معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد

برپایی نمایشگاه محصولات غذایی کردستان در دانشگاه علوم پزشکی استان

عصر نمایشگاه- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برنامه‌های هفته غذا در استان اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا در ۲۷ مهر و برپایی نمایشگاه محصولات غذایی استان به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی از جمله برنامه‌های این هفته در استان است.

برپایی نمایشگاه محصولات غذایی کردستان در دانشگاه علوم پزشکی استان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از دانشجو ، کامبیز حسن زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، گفت: شعار سال های گذشته سازمان جهانی غذا براساس کاهش گرسنگی و فقر در دنیا بود؛ اما امروز شاخص های دیگری مانند ایمنی مواد غذایی و سلامت محصولات غذایی در دستور کار قرار گرفته است و امسال شعار سازمان جهانی غذا «اصلاح الگوی تغذیه ای برای حفظ و ارتقا سلامت» نامگذاری شده است.

    وی افزود: فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی در مورد موضوعات مربوط به مواد غذایی یکی از دغدغه های ما به عنوان متولیان حوزه غذا است و باید با اطلاع رسانی و آموزش عمومی و استفاده از پتانسیل رسانه ها، مردم بدانند چه غذایی را با چه شرایطی تهیه کنند و به چه شکل مصرف کنند.

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: حوزه کاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیشتر در زمینه محصولات فراوری شده کارخانجات مواد غذایی است و در استان کردستان حدود 76 واحد تولیدی مواد غذایی مشغول به فعالیت هستند که محصولات لبنی و آرد بیشترین سهم را در استان به خود اختصاص داده است.

    حسن زاده تصریح کرد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عملکرد کارخانجات و کارگاه های تولید محصولات غذایی استان را با پایش های دوره ای در سطح تولید و عرضه مورد بررسی قرار می دهد و آزمایش ها و نمونه برداری های لازم برای تعیین میزان سلامت آنها را انجام می دهد و در صورتی که عدم انطباق با استانداردهای ملی داشته باشد طبق قوانین و ضوابط  برخورد می کند.

    وی یکی از دغدغه های وزارت بهداشت در رابطه با سلامت را اصلاح الگوی تغذیه ای شامل کاهش مصرف نمک, قند و چربی عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف روزانه قند در کشور حدود 66 گرم است که این رقم باید به 40 گرم برسد؛ چرا که کالری بالا باعث اضافه وزن می شود که زمینه ساز بیماری های متابولیک و انواع بیماری های قلبی و عروقی می شود.

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: میزان مصرف روزانه چربی و روغن ها در مواد غذایی در کشور حدود 46 گرم است که این رقم باید به حداکثر 35 گرم برسد و میزان مصرف روزانه نمک حدود 11 گرم است که دو برابر میزان استاندارد و نیاز بدن است که برای کاهش مصرف این مواد نیازمند آگاهی دادن به مردم برای تعییر ذائقه و فرهنگ سازی و برای اصلاح الگوی تغذیه ای است.

    حسن زاده از درج 70 درصدی نشانگرهای رنگی بر روی محصولات تولیدی استان برای کنترل سلامت افراد جامعه خبر داد و گفت: نشانگرهای رنگی و یا چراغ راهنما تغذیه ای ابزاری است برای اینکه مردم بدانند هر کدام از محصولات غذایی چه میزان نمک، قند و چربی دارند.

    وی تصریح کرد: قاچاق محصولات غذایی و دارویی به عنوان عاملی آسیب زا هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه سلامت است و با توجه به مرزی بودن استان کردستان حساسیت این موضوع بیشتر است؛ بنابراین با تدابیری که در سطح استان در زمینه قاچاق محصولات غذایی و دارویی و بهداشتی انجام شده است برخورد با محصولات سلامت محور بصورت جدی پیگیری می شود.

    معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مناسبت هفته غذا اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا در 27 مهر و تجلیل و تقدیر از فعالین حوزه سلامت مواد غذایی در تالار ابن سینا، برپایی نمایشگاه محصولات غذایی استان به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی  و برنامه صبحانه سالم در مدارس با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی از جمله برنامه های هفته غذا در استان است.

    حسن زاده در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران استان در ارتباط با وجود روغن پالم در محصولات لبنی گفت: هر چند در گذشته روغن پالم به دلیل ارزانی و قابل دسترس بودن بوسیله کارخانجات استفاده می شد؛ اما در حال حاضر در استان کردستان روغن پالم در هیچ یک از محصولات لبنی بجز بستنی وجود ندارد البته وجود روغن پالم در بستنی هم براساس استاندارهای موجود است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت