نمایشگاه کشوری گل و گیاه زینتی در محلات گشایش یافت

عصر نمایشگاه- نمایشگاه کشوری گل و گیاه زینتی و صنایع وابسته عصر روز دوشنبه با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی و استاندار مرکزی در محلات گشایش یافت.

سه شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷:۰۰

نمایشگاه کشوری گل و گیاه زینتی در محلات گشایش یافت

به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، این نمایشگاه ملی در فضای سربسته به وسعت هشت هزار و 500 متر مربع و عرصه روباز به وسعت 30 هزار متر مربع با رویکرد حمایت از تولید و حفظ محیط زیست در محل پایانه های صادراتی محلات برپا شده است.
سالن نمایش گل در وسعت 2 هزار و 500 متر مربع با 50 غرفه، سالن نمایش صنایع جانبی گل با 2 هزار متر مربع عرصه و سالن عرضه مستقیم گل و گیاه و نهاده های کشاورزی در یکهزار و 500 متر و 50 غرفه در این نمایشگاه برای بازدید عموم دایر است.
برای دومین بار دشت گل به مساحت 2 هزار متر مربع در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
غرفه آشنایی کودکان با گل و گیاه به مساحت 50 متر مربع و ایستگاه آداب و رسوم شهر محلات نیز از بخش های جانبی این نمایشگاه است.
در بخشی از این نمایشگاه کشوری نیز برپایی چهار کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه گل و گیاه تدارک شده است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: ایران در تصاحب جایگاه صادراتی محصولات گلخانه ای تمام قد حاضر نشده و در این زمینه رتبه 100 دنیا را دارد.
«غلامرضا تقوی» افزود: 60 درصد محصولات تولیدی حوزه گل و گیاه قابلیت صادرات دارد اما به دلایل نبود زیر ساخت مناسب و ناقص بودن زنجیره خدمات به بازرگانان از جایگاه صادراتی مطلوبی برخوردار نیست.
وی ادامه داد: بازنگری در ظرفیت صادرات گل و گیاه ایران ضروری است و باید برای افزایش صادرات محصولات گلخانه ای به تولید انبوه، مستمر، با کیفیت و با قیمت پایین توجه جدی شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: علت پایین بودن حجم صادرات محصولات گلخانه ای قیمت بالای تولید و رقابت پذیری کمرنگ این محصول است.
تقوی، یکی از چالشهای مهم در تولید محصولات گلخانه ای را وابستگی این حوزه به تامین نهادهای تولیدی به ویژه نهاده های تکثیری بیان کرد.
وی گفت: در سال های اخیر برای برطرف کردن چالش های تولید، واحدهای گلخانه ای کوچک تجمیع و نوسازی شده و ضریب مکانیزاسیون و سامانه آبیاری نوین توسعه یافته و تشکل های گلخانه ای ایجاد می شود.
تقوی ادامه داد: در رویکرد جدید توجه ویژه ای به تشکل های گل و گیاه شده چرا که بسیاری از مشکلات از این طریق قابل حل است و راه اندازی اتحادیه گل و گیاه نیز تاثیر بسزایی در رفع مشکلات صنفی گلکاران داشته است.
وی بیان کرد: سرانه مصرف گل و گیاه در کشور پایین است که دراین راستا باید فرهنگ سازی صورت بگیرد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ های خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برپایی نمایشگاه های ملی و حمایت معنوی و مادی از گلکاران، اجرای 25 برنامه رسانه ای و احیای روز ملی گل از جمله برنامه ها برای افزایش سرانه مصرف گل است.
وی یادآور شد: مشکل دیگر تولید گل و گیاه نبود دانش فنی کاهش ضایعات گل است و به این منظور از سال گذشته تاکنون 30 هزار نفر روز آموزش فنی به بهره برداران و کارشناسان در ارتباط با کاهش ضایعات گل داده شده است.
مدیر عامل شرکت تعاونی گل و گیاه محلات هدف از برپایی نمایشگاه گل محلات را معرفی محصولات گلخانه ای به مردم و ایجاد درآمد، افزایش فرهنگ استفاده از گل وگیاه ،ترویج فرهنگ گل پروری، ترغیب بازدیدکنندگان به نگهداری و پرورش این محصول،حمایت از تولیدکنندگان داخلی، جذب سرمایه گذاران و کارآفرینی در زمینه گل و گیاه و صنایع وابسته و توسعه صادرات بیان کرد.
«غلامحسین ابراهیمی »افزود: برگزاری نمایشگاه گل و گیاه باعث رونق اقتصادی، ایجاد بازارهای جدید، توسعه گردشگری و افزایش صادرات غیرنفتی می شود.
وی ادامه داد: این شهرستان ظرفیت ایجاد محل دائمی نمایشگاه گل و گیاه را دارد.
مدیر عامل شرکت تعاونی گل و گیاه محلات افزود: گل و گیاه در محلات برای هفت هزار نفر شغل فراهم کرده است.
ابراهیمی بیان کرد: بازار گل محلات در 12 هزار مترمربع و 200 غرفه در نیمه اسفند ماه جاری به بهره برداری می رسد.
نمایشگاه کشوری گل و گیاه محلات از امروز تا هشتم شهریور برای بازدیدکنندگان دایر است.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است به طوری که 18 درصد از سطح زیر کشت کشور، 12 درصد از تولید گل شاخه بریده، 80 درصد از تولید گل های فصلی نشایی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در این شهرستان است.
تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.

برچسب ها

نمایشگاه کشاورزینمایشگاه گل و گیاه
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا