ساختار شماره شبا در ایران

عصر نمایشگاه- از آنجا که شماره شبای یک شناسه بین المللی است و در سایر کشور های جهان نیز قابل استفاده است، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که ساختار شماره شبا در ایران چگونه است و آیا تفاوتی با ساختار شماره شبا در خارج از کشور دارد یا خیر؟

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷:۰۰

ساختار شماره شبا در ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، از آنجا که شماره شبای یک شناسه بین المللی است و در سایر کشور های جهان نیز قابل استفاده است، ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که ساختار شماره شبا در ایران چگونه است و آیا تفاوتی با ساختار شماره شبا در خارج از کشور دارد یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.


شماره شبا چیست؟

شماره شبا یا همان شناسه حساب بانکی ایرانی در سال 2007 با استفاده از استاندارد های بین المللی و با هدف تسهیل نقل و انتقال ‌های بین بانکی طراحی شد. این شماره 26 کاراکتر دارد که هر یک به صورت جداگانه حاوی اطلاعات مهمی درباره حساب بانکی هستند. به دلیل اینکه هر بانک ایرانی در گذشته از سیستم خاصی برای شماره گذاری حساب ‌ها پیروی می ‌کرد، زمانی که فردی می‌ خواست از حساب خود به یک حساب دیگر پول انتقال دهد، دچار مشکل می‌شد. به همین خاطر شماره شبا توسط بانک مرکزی طراحی و تبیین شد. اما پس از گذشت چند سال به خاطر اینکه شماره شبا تمام اطلاعات حساب بانکی را در خود جای داده بود، کاربرد های دیگری هم به دست آورد. شناسه شبا امروزه جزو محبوب‌ترین اطلاعات بانکی محسوب می ‌شود که کاربرد های گوناگونی دارد. پیش از اینکه درباره کاربرد های شماره شبا صحبت کنیم، ابتدا ساختار شماره شبا را مورد بررسی قرار می ‌دهیم.

اگر تفاوت شماره شبا با شماره سیبا را نمی دانید، پیشنهاد می کنیم که این مطلب را حتما بخوانید: تفاوت شماره حساب سیبا با شبا

اجزای تشکیل دهنده شماره شبا در ایران

در بخش پیش اشاره کردیم که شماره شبا دارای 26 کاراکتر است. این کاراکتر ها لزوماً ارقام و اعداد نیستند. زیر از حروف انگلیسی هم تشکیل شده‌اند. شماره شبا در سطح مجامع بین المللی نشانگر کشور مورد نظر است. به همین خاطر باید حتماً یک نشانه اختصاری داشته باشد که هنگام استفاده افراد بدانند که متعلق به چه کشوری است.
این شناسه اختصاری در تمام شماره شبا های بانک‌ های ایران یکسان است. بنابراین تمام شماره شبا ها در کشور ما با دو حرف انگلیسی IR آغاز می ‌شوند. این دو حرف انگلیسی نماد کشور ایران و شناسه کشور ما در مجامع بین‌المللی هستند و در تمام شماره شبا ها بدون تغییر باقی می ‌مانند. باقی اجزای تشکیل دهنده شماره شبا به شرح زیر است.

دو رقم ابتدایی

این دو رقم مربوط به کنترل درستی ساختار شبا می شوند. این دو رقم کمک می‌کنند تا نقل و انتقال‌ های مالی به صورت امن و بدون خطا صورت بگیرد.

سه رقم شناسه بانک

سه رقم دیگر هم در شماره شبا قرار دارند که با عدد صفر آغاز شده و شناسه بانک محسوب می‌شوند. هر بانک ایرانی یک شناسه مخصوص دارد و می‌توان از روی شماره شبا پی برد که این شماره متعلق به چه بانکی است.

یک رقم کد نوع حساب

هر یک از حساب ‌های بانکی در بانک‌ های گوناگون ممکن است با یکدیگر فرق داشته باشند. بعضی از حساب‌ها حساب جاری، بعضی سرمایه‌گذاری و ... هستند. این تک رقم نشان می‌دهد که نوع حساب در بانک مربوطه چیست.

بخش پایانی شماره شبا

بخش پایانی این شناسه پرکاربرد 18 رقم دارد و شامل شماره حساب بانکی می ‌شود. البته تمام بانک‌ های ایران شماره حساب‌های 18 رقمی ندارند. بنابراین اگر شماره حساب بانکی 14 رقم باشد، چهار رقم نهایی را با صفر پر می‌کنند.

ساختار شماره شبا در ایران به همین صورت بود که در بالا به آن اشاره نمودیم. با توجه به اینکه شناسه شبا علاوه بر کد بانک، کد نوع حساب شامل شماره حساب نیز می شود، با داشتن آن کاربران دیگر نیازی به سایر اطلاعات مانند کد شعبه یا نام بانک، نام صاحب حساب و ... نخواهند داشت. همین هم جزو دلایلی است که کاربردهای شماره شبا در ایران روز به روز در حال افزایش است.

کاربردهای شماره شبا در ایران

با توجه به اینکه شماره شبا جزو شناسه‌ های بانکی همه کاره محسوب می ‌شود. علاوه بر نقل و انتقال‌های مالی در دو سامانه پرطرفدار پایا و ساتنا کاربردهای دیگری هم دارد.
● از این شناسه پرکاربرد برای ثبت نام در سامانه سجام و دریافت سود سهام عدالت نیز استفاده می‌شود.
● برای ثبت نام در سایت شرکت‌ها یا سایت‌های سرمایه‌گذاری مانند بورس اوراق بهادار دارا بودن شماره شبا ضروری است.
● افرادی که قصد ثبت نام در سایت‌های قرعه‌کشی خودرو دارند، می ‌توانند از شماره شبا استفاده کنند.
● دریافت دستگاه کارتخوان و درگاه اینترنتی نیز به شماره شبا نیاز دارد.

اما همچنان اصلی‌ترین کاربرد شما انتقال وجه آن هم با مبالغ بالا است. افرادی که از کم بودن سقف انتقال وجه در روش کارت به کارت شکایت دارند، خیلی راحت می‌توانند پس از دریافت شماره شبا از سایت‌های اینترنتی از این شماره استفاده کنند و بدون محدودیت نقل و انتقال‌های مالی خود را انجام دهند.

دریافت شماره شبا سریع و آسان

سایت دریافت شبا این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربران بانک ‌های ایرانی خیلی ساده و سریع بتوانند شماره شبا هر یک از حساب‌های خود یا حساب‌های دیگران را دریافت نمایند. این سایت به واسطه دریافت نمودن نماد اعتماد الکترونیکی به راحتی می‌تواند به کاربران کمک کند تا به صورت 24 ساعته و با استفاده از نرم‌افزار آنلاین دریافت شبا، به این شناسه بین المللی دسترسی پیدا کنند و نقل و انتقال‌های مالی خود را از طریق روش‌ های ممکن انجام دهند.

در سایت دریافت شبا دارا بودن شماره حساب یا شماره کارت بانکی برای تبدیل آن ها به شماره شبا کافی است. در این سایت کارمزدی به مبلغ 1250 تومان برای محاسبه آنلاین شبا دریافت می‌گردد. تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر به صورت مخفی در سایت حفظ می ‌شود.

سخن پایانی

در این نوشتار درباره ساختار شماره شبا در ایران، کاربرد های این شناسه بین‌المللی و نحوه دریافت آن اطلاعاتی را ارائه کردیم. شناسه شبا برای انتقال ‌های بین بانکی به صورت اینترنتی و حضوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و سقف تراکنش‌های مالی را تا حد بالایی افزایش داده است. در صورتی که به شماره شبا نیاز دارید با مراجعه به سایت اصلی دریافت شبا، می‌توانید آن را از طریق تبدیل شماره حساب یا شماره کارت به دست آورید.

برچسب ها

بانک مرکزی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا