زمین‌گیری صنعت نمایشگاهی ایران و جهان با شیوع کرونا

عصر نمایشگاه- پس از آنکه ویروس کرونا که تاکنون هزاران تن را به کام مرگ کشانده است و آینده اقتصاد جهان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است در جهان شیوع پیدا کرد، بسیاری از صنایع از جمله صنعت نمایشگاهی که بعضا ماه‌ها برای برگزاری آنها برنامه‌ریزی شده است در ایران و جهان یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

زمین‌گیری صنعت نمایشگاهی ایران و جهان با شیوع کرونا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، به دنبال تعلیق صنعت نمایشگاهی، صنایع وابسته به آن مانند صنعت هتل‌داری، رستوران ها، خطوط حمل ونقل هوایی، صنعت بازاریابی، گمرک، صنعت گردشگری و... با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.

    از آنجائی که چین به عنوان قطب مهم صنعت نمایشگاهی در جهان به شمار می‌آید،‌ در مقایسه با کشورهای دیگر به سبب تعلیق برگزاری نمایشگاه‌ها متحمل بیشترین خسارات شده است. این کشور که به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا به شمار می آید، بنابراین تحولات صنعت نمایشگاه آن تاثیر فراوانی را بر صنعت نمایشگاهی دنیا دارد.

    آمارها نشان می‌دهد از آغاز شیوع بیماری کرونا در 6 ماه گذشته در چین، صنعت نمایشگاهی دنیا متحمل5.2 تریلیون دلار خسارت مالی شده است.

    بدون شک نمایشگاه‌های ایران نیز به سبب این بیماری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از زمان شیوع  ویروس کرونا، صنعت نمایشگاهی کشور نزدیک به سه هزار و 100 میلیارد ریال ضرر کرده است.

    «بهمن حسین‌زاده» گفت: سه هزار و 300 نفر فعال حاضر در این صنعت به همراه 450 شرکت غرفه‌ساز که هر یک شاغلان زیادی در مجموعه خود دارند، از شرایط یاد شده متضرر شده‌اند، همچنین از بین رفتن اشتغال‌زایی یک نفر به ازای هر 4.5 تا پنج مترمربع فضا با برگزاری هر نمایشگاه را باید به این آمارها اضافه کرد.

    این در حالی است که به گفته معاون پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات و مسوول امور نمایشگاهی اتاق تعاون، برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

    «علی مطیع جهانی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزار نشدن برنامه‌های نمایشگاهی امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی در اکثر کشورها تاثیر مستقیمی بر اقتصاد دارد و به سبب تعلیق برگزاری شماری از نمایشگاه‌ها در ایران و جهان، این صنعت متحمل خسارات مالی فراوانی شده است.

    وی با اشاره به ضرورت توسعه اقتصاد غیرنفتی و کاهش اتکا به صادرات نفتی، تصرح کرد: توسعه صنعت نمایشگاهی می‌تواند نقش مهمی در گسترش اقتصاد در کشور ایفا کند.

    این در حالی است که معاون پشتیبانی برنامه‌ریزی و تحقیقات نمایشگاهی اتاق تعاون می گوید: نمایشگاه‌ها نقش مهمی در برقراری ارتباط میان تولید کننده و مصرف کننده ایفا می‌کنند.

    وی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع بیماری مرگبار کرونا در ایران (اسفند ماه 1398) تاکنون تنها سه نمایشگاه برگزار شده است. ‌

    مطیع جهانی افزود: برای برگزاری هر نمایشگاه در ایران، برگزارکنندگان و دست اندرکاران از یک سال قبل شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند.

    وی تصریح کرد: به سبب تعلیق نمایشگاه‌ها شمار زیادی از مشاغل مرتبط به آن مانند غرفه سازان و حتی بخش حمل و نقل و ... متحمل خسارات مالی فراوانی شده‌اند به نحوی که بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند.

    معاون پشتیبانی برنامه‌ریزی و تحقیقات نمایشگاهی اتاق تعاون افزود: اخیرا صنعت نمایشگاهی کشور در فهرست کسب و کارهایی متضرر از بیماری کرونا قرار گرفته است.

    وی همچنین ابراز امیدواری کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آینده نزدیک شاهد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سطح ملی باشیم.

    مطیع جهانی در خصوص ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها نیز گفت: همسو با وزارت بهداشت عمل می‌کنیم و در صورتی که ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل جدیدی اعلام کند از آن تبعیت خواهیم کرد، اما با توجه به اینکه فضای نمایشگاه بین المللی تهران 85 هکتار و به عنوان بزرگترین فضای نمایشگاهی خاورمیانه دارای فضای باز است با رعایت نکات بهداشتی همچون رعایت فاصله بهداشتی،‌ اجرای طرح غربالگری در مبادی ورودی، ‌توزیع ماسک رایگان و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سیار در سطح نمایشگاه می‌توانیم طبق تقویم مصوب، نمایشگاه‌ها را بدون هیچ مشکلی برگزار کنیم.

    مطیع جهانی تصریح کرد: کشورهایی همچون آلمان،‌انگلیس، اسپانیا و ایتالیا که اقتصادشان مبتنی بر نفت نیست در زمینه صنعت نمایشگاهی بهتر عمل می کنند.

    وی افزود: خوب است برای برگزاری مجدد نمایشگاه‌ها در شرایط کنونی از تجربیات مفید کشورهایی دیگر همچون چین، امارات و آلمان استفاده کنیم.

    در این پیوند، برگزار کننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در منطقه سی. آی. اس و غرب آسیا نیز معتقد است، تعلیق برگزاری نمایشگاه به سبب شیوع کرونا سبب شده است خسارات مالی فراوانی به بازار کسب و کار مرتبط با این صنعت وارد شود و شمار فراوانی از افراد مرتبط با این صنعت نیز بیکار شده است.

    همچنین «حسن مرتجی»در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ابهام در خصوص برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی سبب بروز مشکلات فراوانی برای شرکت‌های ایرانی شرکت‌کننده در این نمایشگاه‌ها،‌ غرفه داران و ... شده است.

    وی تصرح کرد: به سبب شیوع ویروس کرونا از ارائه مجوز تردد به شرکت‌ها برای شرکت در نمایشگاه ها در کشورهای خارجی جلوگیری به عمل آمده است.

    مرتجی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین تاریخ برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از سوی شرکت‌های خارجی ارائه شده است، ولی مجددا این تاریخ‌ها لغو شده است که این مساله مشکلات فراوانی را برای برگزار کنندگان نمایشگاه‌ها به وجود آورده است.

    برگزار کننده نمایشگاه‌های بین‌المللی در منطقه سی. آی. اس و غرب آسیا افزود: برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی می تواند نقش مهمی را در چرخش اقتصادی، توسعه صادرات، چرخه تولید کالا، ایجاد اشتغال و ارزآوری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت