ایران فارما ۲۰۱۶ ؛

بیانیه پایانی دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما

عصر نمایشگاه- بیانیه پایانی دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته(ایران فارما) حاکی از آن است که صنعت داروسازی کشور، نزدیک به ۹۸درصد نیاز دارویی جامعه را با حداقل وابستگی به خارج تامین می‌کند.

بیانیه پایانی دومین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از سپیدآنلاین ، در این بیانیه آمده است: «صنعت داروسازی در ایران کارنامه درخشانی را طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رساند و متخصصان دارویی، وابستگی کشور به صنایع خارجی را از 80درصد قبل از پیروزی انقلاب به کمتر از 10درصد پس از پایان جنگ تحمیلی رساندند و آنان را باید جهادگران داروسازی نامید.
    این روند پس از جنگ همچنان ادامه داشته و بدون اغراق می‌توان ادعا نمود که صنعت داروسازی در ایران یکی از مهم‌ترین مصداق های اقتصاد مقاومتی و باور این فرمایش حضرت امام (ره) است که «ما می‌توانیم.» این صنعت طی سال‌های گذشته به چنان رشد و توسعه یافتگی دست یافته است که می‌توان ادعا کرد در تمام اجزای زنجیره تامین دارو از تولید مواد اولیه گرفته تا ماشین‌آلات ساخت، طراحی و اجرای خطوط تولید در اشکال مختلف شیمیایی، بیولوژیک، گیاهی، دانش و فناوری آن بومی شده است.
    صنعت داروسازی به چنان بلوغ علمی و فناوری دست یافته که می‌توان هدف‌گذاری در کشف مولکول‌های جدید را در برنامه این صنعت پیشرفته متصور بود. دومین نمایشگاه بین المللی ایران فارما باحضور نزدیک به 400شرکت ایرانی و خارجی برگزار شد و وسعت و تعداد شرکت‌های حاضر در ایران فارما به بیش از سه برابر دوره قبل رسید.
    بیش‌از20هزار نفر در روز اول نمایشگاه از این رخداد علمی و فناوری بازدید کردند که حاکی از پویایی جامعه علمی و فنی کشور در این حیطه است. سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران علاوه‌بر هدف‌گذاری تولیدمحور بودن نمایشگاه، رویکرد شناساندن این صنعت استراتژیک را به سایر کشورها و تسهیل حضور این صنعت در بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دنبال کرد و حضور 91شرکت خارجی در این نمایشگاه با هدف مشارکت در توسعه صنعت داروسازی ایران، بیانگر آن است که این هدف دست یافتنی است .
    به طوری که می‌توان ادعا کرد قبل از رسیدن به افق چشم‌انداز بیست ساله کشور( افق 1404)، تراز تجاری دارو مثبت و یکی از تخصصی‌ترین کالاهای تولیدی در کشورمان با حضور در سایر کشورها معرف دانش و مهارت متخصصان داروسازی ایران باشد.
    این نمایشگاه نشان داد که بیش‌از 300شرکت ایرانی فعال با دانش و فناوری بومی شده در تامین 98درصد نیاز دارویی کشور، قادرند وارد بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شوند. به همین دلیل ضروری است مسئولان در دولت و مجلس به مشکلات این صنعت استراتژیک که تضمین‌کننده امنیت اجتماعی و سفیر دانش و فن‌آوری کشور است، توجه بیشتری مبذول داشته باشند.

    مشکلات در این بیانیه به شرح ذیل بیان شده است:
    -مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام سلامت و همچنین اقتصاد مقاومتی بر محور بودن تولید در تنظیم مقررات و اختصاص فرصت‌ها و به‌خصوص یارانه‌ها تاکید فرمودند. انتظار می‌رود هر دو ابلاغیه معظم له مدنظر تصمیم‌گیران در زمان اخذ تصمیم‌ها قرار گیرد.
    -چرخه دریافت مطالبات از بیمارستان‌های دولتی مختل بوده و تاخیرهای طولانی در پرداخت وجوه داروهای فروخته شده به بیمارستان‌های دولتی، تامین مالی این صنعت را با چالش مواجه ساخته است.
    -صنعت داروسازی ناگزیر است برای تامین منابع مالی خود با پرداخت هزینه‌های سنگین، منابع مالی مورد نیاز را از بانک‌های کشور، به‌خصوص بانک‌های خصوصی با بهره‌های بالا تامین کند به طوری که در اغلب شرکت‌ها سود پرداختی به بانک‌ها به‌عنوان هزینه مالی از سود سهام‌داران بیشتر شده است. این درحالی است که در اغلب کشورهای دنیا که صنعت داروسازی آنها رو به توسعه است، منا،بع مالی ارزان برای صنعتی که خریدار محصولات آن دولت است، از طریق خود دولت تامین می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود همانند آن کشورها، دولت محترم جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اندیشه و تدبیری عاجل و کارگشا داشته باشد.
    -تغییر مکرر و گاهی روزانه مقررات و ضوابط، به‌ویژه در دو وزارت بهداشت و صنعت از یک سو و بانک مرکزی و گمرک ازسوی دیگر به یکی از معضلات مهم فعالان صنعت داروسازی تبدیل شده است. امری که باعث شده صاحبان صنایع به منظور جلوگیری از تعطیلی خطوط تولید خود، موجودی انبارهای خود و درنتیجه نیاز به نقدینگی را افزایش دهند. حاصل این موضوع افزایش قمیت تمام شده و درنتیجه کاهش سودآوری صنعت خواهد بود.
    -در قوانین دوره‌ای و سنواتی، به‌ویژه قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تاکید شده است که ارکان دولت موظف‌اند درصورت تغییر یا تنظیم ضوابط و مقررات، نظر سندیکا و صاحب حرف مربوطه را اخذ کند. متاسفانه این بخش از قانون که مهم‌ترین ابزار توسعه و اطمینان بخش برای سرمایه‌گذاران است تعطیل بوده و هیچ یک از نهادهای مربوطه در این زمینه تعهدی برا ی خود قائل نیستند. به همین دلیل، چنانچه تنها همین بند از قانون اجرا شود و نهادها و سازمان‌ها مکلف شوند که بدون نظر سندیکاها و انجمن‌ها ضابطه‌ای را تدوین یا تغییر ندهند، بسیاری از مشکلات روزمره و بی‌اعتمادی نهادینه شده در بخش سرمایه‌گذاری مرتفع خواهد شد.
    -اصلاح ساختار مالیات در صنعت داروسازی با توجه به اینکه مصرف‌کننده دارو دولت از طریق بیمه‌ها و مراکز درمانی وابسته به دولت می‌باشد و حذف کامل مالیات ارزش افزوده در فرآیند تولید دارو.»
    این بیانیه یادآور شده است که از این پس نمایشگاه ایران فارما به جای دوسالانه، هر سال برگزار خواهد شد. اهداف برگزاری نمایشگاه در سال‌های آتی همچنان با هدف توسعه بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای این صنعت استراتژیک خواهد بود.
    دومین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته(ایران فارما) که از 24شهریور در مصلی تهران آغاز به کار کرده بود روز جمعه به کار خود پایان داد.


     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت