی حوزه‌های فعالیتی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان انجام شد و به مرحله اجرا درآمد. در ابتدا و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، موضوع کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری در فعالیت‌ها را سرلوحه اقدامات نمایشگاه اصفهان قرار دادیم. بنابراین، تلاش کردیم با استفاده مطلوب از تمامی منابع، شرایطی را پدید آوریم که با کمترین هزینه، اقدامات مطلوبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها انجام دهیم. این سیاست، نتیجه مطلوبی داشت و سبب شد درآمدزایی نمایشگاه تا حد قابل توجهی افزایش یابد. این درآمدزایی در راستای توجه به نیازهای مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها صرف شد و میزان رضایت مخاطبان اصلی نمایشگاه را تا حد بسیار زیادی افزایش داد. بررسی نظرسنجی‌های مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز نشان می‌دهد که با تخصیص بهینه منابع، توانسته‌ایم رضایت آنها را به دست آوریم. از سوی دیگر، اقدامات اصلاحی دیگری را نیز در نوع اجرای فعالیت‌ها در دستور کار قرار دادیم. به منظور انجام این اقدامات اصلاحی، یک سوال مطرح کردیم و آن سوال این بود: «چه مواردی را در دستور کار قرار دهیم تا عملکرد بهتری داشته باشیم؟» یکی از این اقدامات اصلاحی، چابک‌تر کردن چارت سازمانی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بود. بر این مبنا، اقداماتی مثل اصلاح چارت سازمانی، جلوگیری از پرداخت‌های بی‌رویه و ناعادلانه، متناسب‌سازی حقوق پرسنل، ایجاد نظام پیشنهادات و انتقادات و تدوین آیین‌نامه پاداش‌ها و تنبیه‌های پرسنل صورت گرفت که بسیار نتیجه‌بخش بود. پس از آن و با اصلاح چارت سازمانی، در موقعیت‌های شغلی که نیاز به تفکر و نیروی جدید وجود داشت، نیروهای توانمند جذب شدند. تاکید بر این بود که این نیروها جوان اما متخصص و با تجربه باشند تا بتوانند با تکیه بر قدرت خلاقیت، شرایط مطلوبی برای شرکت فراهم آورند. در یک اقدام اصلاحی دیگر، نسبت به ساماندهی امور پیمانکاران اقدام کردیم که در این زمینه نیز پیمانکارانی که قدرت اجرایی پایینی داشتند را کنار گذاشتیم و از پیمانکارانی استفاده کردیم که با همان هزینه‌ها، بهره‌وری بیشتری را به نمایشگاه ارائه کنند. مجموعه این اقدامات مدیریتی، شرایط بسیار مطلوبی برای نمایشگاه ایجاد کرد و شاهد رشد و بهره‌وری فعالیت‌های نمایشگاه‌ اصفهان در دو سال اخیر بوده‌ایم.
    -‌ پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ آینده نمایشگاه اصفهان پس از افتتاح این پروژه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    اکنون که با شما صحبت می‌کنم، پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به پیشرفت فیزیکی 84 درصدی رسیده است. این پروژه سبب می‌شود که اصفهان یکی از مدرن‌ترین فضاهای نمایشگاهی سراسر کشور را در اختیار داشته باشد. این پروژه که به عنوان نخستین شهرک نمایشگاهی کشور طراحی شده، 47 هکتار مساحت دارد که می‌تواند به 150 هکتار توسعه پیدا کند. این سایت به منظور مدیریت تخصیص منابع مالی و از لحاظ زمان‌بندی اجرا، به دو فاز یک و دو تقسیم شده است. فاز یک این پروژه شامل یک سالن نمایشگاهی است که قابلیت برگزاری سه نمایشگاه پنج هزار مترمربعی را به صورت همزمان و البته مجزا دارد. همچنین قسمت رجسترینگ، اتاق‌های مذاکره و جلسات، اتاق مدیریت، کافی‌شاپ، نمازخانه و انبار نیز در این فاز وجود دارد. نکته قابل توجه درباره محل جدید نمایشگاه اصفهان این است که پیشبینی شده تعداد بازدیدکنندگان در ایام پیک حدود هفت هزار نفر در روز باشد. پروژه نمایشگاه بینالمللی اصفهان مطابق با آخرین مدل نمایشگاهی جهان و منطبق با تکنولوژی روز دنیا طراحی شده و برای ساخت آن از طراحی نمایشگاه‌های مونیخ، دبی، هانوفر آلمان و ایتالیا الگوبرداری شده است. همه این موارد را گفتم تا نتیجه‌گیری کنم که با بهره‌برداری محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، این استان دارای یک نمایشگاه با استانداردهای روز جهانی می‌شود. این پروژه در حالی تاکنون این میزان پیشرفت را داشته که در آغاز فعالیت در نمایشگاه (آبان‌ماه 96)، فقط 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و 26 میلیارد تومان نیز به پیمانکاران بدهکار بود. در ابتدایی‌ترین اقدامات، بدهی‌هایی که شرکت نمایشگاه اصفهان به پیمانکاران داشت تسویه شد و پس از آن اقدامات اولیه و سریع برای احیای پروژه انجام شد. به لطف خداوند متعال، حمایت سهامداران، اعضای هیئت مدیره و پرسنل نمایشگاه اصفهان، این پروژه اکنون در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال 98 به بهره‌برداری برسد. ضمن اینکه از هم‌اکنون اقدامات اجرایی لازم برای برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه‌ها در این محل را نیز آغاز کرده‌ایم.
    -‌ درباره تقویم نمایشگاهی نمایشگاه بینالمللی اصفهان توضیحاتی بفرمائید. پس از افتتاح محل برگزاری جدید چه تغییراتی را در تقویم نمایشگاهی پیشبینی می‌کنید؟
    نمایشگاه اصفهان در سه سال اخیر، شلوغ‌ترین دوران خود را سپری کرده است. این نمایشگاه در سال 96، 47 عنوان و در سال 97، 49 عنوان نمایشگاه برگزار کرده است. در سال 98 نیز 58 عنوان نمایشگاهی برای برگزاری در اصفهان پیش‌بینی شده که در نوع خود قابل توجه است. بخشی از این افزایش برگزاری عناوین نمایشگاهی به  دلیل بهره‌وری‌هایی است که در شرکت ایجاد کردیم و توانستیم از این تغییرات، نتیجه مثبت بگریم. اما موضوع اصلی‌تر این است که شرکت نمایشگاه اصفهان یک کار ویژه‌تر نیز انجام داده است. این شرکت به عنوان نخستین شرکت در بین تمامی شرکت‌های استانی نمایشگاهی، موفق شد تقویم 5 ساله نمایشگاه‌های اصفهان را تدوین کند. این موضوع به معنای آن است که همگان می‌دانند تا سال 1402 چه نمایشگاه‌هایی و در چه تاریخی در اصفهان برگزار می‌شود. در واقع ما توانسته‌ایم نگاه بلندمدتی را برای برگزاری نمایشگاه‌های استان اصفهان ایجاد کنیم. از تمامی شرکت‌های فعال در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی نیز درخواست کردیم که توانمندی‌های خود را برای ما ارسال کنند. قطعا به منظور افزایش کیفیت نمایشگاه‌ها، از بهترین شرکت‌های فعال در این حوزه استفاده خواهیم کرد. یک نکته جالب دیگر که باید بگویم این است که نمونه مشابه برخی نمایشگاه‌هایی که برای سال 98 در اصفهان برنامه‌ریزی شده‌اند، در دیگر استان‌ها لغو و منتفی شده‌اند. وضعیت پرنوسان اقتصادی، تمایل شرکت‌ها و کسب‌ و کارها برای حفظ وضعیت موجود و همچنین انصراف بنگاه‌های اقتصادی از اجرای برنامه‌های توسعه در فعالیت‌های خود سبب شده تا تمایل کمتری به حضور در نمایشگاه‌ها داشته باشند؛ بنابراین، بسیاری از عناوین نمایشگاهی در استان‌های دیگر پیش از برگزاری لغو و منتفی شده‌اند اما نمایشگاه اصفهان تلاش کرده شرایطی برای فعالان اقتصادی فراهم کند که بتوانند با هر وضعیتی در نمایشگاه حاضر شوند و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند. با جدیت اعتقاد داریم که حضور در نمایشگاه‌ها، می‌تواند به توسعه و رونق کسب و کارها منجر شود و بر همین اساس تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌ها را به بهترین شکل ممکن و با حضور همه جانبه صاحبان کسب و کار از استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور برگزار کنیم. درباره تاثیر حضور شرکت‌ها در رویدادهای نمایشگاهی بر روند فروش محصولات و یا انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی نیز باید به این نکته اشاره کنم که حضور در رویدادهای نمایشگاهی همواره با اثرات درخور توجهی همراه بوده است؛ البته به شرط آنکه شرکت‌ها بتوانند از موقعیت‌های ایجاد شده در این رویدادها به نحو احسن استفاده کنند. حضور در یک نمایشگاه تنها به انعقاد قراداد و یا فروش محصولات محدود نمی‌شود، بلکه برقراری یک ارتباط کاری و یا رونمایی از یک محصول می‌تواند با نتایج فراوانی از حیث همکاری‌های آتی همراه باشد.
    -‌ نمایشگاه بینالمللی اصفهان همواره سابقه و توانمندی بسیار خوبی را در حوزه نمایشگاههای خارجی از خود نشان داده است و باوجود تحریمها این فعالیتها همچنان ادامه دارد. لطفا درباره فعالیت نمایشگاه اصفهان در حوزه رویدادهای نمایشگاهی خارجی توضیحاتی بفرمایید.
    شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان در راستای تحقق بخشی از اهداف ملی و سازمانی خود همواره حضور در بازارهای بینالمللی و استفاده از صنعت نمایشگاه برای دستیابی به اهداف مدنظر را در دستور کار خود قرار داده است. در این میان مهمترین اهداف ملی در حوزه نمایشگاه‌های خارجی از طریق برگزاری و سازماندهی پاویون ملی ایران در نمایشگاههای معتبر دنیا، اعزام هیئتهای تجاری جهت بازدید از نمایشگاههای تخصصی سایر کشورها و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها قابل تحقق بوده است. در این زمینه اقدامات مهمی نیز صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به فراهم آوردن بسترهای مناسب برای حضور توانمند تولیدکنندگان کشورمان در عرصه رقابت‌های بینالملل، ایجاد شرایط لازم برای آشنایی صاحبان صنایع با آخرین پیشرفتهای فنی صورت گرفته، کمک به معرفی برند اصفهان در سطح بینالملل با حضور در نمایشگاههای معتبر دنیا، ارتقای دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی تولیدکنندگان کشور، توسعه ظرفیتهای تجاری شرکت‌های ایرانی و به تبع آن کشور و تقویت زیربناهای لازم برای تسهیل تجارت خارجی اشاره کرد. در این راستا کشورهای امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی، قطر، ترکیه، هند، چین، پاناما، برزیل، کلمبیا، اسپانیا، ایتالیا، مالزی، اندونزی، فرانسه، بلژیک، اتریش، مجارستان، بلاروس، روسیه، ترکمنستان و کنیا مقاصدی هستند که تاکنون شرکت نمایشگاههای اصفهان در آنها بسترهای لازم برای حضور توانمند کشورمان را فراهم کرده و کشورهای آلمان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ژاپن، ازبکستان، عراق، منطقه آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین، CIS، حوزه خلیج فارس و اروپای غربی به عنوان مقاصد بعدی در برنامه نمایشگاهی بخش خارجی این شرکت جای گرفته است.
    -‌ به نظر جنابعالی جایگاه صنعت نمایشگاهی در تصمیمگیری‌های کلان کشور چگونه است و آیا آن‌طور که شایسته این صنعت است به این حوزه توجه شده؟
    اگر بگوییم نمایشگاه محلی است که می‌تواند تمامی نیازهای فعالان اقتصادی را تامین کند، بی‌راه نگفته‌ایم. تمامی بخش‌های فعال در حوزه بازار و کسب و کار، از تامین کنندگان مواد اولیه گرفته تا تولیدکنندگان خطوط تولید، تا توزیع‌کنندگان و تمامی فعالان چرخه کسب و کار می‌توانند برای رونق محصولات خود، به نمایشگاه نگاه ویژه‌ای داشته باشند. طبیعی است وقتی یک بخش از اقتصاد می‌تواند تا این اندازه در اقتصاد ایفای نقش کند، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد نیز اثرگذار باشد. اجازه بدهید مثالی بزنم؛ به‌جرات می‌توان گفت نمایشگاه، روزنه امید را در دل فعالان بخش‌های گوناگون حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند. چرا‌که نمایشگاه‌ها، محلی برای عرضه فعالیت‌ها و به‌منصه ظهور رسیدن ایده‌های فعالان اقتصادی است. پس می‌توان این‌گونه عنوان کرد که نمایشگاه، روزنه امیدبخش اقتصاد به‌شمار می‌رود. براساس تعاریف موجود و همچنین تجربه‌های سال‌های گذشته، نمایشگاه یک پایگاه بزرگ برای تبادل اطلاعات‌، حرکت به‌سوی اقتصاد باز و رو به رشد‌، جهش صادراتی‌، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علاقه‌‌مندی‌های مشتریان و رصد مداوم سلیقه‌های آنها‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای گوناگون و دستیابی به دانش و فناوری روز جهان و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است. نمایشگاه، فضایی مناسب برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و قابلیت‌های فنی و آخرین دستاوردهای واحدهای تولیدی و خدماتی و نوعی ارتباط زنده و موثر با مصرف‌کننده‌، مشتری و فعالان گوناگون صنعت و قشرهای گوناگون مردم است. براساس این تعریف، حضور در نمایشگاه یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و نوعی خودارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هر نمایشگاه، ارتباطات موثر و گسترده و پایداری است که در نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد و منجر به همکاری‌های گسترده و بلندمدت می‌شود و نیز تفاهم و گفت‌وگوی بین ملل و فرهنگ‌ها که علاوه بر کمک به رشد صادرات به رونق اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. نمایشگاه‌ها اکنون به ابزار بسیار مهمی برای نمایش تولیدات به مصرف‌کننده داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای مناسب برای تولیدات بیشتر و پیشنهاد‌هایی به مصرف‌کنندگان و تاجران تبدیل‌شده است. همچنین به‌عنوان محل مناسبی برای تبادل اطلاعات علمی، بازرگانی و تجاری و رقابت شرکت‌های گوناگون نقش کلیدی و مهمی دارند. همین موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان به نقاط ضعف تولیدات خود بیشتر پی ببرند و در رقابت با محصولات شرکت‌های رقیب متوجه نواقص خود شده و در راستای رفع یا کمرنگ کردن آنها گام بردارند. پس، لازم است که مسئولان و تصمیم‌گیران کلان کشور از ظرفیت نمایشگاه برای توسعه اقتصادی استفاده کنند. در صورتی که نگاه بهتری به نمایشگاه وجود داشته باشد، می‌توان ادعا کرد که آینده روشنی برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد. امیدوارم مسئولان و تصمیم‌گیران کشور به اهمیت صنعت نمایشگاه پی ببرند و آینده روشنی را برای اقتصاد ایجاد کنند.

     

     

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت