با ۶۰ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر؛

نخستین تور نمایشگاهی گنجینه موزه هنرهای معاصر و دغدغه های جامعه هنری در برلین

عصر نمایشگاه- نخستین تور نمایشگاهی گنجینه موزه هنرهای معاصر از ماه دسامبر در برلین آغاز می شود، اما این تور جامعه هنری را نگران سرنوشت این میراث معنوی ایران کرده و در نامه ای به علی مرادخانی خواهان پاسخگویی درباره این تور هنری شدند.

نخستین تور نمایشگاهی گنجینه موزه هنرهای معاصر و دغدغه های جامعه هنری در برلین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل ازشبستان ،آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران قرار است در نخستین تور هنری خود در پایتخت آلمان به نمایش درآید، در این تور نمایشگاهی 60 اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر از هنرمندان خارجی و ایرانی به نمایش در می آید.

    به گفته سرپرست موزه هنرهای معاصر در این تور 30 اثر از گنجینه و 30 اثر از هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته می شود و پس از این نمایشگاه قرار است در موزه ماکسی رم و 10 موزه دیگر در دنیا به نمایش درآیند.

    این تور نمایشگاهی در راستای تفاهم نامه موزه هنرهای معاصر با  بنیاد فرهنگی پروس آلمان که با حضور وزیر امور خارجه آلمان و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  روز  25 مهرماه 94 در موزه هنرهای معاصر تهران امضا شد برپا شده است.

    براساس این تفاهم نامه همکاری دوجانبه و مشترک که به امضای مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و نماینده بنیاد فرهنگی پروس رسیده است  برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی و خارجی در برلین یکی از مفاد این تفاهم نامه همکاری است که در گام نخست گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین به نمایش در می آید.

    پیش از این مجید ملانوروزی درباره زمان نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر در اروپا اظهار داشت: این نمایشگاه از دسامبر 2016 شروع می شود و به مدت چهار ماه در برلین برپاست و بعد از آن به موزه ماکسی رم می رود.

    اما انچه این روزها جامعه هنری را نسبت به ارسال آثار هنری گنجینه موزه هنرهای معاصر نگران کرده است عدم شفافیت مسئولان امر درباره وضعیت اثار، نوع قرارداد و بازگشت این آثار به صورت صحیح و سال به کشور است و اینکه آیا تضمینی دربازگشت آثار به ایران وجود دارد آنچه بیش از همه جامعه هنری را نگران کرده ارسال این آثار به موزه نیویورک است که به دلیل روابط حاکم بر دو کشور سرنوشت نامعلومی را برای این آثار رقم خواهد زد .

    پیش از این مجید ملا نوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال خبرگزاری  شبستان که آیا این آثار برای نمایش به موزه نیویورک می روند؟ گفت: ما فعلا قراردادمان با موزه های اروپا است و تا زمانی که سفارت کاملا رسمی و نمایندگی رسمی در کشوری نداشته باشیم نمی توانیم آثارمان را به آن کشور ببریم و نمایشگاه بگذاریم، مخصوصا اینکه قوانین آمریکا می تواند آثار دولتی را ضبط کند، ما برنامه ای برای آمریکا نداریم.

    رییس موزه هنرهای معاصر در پاسخ به سئوال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر پس از نمایش در اروپا چه زمانی به ایران برمی گردند؟گفت: ما دنبال این هستیم که این آثار را در 10 تا 15 موزه مهم دنیا به نمایش درآوریم، با موزه های تیت، ژرژ پمپیدو و اتریش و کشورهای اروپایی صحبت کرده ایم اگر شرایطش باشد اما به آن موزه ها می رود وگرنه آثار به تهران برمی گردد پروژه فعلی ما رم-تهران است.

    حساسیت ها و نگرانی های جامعه هنری در روزهای اخیر به ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به عنوان بزرگترین میراث ملی به تور هنری سبب شده است که آنها به  معاون امور هنری نامه ای بنویسند. انها در این نامه خواهان پاسخگویی شفاف  آقای مرادخانی به این مهم شدند.

    فارغ از این نگرانی ها که به جا هست نمایش آثار گنجینه طبق ضوابط و مقررات حاکم بر برگزاری نمایشگاه  های هنری در خارج از کشور می تواند به رونق اقتصاد هنر کمک شایانی کند و از طرفی فرصتی برای هنرمندان داخل ایران باشد که در کنار گنجینه، آثار آنها در موزه های معتبر دنیا به نمایش در می آید.

    امیدوارم معاون محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صراحت  پاسخگوی .دغدغه های انجمن هنری  نسبت به ارسال آثار گنجینه به  خارج از کشور باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت