آغاز کم‌رمق نمایشگاه صنعت، معدن، فلزات در مشهد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه صنعت، معدن، فلزات دیشب کار خود را در حالی آغاز کرد که بسیاری از شرکت‌کنندگان در آن و صاحب‌نظران اعتقاد دارند، نسبت به دوره‌های گذشته آغازی کم‌رمق‌تر داشته است.

آغاز کم‌رمق نمایشگاه صنعت، معدن، فلزات در مشهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، سید حسن حسینی، نایب‌رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، درباره ارزیابی خود از برگزاری این نمایشگاه گفت: شاید یکی از دلایل به وجود آمدن خانه معدن در استان این باشد که آنطور که باید و شاید به بخش معدن در استان پرداخته نشده است. آنطور که در خیلی از مجامع حرف از صنعت و تولید زیاد است، به بخش معدن توجهی نمی‌شود؛ بهترین نمونه آن نیز همین نمایشگاه صنعت، معدن، فلزات است که از حجم نمایشگاه می‌توان تشخیص داد که بخش معدن در آن خیلی کمرنگ بوده است.

    رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه در نمایشگاه برندهای خارجی هم به چشم می‌خورد، ابراز عقیده کرد: وجود برندهای خارجی اشکالی ندارد. مهم این است که ما بتوانیم صنایع خود را به درجه‌ای برسانیم که با آن‌ها رقابت کنیم.

    مرتضی کرامت، عضو هیات رئیسه خانه معدن استان، با اشاره به ارزیابی خود از وضعیت برگزاری نمایشگاه صنعت، معدن، فلزات اظهار کرد: این نمایشگاه سال‌هاست که در حوزه معدن فعال است اما متاسفانه سال به سال با سیری نزولی همراه بوده که بخش عمده‌ای از آن ناشی از وضعیت اقتصادی است.

    وی ادامه داد: به همین جهت نمی‌توان تنها نسبت به مسئولان برگزارکننده نمایشگاه در بی‌رونقی آن خرده گرفت چراکه بخشی از این اقبال محدود ناشی از وضعیت اقتصادی است. ما امیدواریم پس از راه‌اندازی خانه معدن در استان بتوانیم در سال‌های آینده در برگزاری این نمایشگاه همکاری بیشتری داشته باشیم.

    کرامت تاکید کرد: باید برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی جذابیت‌هایی نظیر دعوت از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ملی ایجاد کرد تا بتوان دستاوردهای بیشتری از برگزاری این نمایشگاه به دست آورد.

    هوشنگی، یکی از فعالان اقتصادی حاضر در این نمایشگاه، با اشاره به اهمیت برخورداری تولیدات داخلی از دانش فنی در تولیدات داخلی اظهار کرد: این مساله یکی از مزایای فعال در حوزه روغن موتور می‌تواند باشد. وقتی از تولید یاد می‌شود، باید تمام مراحل آن مورد توجه قرار گیرد.

    این تولیدگر صنعتی روغن‌ موتور با اشاره به ارزیابی خود از نمایشگاه اظهار کرد: اولین دوره حضور ما در این نمایشگاه به سال 87 بازمی‌گردد اما امسال به نظر می‌رسد خیلی بهتر برگزار شده است.

    وی ادامه داد: البته تاکنون استقبال از این نمایشگاه کم بوده و شاید در روزهای آینده این اقبال بیشتر شود. منتها مساله مهم حمایت مسئولان از برگزاری چنین رویدادهایی است چراکه این امر می‌تواند در راستای حمایت از صنعت باشد.

    این فعال اقتصادی با اشاره به وضعیت بازار روغن موتور عنوان کرد: وضعیت بازار در حال حاضر خوب نیست و با افت خرید از سوی خریداران مواجه هستیم. این مساله ناشی از برخی حلقه‌های مفقوده است که یکی از آن‌ها حمایت از تولیدکننده و دیگری وضعیت اقتصدی مردم است.

    افضل‌زاده، یکی دیگر از فعالان بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه که در حوزه تولید ابزار فعالیت دارد، با اشاره به برگزاری این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه امسال بسیار ضعیف است. این سومین سالی است که ما در آن شرکت کرده‌ایم اما این دوره بسیار کم استقبال شده که مشخص نیست به چه دلیلی است و سطح کیفی نمایشگاه بسیار دلسردکننده بود.

    وی ادامه داد: مشارکت تولیدکنندگان در این نمایشگاه به ندرت به چشم می‌خورد.

    این فعال اقتصادی با اشاره به وضعیت بازار این محصول گفت: اجناس بی‌کیفیت در بازار باعث شده تمایل خریدار به سمت اجناس ارزان‌قیمتی برود که بی‌جهت ارزان است و اصلا از کیفیت خوبی برخوردار نیست. معیار سنجش قیمت اجناس داخلی کالای چینی نیست. اگر این محصول تولید شده با برندهای کشورهای اروپایی از نظر قیمت مقایسه شود، تفاوت 4 تا 5 برابری وجود خواهد داشت.

    افضل‌زاده تاکید کرد: وارد کننده رقیب ما نیست چون کار آن واردات است. هیچ برند خاصی در حوزه ابزارآلات وجود نداشته و اجناس قاچاق و وارداتی زیادی در بازار موجود است. در حال حاضر وضعیت بازار ما به هیچ عنوان راضی‌کننده نیست. در سال‌های اخیر با سیاست‌گذاری‌های دولت بسیاری از مجموعه‌ها الزام به خرید از ما شده‌اند که این امر کمی در بازار این محصولات رونق ایجاد کرده است.

    اعمال سلیقه و تغییرات قوانین بزرگترین تحریم است

    شوقی، یک فعال اقتصادی در حوزه اتومبیل و موتورهای برقی، با بیان اینکه مسال نمایشگاه نسبتا ضعیف برگزار شده است، گفت: از نظر تبلیغات و اطلاع‌رسانی این نمایشگاه خیلی ضعیف بود. از دیگر سو تداخل زمان برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه حمل و نقل تهران و نزدیکی به زمان برگزاری برخی نمایگاه‌های دیگر هم یکی دیگر از ضعف‌های برگزاری این دوره بوده است. اگر این زمان تنظیم شده‌تر بود، تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر می‌بود.

    وی با اشاره به وضعیت بازار این مجموعه ادامه داد: وضعیت بازار محصولات ما بسیار خوب بوده و ما در کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی فعالیت خوبی داریم. حدود 65 درصد از محوصلات ما صادر می‌شود.

    این فعال اقتصادی با اشاره به سیاست‌های دولت در حمایت‌ از تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد: سیاست‌های دولت لحظه‌ای و دیدگاه‌های مقطعی وجود دارد، به همین جهت نمی‌توان روی این امر تکیه کرد. تاکنون ما با ابتکار و هزینه خود پیش رفته‌ایم.

    شوقی گفت: اعمال سلیقه و تغییرات قوانین اصلی‌ترین تحریم علیه تولیدکننده داخلی است. بازدارندگی دولت‌ها بیش از تحریم بین‌المللی بوده است. در صنعت کسانی موفق هستند که بتوانند با شرکت‌های بزرگ دنیا همکاری کنند. ما بازار ایران را بازار خوبی برای خود نمی‌دانیم چون کیفیت ما در حد بین‌الملل است. حدود 40 درصد بازار ایران نیازمند محصولات ماست ولی 60 درصد آن صادراتی است.

    مشارکت 21 شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه

    احسان ارکانی، مدیر نمایشگاه بین‌المللی مشهد، نیز در خصوص این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه تلفیقی از چند نمایشگاه در حوزه‌های صنعت، معدن، فلزات، اتوماسیون صنعتی و ابزارآلات صنعتی است. در این دوره استقبال خوب و قابل توجهی صورت گرفته که امیدواریم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه‌ساز و راه‌گشای توسعه فروش محوصلات ما باشد.

    وی ادامه داد: این نمایشگاه تا 7 آبان ماه از ساعت 16 الی 22 پذیرای علاقه‌مندان است. حدود 10 هزار متر مربع این نمایشگاه مساحت داشته و در آن 121 شرکت داخلی شرکت کرده‌اند که حدود 21 شرکت به عنوان نماینده کشورهای خارجی از کشورهای ژاپن، تایلند، کره جنوبی، چین، روسیه و ترکیه است. دو کشور چین و روسیه حضور مستقیم دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت