با عنوان‌های ‌«زمین خشک شده» و «خطوط مورب کاهگلی»؛

نمایش چهار اثر از مارکو گریگوریان در نمایشگاه آهنگ آفتاب

عصر نمایشگاه- چهار اثر از هنرمند نقاش مارکو گریگوریان با عنوان‌های ‌«زمین خشک شده» و «خطوط مورب کاهگلی» از آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر تهران در نمایشگاه آهنگ آفتاب به نمایش در آمده است.

نمایش چهار اثر از مارکو گریگوریان در نمایشگاه آهنگ آفتاب
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛در نمایشگاه آهنگ آفتاب (کویر ایران ،کانون تمدن)،18 اثر از آثار هنرمندانی همچون محمد ابراهیم جعفری، میر عبدالرضا دریابیگی ،سهراب سپهری ،جلال شباهنگی، غلامحسین نامی، پرویز کلانتری و مارکو گریگوریان از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در کنار آثار عکس های کویر محمدرضا جوادی به نمایش در آمده است .

    از این تعداد آثار گنجینه، چهار اثر از هنرمند نقاش مارکو گریگوریان با عنوان های ‌«زمین خشک شده» و «خطوط مورب کاهگلی» با تکنیک کاهگل روی چوب و مواد ترکیبی به صورت کاهگلی در اندازه های 180در160 ، 200در160 و دو اثر در اندازه 130در130 به نمایش در آمده است.

    مارکو گریگوریان متولد سال 1304 و از هنرمندان پرشوری بود که نقشی با اهمیت در پیشبرد جنبش هنر مدرنیسم در ایران ایفا کرده است. او که در کروپوتکین روسیه در خانواده ارمنی به دنیا آمده بود در سال 1319 به تبریز مهاجرت کرد. وی در جلفای نو(اصفهان) و تهران درس خواند و مقدمات نقاشی را در هنرستان کمال الملک آموخت و در سال 1329 به ایتالیا رفت و در آکادمی هنرهای زیبای رم نام نویسی کرد.

    گریگوریان آثارش رادر گالری فیورانی در رم، گالری ریمون دونکان در پاریس و چند جای دیگر به نمایش گذاشت.وی در سال 1333پس از فارغ التحصیلی از آکادمی رم،به تهران باز گشت و فعالیت های هنری و فرهنگی خود را که از آن جمله می توان به تاسیس گالری استتیک و معرفی آثار مدرنیست های جوان، بنیانگذاری بی ینال تهران(1337) و معرفی آثار هنرمندان ایرانی در بی ینال ونیز ، گردآوری نقاشی های عامیانه و پرده های قهوه خانه ای و برگزاری نمایشگاه های انفرادی اشاره کرد.

    در سال 1341 به آمریکا عزیمت کرد و فعالیت های خود را در نیویورک و مینه سوتا ادامه داد. از سال 1350 تا 1357 در دانشکده هنرهای زیبای تهران به تدریس پرداخت و نمایشگاه های انفرادی در انجمن ایران آمریکا، گالری لیتو و گالری سامان برگزار کرد.وی در سال 1358 به نیویورک باز گشت ودر سال 1360 گالری گورکی را بنیاد نهاد.آثار گریگوریان علاوه بر موزه هنرهای معاصر تهران در موزه مدرن آرت نیویورک،آنته ناتسیوناله توریستیکا در رم ،گالری گورکی در نیویورک نگهداری می شود.

    مارکو گریگوریان پس از یک دوره نقاشی فیگوراتیو به شیوه اکسپرسیونیستی با الهام از طبیعت کویری ایران به هنر خاک روی آورد و نقش برجسته های او که در ساده ترین فرم های هندسی با موادی چون خاک، کاه، پلی استر و ندرتا رنگ ساخته می شوند، پیوند دیرین انسان با زمین را به یاد می آورند.

    یادآوری می شود نمایشگاه آهنگ آفتاب تا 6 آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار می باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت