مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول خواستار شد؛

لزوم ایجاد نمایشگاه های دائمی وفصلی برای معرفی صنایع دستی دزفول

عصر نمایشگاه- مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول خواستار ایجاد نمایشگاه های دائمی و فصلی برای معرفی و عرضه صنایع دستی دزفول و رونق اقتصادی نقاط گردشگری و پرتردد این شهرستان از سوی متولیان شد.

لزوم ایجاد نمایشگاه های دائمی وفصلی برای معرفی صنایع دستی دزفول
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از مهر، محمد آذرکیش چهارشنبه شب در نشست مشترک اعضای انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول با سرپرست جدید اداره میراث فرهنگی این شهرستان که در محل اداره میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول دز پارس همانند همیشه یک سری ایده ها برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی دزفول دارد که با توجه به آگاهی از کمبود امکانات و اعتبارات اداره میراث فرهنگی دزفول قصد دارد با این اداره همکاری کند.

    وی، صنایع دستی، موزه و حمام کرناسیان، بازار تاریخی، بافت تاریخی، آسیاب های آبی، بهسازی ابنیه های تاریخی، سرمایه گذاری های گردشگری، برگزاری جشن ها و نمایشگاه های مشترک و همکاری های رسانه ای را از جمله موارد اصلی برای همکاری در زمینه آنها با اداره میراث فرهنگی دزفول برشمرد.

    مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول در خصوص صنایع دستی شهرستان عنوان کرد: برای تقویت صنایع دستی دزفول و حمایت از صنعتگران نیاز است که برخی مغازه های عرضه این صنایع از سوی اداره میراث فرهنگی به عنوان فروشگاه های نمونه به مردم معرفی شوند ضمن اینکه بسته بندی های صنایع دستی از جمله کلوچه برای عرضه به گردشگران نیز با برند و نام دزفول باشد.

    آذرکیش با بیان اینکه میراث فرهنگی باید همواره از صنعتگران برای پیگیری نیازهایشان دعوت به عمل آورد، تصریح کرد: باید شرایط به گونه ای شود که برخی صنعتگران دزفولی هنرهای سنتی خود را متناسب با نیاز امروز جامعه کنند تا فروش آنها افزایش یابد.

    مدیر انجمن دزپارس ادامه داد: لازم است اداره میراث فرهنگی دزفول با هایپرمارکت های موجود در سطح شهر رایزنی کند تا یک قفسه از این مکان ها به عرضه و فروش محصولات صنایع دستی دزفول اختصاص یابد تا علاوه بر معرفی این صنایع، راهی برای رونق اقتصادی شهرستان باشد.

    وی، ایجاد نمایشگاه های دائمی و فصلی برای صنایع دستی دزفول در مکان های گردشگری، پیگیری بازسازی بناهای تاریخی از جمله یعقوب لیث و خانه های تاریخی، برگزاری جلسات توجیهی برای سرمایه گذاران درراستای احیای منازل تاریخی، متقاعد کردن ادارات شهرستان برای خرید خانه های تاریخی و حفظ و صیانت از آنها، تامین امنیت، روشنایی و نظافت محوطه ها و بناهای تاریخی به ویژه در بافت تاریخی، راه اندازی انواع موزه ها در دزفول با توجه به تعدد آثار تاریخی شهرستان و تعامل میراث فرهنگی  با ادارات برای ورود در بحث صیانت از آثار تاریخی و محوطه های ارزشمند را از دیگر ایده ها و پیشنهادات این انجمن به اداره میراث فرهنگی دزفول اعلام کرد.

    ایجاد 4 مسیر گردشگری در دزفول

    آذرکیش همچنین در خصوص دغدغه سرپرست اداره میراث مبنی بر عدم وجود مسیر گردشگری در دزفول، گفت: انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول چهار مسیر گردشگری در بافت تاریخی مشخص کرده که همواره برنامه های بافت گردی را نیز در این مسیرها انجام داده که در این زمینه توقع داریم اداره میراث فرهنگی با در اختیار قرار دادن کلید برخی منازل تاریخی بافت که مرمت شده و یا در حال مرمت هستند مارا در معرفی بیشتر این مکان های باارزش در هنگام اجرای برنامه ها یاری کند.

    مدیر انجمن دزپارس با بیان اینکه انجمن دز پارس به کمبود امکانات و اعتبارات اداره میراث فرهنگی دزفول واقف است تصریح کرد: اگر این اداره بتواند در نامه نگاری ها و روابط بین اداره ای با انجمن همکاری کند قطعا بسیاری از ایده های انجمن که به بودجه زیادی نیاز ندارند عملی خواهند شد و موجب تحول در وضعیت میراث تاریخی دزفول می شوند.

    مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول در ادامه، به بیان معضلات موجود در بافت تاریخی پرداخت و افزود: به دلیل عدم نگهداری کافی درهای چوبی زیادی از بافت سرقت شده که لازم است این معدود درهای چوبی باقیمانده شماره گذاری شوند و نگهداری از آنها با جدیت بیشتری ادامه یابد.

    تعیین یک روز با عنوان روز «بافت تاریخی»

    وی بیان کرد: از سال گذشته، ما در انجمن روزهای خاصی را با عنوان روز «پل باستانی» و روز گرامیداشت «یعقوب لیث» انتخاب کرده و برنامه هایی را نیز برگزار کرده ایم، بنابراین پیشنهاد می شود تا اداره میراث فرهنگی نیز یک روز را بعنوان روز گرامیداشت بافت تاریخی دزفول عنوان کند.

    آذرکیش در پایان، با تاکید بر لزوم ایجاد فرهنگ سازی میان مردم برای حفظ و حراست از ابنیه ها و بافت تاریخی دزفول و جلوگیری از نابودی بنا و ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مردم به دلیل آگاهی پایین، از اداره میراث فرهنگی شهرستان برای تعامل در این زمینه دعوت به همکاری کرد.

    بر اساس این گزارش، این نشست صمیمی که در آن برخی از اعضای انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول حضور داشتند به منظور آشنایی با مدیریت جدید اداره میراث فرهنگی و اعلام آمادگی برای همکاری های دو سویه با این اداره برگزار شده بود که در حین آن این اعضا به بیان انتقادات، درددل ها، پیشنهادات و ایده های خود برای بهبود کار اداره میراث و بهبود روند نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان پرداختند که مورد توجه و تشویق سرپرست اداره میراث فرهنگی  دزفول قرار گرفت و مقرر شد این جلسات هم اندیشی تداوم داشته باشد.

    انجمن «دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول» متشکل از افراد مختلف و با تحصیلات و مشاغل گوناگون چند سالی است که با هدف مشترک، پاسداری از میراث تاریخی و صنایع دستی، گردشگری و فرهنگی دزفول تشکیل شده و از زمان تاسیس خود به تلاش برای بهبود شرایط آثار تاریخی، معرفی این آثار در سطح کشوری و دیگر ظرفیت های گردشگری دزفول و ارائه راهکارهای عملی برای بهبود مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرستان و حتی جذب سرمایه گذار و گردشگر پرداخته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت