در گالری «محسن» ؛

برگزاری ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران - TADAEX ۲۰۱۶ »

عصر نمایشگاه- دبیر برگزاری نمایشگاه «هنر دیجیتال تهران» می‌گوید در سال‌های اخیر هنرمندان مطرح جهانی به واسطه این نمایشگاه به ایران آمده‌ و از دیدن رشد هنر دیجیتال در منطقه خاورمیانه شگفت‌زده شده‌اند.

برگزاری ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران - TADAEX ۲۰۱۶ »
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، این روزها در گالری «محسن» ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران- ADAEX 2016» برپاست؛ نمایشگاهی که در آن 30 هنرمند ایرانی و بین المللی به خلق آثاری پرداخته اند که همچنان در کشور ما فراگیری ندارد و برای بسیاری از هنرمندان و هنردوستان این عرصه  ناشناخته است.

    هنر دیجیتال، هنری بینارشته ای است که تکنیک و شناخت فنون دیجیتال در آن نقش مهمی دارد. هر چند باز هم اصالت اثری که در این عرصه خلق می شود به ایده و تفکری است که هنرمند ارائه می دهد و در نهایت به خلق یک کانسپت می رسد.

    احسان رسول‌اف دبیر برگزاری نمایشگاه سالانه هنر دیجیتال و مدیر گالری «محسن» درباره این نمایشگاه سالانه گفت: دلیل تولد این فستیوال فضای کمی است که برای ارائه هنر دیجیتال در ایران و حتی دنیا وجود دارد. در دنیا تعداد آرتیست هایی که در این عرصه فعالیت می کنند و آثارشان به فضای اقتصادی هنر پا می گذارد و خرید و فروش می شود بسیار محدود است. هر چند امروزه این هنر رو به گسترش است و در آینده ای نزدیک به عرصه پر رفت و آمدی در هنر تبدیل می شود.

    وی ادامه داد: ما سال 90 این نمایشگاه سالانه را کلید زدیم و تلاش کردیم جوانان علاقمند به این عرصه را شناسایی و در این فعالیت از آنها حمایت کنیم.

    رسول‌اف با بیان اینکه این هنر در بخش تولید، هنر بسیار ارزانی است و همه اتفاق ها پشت مونیتور کامپیوتر رخ می دهد، ادامه داد: چون این هنر در ارائه، هنر گرانی می شود و پروسه تملک و یا اجاره کردن ابزاری که قرار است هنر خلق شده توسط آن ارائه شود گران است از همین رو افراد زیادی نتوانسته اند در این عرصه فعال شوند. ما در این 6 سال موفق شدیم هم برای ارائه آثار امکاناتی را فراهم کنیم و هم توانسته ایم از طریق ارتباط های بین المللی که ایجاد کرده ایم دانش خود در این عرصه را بهبود بدهیم.

    رسول اف در پاسخ به اینکه آیا مکانی مانند موزه هنرهای معاصر در این مسیر نمی تواند به کمک و همراهی گالری محسن بیاید تا این رویداد در فضایی بزرگ تر و گسترده تر برگزار شود نیز گفت: اتفاقا ما خوشحالیم که در این مسیر کمکی از طرف دولت نداریم چون اگر پای یک بخش دولتی به میان می آمد مطمئن باشید برگزاری این جریان به 6 سال هم نمی رسید. معمولا تنوع مدیریتی در کشور به فعالیت های هنری آسیب می زند و شما نمی توانید بی ینالی را سراغ بگیرید که به طور مستمر برگزار شده باشد و به دوره دهم رسیده باشد مگر اینکه پای مراکز دولتی در میان نباشد. ما سعی کردیم مستقل باشیم و هر سال در مسیر با کیفیت تر شدن نمایشگاه قدم برداریم و دانش خود را بالا ببریم.

    دبیر برگزاری نمایشگاه سالانه هنر دیجیتال تهران ادامه داد: این روزها قرار است دانشگاهی در حوزه هنر دیجیتال راه اندازی شود که برای مشورت به ما رجوع کرده اند. چون در این حوزه ممکن است در زمینه تئوریک کسانی صاحب نظر باشند اما ما به واسطه این نمایشگاه شبکه ای از کسانی را کنار خود داریم که بهترین ها در عرصه فنی و هنری این عرصه هستند. از همین رو خوشحالیم وقتی قرار است حتی دانشگاهی راه افتد اول به سراغ ما برای مشاوره می آیند.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این موضوع که از نمایشگاه اول که فاصله زیادی میان تیم فنی و تیم هنری خلق یک اثر دیجیتال وجود داشت تا امروز چه اتفاقاتی افتاده و آیا امروز می توان گفت هنرمندان در بخش تکنیکی هم به استقلال رسیده اند که بتوانند صفر تا صد خلق یک اثر دیجیتال را تنهایی انجام دهند، بیان کرد: به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. در این دوره ما هنرمندانی داریم که کل پروسه تولید را خودشان انجام داده اند.

    قطعا همچنان از مشورت دوستانی آشنا به بخش فنی عرصه دیجیتال کمک می گیرند اما آن کمبود دانشی که هنرمندان در عرصه فنی این حوزه داشتند با برپایی ورک شاپ ها و... در این سال ها تا حدودی مرتفع شده است. هر چند این را هم اضافه کنم که در دنیا چیدمان ها و مجسمه های بسیاری توسط هنرمندان برجسته خلق می شود که به یک بخش فنی برای تکمیل کار خود مراجعه می کنند. موضوع اصلی در این هنر زیبایی شناسی و فلسفه و معنایی است که پشت خلق هر اثر است که اصالت آن به هنرمند و ایده پرداز بر می گردد نه بخش فنی.

    دبیر نمایشگاه سالانه هنر دیجیتال گفت: نمایشگاه سالانه هنر دیجیتال به عنوان یک پروژه خصوصی هر سال توانسته با جذب یک سری اسپانسر به حیات خود ادامه دهد. ما از دوره چهارم از طریق فراخوان هنرمندان را جذب می کنیم در حالیکه پیش از این ما به دنبال هنرمندها می گشتیم. این رویداد از زمانی که بین المللی شد توانست بسیاری از آرتیست های درجه یک بین المللی که مردم برای دیدن آثارشان مقابل موزه ها صف می کشند به تهران آورد که برای آنها بسیار عجیب بود که در منطقه خاورمیانه هنر پیشرویی چون هنر دیجیتال وجود دارد.

    رسول اف در پایان گفت: سه سال است که یک جایزه حمایتی به نام «تادگرانت» برای حمایت از هنر دیجیتال در ایران در نظر گرفته ایم که تا سقف 5 هزار دلار کمک هزینه ساخت اثر را به هنرمندان اهدا می کنیم.

    ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران - ADAEX 2016» جمعه دوم مهرماه با حضور 30 هنرمند ایرانی و بین المللی از کشورهای آلمان، برزیل، اتریش، لهستان و ژاپن در گالری محسن تهران افتتاح شد.

    ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران - TADAEX 2016 » از دوم تا هشتم مهرماه سال جاری در گالری «محسن» تهران واقع در خیابان خیابان ظفر (وحید دستگردی)، خیابان ناجی، خیابان فروزان، بلوار مینای شرقی، شماره 42 میزبان علاقمندان به هنر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت