بهترین نوع میلگرد در ایران

عصر نمایشگاه- کیفیت بهترین میلگرد که هنگام ساخت یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، با ایمنی ساختمان ارتباط تنگاتنگی دارد. در واقع مهم‌ترین تصمیمی که مهندسین پروژه اتخاذ می‌کنند، مربوط به انتخاب مقاطعی است که از لحاظ سطح کیفیت، نقش مفیدی در سازه ایفا کنند.

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰:۰۰

بهترین نوع میلگرد در ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، شناخت و انتخاب میلگرد در بازارهای داخلی و خارجی که با تنوع بالایی به تولید می‌رسند. بنابراین؛ شناخت بهترین آنها برای دریافت نتیجه بهتر هنگام ساخت‌وساز می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد.
ازاین‌رو ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌هایی از میلگردهای مرغوب و باکیفیت می‌پردازیم و درنهایت تعدادی مراکز داخلی که به تولید این مقاطع می‌پردازند را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با ویژگی بهترین میلگرد
میلگردها از پرکاربردترین مصالحی هستند که علاوه‌بر حضور در صنعت ساختمان، در سایر فعالیت‌های دیگر اعم از آلیاژکاری، سردکاری و عملیات‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنابراین؛ مهم است که میلگردها از مقاومت کششی مطلوبی برخوردار باشند. این مقاومت، نشان از تحمل فشار و تنش‌های وارده به میلگرد دارد که آن را با واحدی به نام پوند بر اینچ مربع می‌سنجند.

زمانی که استحکام کششی یا تاپ کششی میلگردها در حداکثر میزان خود باشد، خیال‌تان راحت است که این مقطع از کیفیت ویژه‌ای برخوردار است و قطعا می‌تواند امنیت یک سازه را تضمین کند.

نکات مهم در انتخاب بهترین میلگرد
احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چه معیارهایی مرغوبیت مصالحی همچون میلگرد را مشخص می‌کند؟ به این منظور، در ادامه به معرفی مولفه‌هایی پرداختیم که سبب می‌شوند میلگرد درمقابل نیروهای وارده رفتار مناسبی نشان دهد و متقابلا از رخداد خسارت‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی پیشگیری کند.

• نحوه تولید میلگرد: در تولید میلگرد از شمش و عناصر دیگری استفاده می شود. مواد اولیه و مرغوب استفاده می شود. بکار گیری از شمش مرغوب و دیگر عناصر، کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
• اندازه میلگرد: رعایت استاندارد در سایزبندی میلگردها الزامی است. به‌طور کلی همه این مقاطع در اندازه 6 الی 32 میلی‌متر تولید می‌شوند که پرکاربردترین آنها در ایران، اندازه‌های 8 تا 18 است.
• جنس میلگرد: میلگردها در انواع اپوکسی، فایبرگلاس، بازالت و فولادی وجود دارند که البته نوع فولادی آن به‌علت دوام و کیفیت بالا، سهم بزرگی از بازار میلگردها را به خود اختصاص داده است.
• کارخانه تولیدکننده: هر کارخانه، روش، استاندارد و مواد مختلفی را برای تولید مقاطع فولادی به‌کار می‌گیرد. این موضوع نیز بر درجه محصولات تولیدی اثرگذار است.

چگونه کیفیت بهترین میلگرد را تشخیص دهیم؟
شناخت خصوصیات میلگردهای خوب توسط مهندسین ساختمان، از اهمیت بسیاری برخوردار است. پروژه‌داران براساس شاخصه‌هایی همچون کیفیت تولید و قیمت، محصولی که متناسب با نیاز آنها باشد را انتخاب می‌کنند.

در این راستا نکات مهمی که هنگام خرید بهترین آرماتور باید مورد بررسی واقعا شوند، عبارت‌اند از:
• وجود برگه آنالیز و تست میلگرد: مشاهده برگه آنالیز  میلگرد تعیین کننده سلامت مکانیکی و شیمیایی  میلگرد است که هنگام خرید میلگرد باید در اختیار خریدار قرار گیرد.
• حکاکی برند و مشخصات میلگرد: هر کارخانه نام اختصاصی از برند خود را روی میلگرد حکاکی می کند. با این کار می توان میلگرد اصل از میلگرد تقلبی را شناسایی کرد.
• سطح مقطع بدون زنگ‌زدگی: خصوصیات ظاهری میلگرد  از جمله رنگ آن نشان می دهد که میلگرد به روش صحیحی نگهداری شده است یا نه. رنگ زرد یا نارنجی میلگرد به این معنی است که در معرض رطوبت قرار گرفته و دارای زنگ زدگی است.
• ظاهری سالم، بدون ترک یا خوردگی: زنگ زدگی میلگرد باعث خوردگی آن می شود. از این رو زنگ زدگی از عمر میلگرد می کاهد. توجه به این عامل در انتخاب میلگرد خوب بسیار مهم است.
• اعتبار کارخانه تولیدکننده: برند و نام کارخانه تولید کننده میلگرد می تواند عاملی در انتخاب میلگرد مناسب به شمار آید. تنوع در تولید میلگرد در یک کارخانه باعث می شود طرفداران بیشتری پیدا کند چون انتخاب را برایشان راحت تر می کند.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد باکیفیت
همان‌طور که می دانید، همواره کالایی که کیفیت خوبی داشته باشد، با قیمت بیشتری هم به فروش می‌رسد. این جمله، ما را به یاد ضرب‌المثلی می‌اندازد که می‌گوید هیچ ارزانی بی‌علت نیست. پس اگر جایی دیدید یا شنیدید که مقاطع فولادی را با قیمتی ارزان‌تر از حد استاندارد عرضه می‌کنند، مطمئن باشید که یک جای کار می‌لنگد.

در حالت کلی اگر بخواهیم به‌ بررسی شاخصه‌هایی که قیمت میلگرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند بپردازیم، باید به وزن، اندازه، نوسانات ارزی، عرضه و تقاضا و نرخ بازارهای جهانی اشاره کنیم.

اما در این مسئله چون حرف ازکیفیت به میان می‌آید، نخستین عاملی که تعیین‌کننده قیمت شناخته می‌شود، کیفیت مواد اولیه است. به هر میزان که شمش‌ فولادی از کیفیت بهتری برخوردار باشد، میلگردها نیز کارایی بهتری ایفا می‌کنند و این موضوع، خواه‌ناخواه قیمت محصول را هدف می‌گیرد.

بهترین میلگرد در ایران توسط کدام کارخانه‌ها تولید می‌شود؟


از مهم‌ترین عواملی که هنگام خرید میلگرد برای مشتریان اهمیت ویژه‌ای دارد، توجه به برند تولیدی جهت اطمینان از کیفیت محصول است.

درحال‌حاضر کارخانه‌جات زیادی در ایران به تولید میلگرد مشغول هستند و کیفیت محصولات آنها در رده مطلوبی قرار دارد. در واقع می‌توان گفت که خوشبختانه کشور ما در زمینه تولید چنین مصالحی، خودکفا شده و حتی سالانه حجم انبوهی از تولیدات ما به سایر کشورهای اطراف صادر می‌شود.

تولید بهترین میلگرد در کارخانه ذوب آهن اصفهان
در صدر همه تولیدکنندگان مقاطع فولادی، نام کارخانه ذوب آهن می‌درخشد چراکه از سال 1350 تاکنون، بهره‌برداری‌های مفیدی از تولیدات آن صورت گرفته است.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که موجب افزایش کیفیت میلگرد ذوب آهن اصفهان شد، به‌کارگیری مواد فوق‌العاده درجه یک و رعایت تمامی استانداردهای بین‌المللی در ساخت این محصول بود.

از دلایل دیگری که نگاه بسیاری از خریداران را به این برند کشاند، قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان بدون واسطه‌ محصولات آن است. ازاین‌رو متقاضیان برای خرید، نرخ مصوب این شرکت را می‌پردازند.

تولید بهترین میلگرد در کارخانه فایکو
کارخانه فولاد البرز ایرانیان که به اختصار فایکو نامیده می‌شود، از سال 1393، سالیانه قریب به یک میلیون تن مقاطع فولادی را تولید و روانه بازار کرد. به همین دلیل این شرکت توانست در مدت‌زمانی اندک به‌عنوان یکی از سازندگان برتر در کشور و منطقه شناخته شود.

تجهیزات روز و ماشین‌آلات پیشرفته، موجب کیفیت بالای میلگردهای فایکو شد و از طرفی دیگر دسترسی به خط ریلی راه‌آهن کشور و سهولت در ارسال، مزید بر علت شد که متقاضیان از مقاطع فایکو برای پروژه‌های خود استفاده کنند.

ساخت بهترین میلگردها در مجتمع سرمد ابرکوه
مجتمع فولاد سرمد ابرکوه، با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، درحال‌حاضر توانسته سالیانه حجم زیادی از نیاز کشور را به میلگرد تامین کند. میلگردهای این مجموعه به‌علت تنوع بالا، توانسته رضایت بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کند.

ساخت بهترین میلگرد در کارخانه پردیس آذربایجان
مجتمع تولیدی پردیس آذربایجان، از تامین‌کنندگان برتر میلگرد در قم است که در شهرک صنعتی سلفچگان واقع شده و درحال‌حاضر به تولید میلگردهای آجدار در گرید A3 می‌پردازد.

با وجود آنکه زمان زیادی هم از افتتاح این کارخانه نمی‌گذرد اما محصولات آن با عنوان آرماتورهایی به‌شدت مقاوم شناخته می‌شوند که استحکام سازه را افزایش داده و تغییرات ناشی از دما و خسارت را به حداقل می‌رسانند.

جمع‌بندی
شناخت و انتخاب بهترین میلگرد، همیشه هدف اول و آخر افرادی است که در صنعت ساختمان‌سازی نقشی دارند یا از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه آهن‌آلات و فولاد هستند.

در واقع میلگردها مقاطعی هستند که به منظور جبران کمبود مقاومت کششی بتن در سازه‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین؛ لازم است که از طراحی مناسب و جنس مرغوبی برخوردار باشند.

برچسب ها

میلگرد با کیفیت
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا