مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد؛

هدفمند کردن و سامان‌دهی میهمانان نمایشگاه کتاب با طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران»

عصر نمایشگاه- شهرام‌نیا تاکید کرد: طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» به نوعی هدفمند کردن و ساماندهی میهمانانی است که به نمایشگاه کتاب تهران دعوت می‌شوند.

هدفمند کردن و سامان‌دهی میهمانان نمایشگاه کتاب با طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا، با تصویب «طرح بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران قرار است با هدف تبادل رایت و کمک به حضور نشر ایران در بازارهای بین‌المللی و تعمیق روابط ناشران داخلی با فعالان نشر جهان، هزینه‌های مربوط به حضور 10 نفر از خریداران رایت (مدیران خرید رایت ناشران، ویراستاران ناشران و مدیران آژانس‌های ادبی معتبر) در نمایشگاه کتاب تهران تامین شود.

    امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران)درباره چگونگی شکل‌گیری طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» و انتظارها از نتایج آن گفت: طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» به نوعی هدفمند کردن و ساماندهی میهمانانی است که به نمایشگاه کتاب تهران دعوت می‌شوند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این سال‌های اخیر میزبان تعداد قابل توجهی از اهالی کتاب و نشر، اهالی قلم و نویسندگان و همین‌طور فرهیختگان کشورهای مختلف بوده است. تعدادی از این افراد صرفا دعوت می‌شوند و با هزینه خودشان به تهران می‌آیند، برای برخی دیگر نیز علاوه بر دعوت هزینه‌های مشخصی هم اختصاص داده می‌شود. هدف طرح مذکور این است که چنین دعوت‌هایی ساماندهی بهتری پیدا کند و در جهت پیشبرد توسعه صنعت نشر ایران و رابطه‌اش با بازارهای جهانی باشد.

    شهرام‌نیا ادامه داد: به همین دلیل هم در طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» قرار است سالانه ده نفر از کسانی که دارای توانایی‌ها و صلاحیت‌های ویژه‌ای هستند برای گسترش کتاب ایرانی در بازار جهانی بورس شوند و مورد حمایت قرار بگیرند تا به ایران بیایند و با شرایط، توانایی‌ها و امکانات کتاب و نشر ایران از نزدیک آشنا شوند. ممکن است این افراد سر ویراستاران انتشارات‌های معتبر و شناخته شده جهانی باشند، آژانس‌های ادبی فعال یا حتی نویسندگان مطرح و شناخته شده بین‌المللی باشند. تلاش داریم تا با کمک چنین افرادی در رونق کتاب و ادبیات ایرانی در بازارهای جهانی تاثیر مثبت بگذاریم.

    مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که چه ملاک‌ها و معبارهایی برای اختصاص این بورسیه در نظر گرفته خواهد شد اظهار داشت: قطعا در انتخاب این افراد ملاک‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود که جزییات آن در آیین‌نامه طرح که تا دو هفته دیگر و هم زمان با نمایشکاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت منتشر می‌شود در دسترس خواهد بود. چارچوب آیین نامه مذکور چگونگی انتخاب افراد بورسیه، میزان هزینه‌های اختصاص داده شده به هر فرد و روند دریافت و بررسی درخواست‌ها را نیز مشخص می‌کند.

    او در پایان طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» را در راستای طرح «گرنت» برای حمایت از انتشار کتاب ایرانی در بازارهای جهانی دانست و بیان کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی همزمان چند طرح برای حمایت از انتشار آثار ادبی فارسی و کتاب ایرانی به سایر زبان‌ها را به پیش می‌برند. بعد از طرح گرنت که خوشبختانه اجرایی و عملیاتی شد و با برگزاری چندین جلسه اولیه مصوباتی هم داشته، طرح بورسیه نمایشگاه کتاب را نیر در همین راستا در حال اجرا داریم. چندین طرح دیگر نیز برای حمایت از حضور کتاب ایرانی در بازار جهانی در حال نهایی شدن است که بعد از مصوب شدن اطلاع رسانی می‌شوند.

    محمدرضا توکل‌صدیقی (نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و از اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران) اما چگونگی اجرای طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» و ترکیب‌ افراد بورسیه شونده را در میزان نتیجه‌بخش بود طرح بسیار پر اهمیت دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» اتفاق خوبی است اما چگونگی اجرای آن و ترکیب‌ افراد تعیین کننده در میزان نتیجه‌بخش بود طرح مذکور بسیار اهمیت دارد. این طرح قرار است موقعیتی فراهم کند تا ترکیبی از مدیران رایت معتبر بین‌المللی، نویسندگان شناخته شده جهانی، سر ویراستاران انتشارات‌های بزرگ جهانی و.... دانش و فرهنگ حرفه‌ای نشر را به ایران و ناشران ایرانی منتقل کنند. در همین راستا نحوه حضور موسسات نشر بین‌المللی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا از این موقعیتی که در اختبار گذاشته می‌شود و از این حضور بهترین و بیشترین استفاده‌ها عاید نشر کشور شود.

    این عضور شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران  سپس متذکر شد: سوابق حرفه‌ای که افرادی که تحت حمایت این بورسیه به نمایشگاه کتاب تهران می‌آیند و اینکه در چه موسسات انتشاراتی مشغول به فعالیت هستند باید مد نظر قرار بگیرد تا تجربیات لازم و قابل انتقال را به نشر ایران و ناشران ما منتقل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت