سلام صربستانی‌ها به زبان فارسی در نمایشگاه کتاب بلگراد

عصر نمایشگاه- کتاب آموزش زبان فارسی با عنوان «سلام فارسی» تالیف سعید صفری در نمایشگاه کتاب بلگراد رونمایی شد.

سلام صربستانی‌ها به زبان فارسی در نمایشگاه کتاب بلگراد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، آیین رونمایی از کتاب سطح یک آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموزان صربستانی با عنوان «سلام فارسی» که سعید صفری آن را تالیف کرده و به عنوان کتاب آموزشی در دانشگاه و مدارس صربستان تدریس می‌شود با حضور چهره‌های علمی فرهنگی ایرانی و صربستانی در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد رونمایی شد. این مراسم با استقبال قابل توجه دانشجویان صربستانی روبرو شده بود به قدری که بخش زیادی از جمعیت سرپا ایستاده بودند.

    نوشتن از دشواری‌های زبان فارسی است

    سعید صفری در این برنامه با اشاره به برخی ویژگی‌های این کتاب و معرفی اجمالی آن در ابتدای این نشست گفت: 112 دانشجو برای این کتاب مورد تحقق قرار گرفتند و این کتاب به آنها داده شد که بیش از 80 درصد آنها دختر بودند.

    وی افزود: از این جامعه آماری 96 درصدشان کلاس‌های زبان فارسی را شرکت کرده بودند
    30 درصد از آنها سه زبان می‌دانستند. 90 درصد از کسانی گه پرسشنامه را پر کرده بودند و در کلاس‌ها شرکت کرده بودند با زبان فارسی آشنایی نداشتند.

    این استاد دانشگاه بلگراد در ادامه گفت: درس زبان فارسی از زبان‌های اختیاری است و جایی برای آن فراخوان نمی‌شود با این حال حدود 80 درصد اعلام کردند که به توصیه دوستانشان در دوره زبان فارسی شرکت کردند. بیش از 60 درصد آنها دلیل فراگیری زبان فارسی را یادگیری زبان جدید اعلام کردند و 20 درصد گفتند می‌خواهند با فرهنگ و ادبیات ایرانی آشنا شوند.

    صفری گفت: حدود 78 درصد افرادی که پرسشنامه‌ها را پر کرده بودند پس از پایان دوره گفتند که یادگیری زبان برایشان راحت بوده و حدود 42 درصد نیز مهارت گفتگو برایشان راحت بوده است در حالی که برخی اعلام کردند که نوشتن از دشواری‌های زبان فارسی بوده است.

    او در پایان با اعلام این خبر که در حال تدوین مقدمه‌ای بر ادبیات و فرهنگ ایران است گفت: این خبر را برای اولین بار اینجا اعلام می‌کنم.

    *کتاب «سلام فارسی» در نوع خود کامل‌ترین کتاب است

    لیلیانا مارکوویچ رئیس دانشکده فیلولوژی (زبان شناسی) دانشگاه بلگراد در این مراسم گفت: اولین کتابی که برای زبان فارسی تالیف شده بود خیلی سال قبل توسط یکی از اساتید ما تالیف شده بود که آن استاد دیگر پیش ما نیست ولی از آن کتاب خیلی استفاده شد.

    وی افزود: ما خوشحالیم که علاقه وافری به آموزش زبان فارسی در دانشگاه وجود دارد
    بیش از صد دانشجوی شرق سناسی ما علاقه زیادی به یادگیری زبان فارسی نشان دادند تا در کنار زبان‌های فرانسوی و آلمانی، فارسی نیز یاد بگیرند.

    رئیس دانشکده فیلولوژی گفت: هر یک از دانشجویان دارای تمایلات خاص خود هستند و آنهایی که به فرهنگ شرقی علاقه دارند زبان فارسی را انتخاب می‌کنند. پس از اینکه آقای صفری آمد یک پدیده در زبان فارسی دانشگاه رقم خورد و کتاب جدیدی برای زبان فارسی تالیف شد. تالیف کتاب «سلام فارسی» برای او زمان زیادی برد.

    او اضافه کرد: این کتاب در نوع خود کامل‌ترین کتابی است که با تلاش سعید صفری به نتیجه رسیده است.

    کتاب «سلام فارسی» اشتیاق برانگیز است

    محسن سلیمانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان در این مراسم با تشکر از شرکت‌کنندگان گفت: اولین بار که سعید صفری به من گفتند که بیا از دانشگاه ما بازدید کن تصور می‌کردم با یک کلاس کوچک روبرو هستم ولی وقتی وارد کلاس شدم با جمعیتی قریب به صد دانشجو روبرو شدم که فارسی آموز بودند و این برای من جالب بود.

    وی افزود: بعدا فکر کردم علت استقبال از زبان فارسی در اینجا چه می‌تواند باشد وقتی فکر کردم به این نتیجه رسیدم که همکاران خوبی در کنار هم جمع شده‌اند و توانسته‌اند برنامه خوبی را جلو ببرند.

    سلیمانی در پایان گفت: سعید صفری عاشقانه تلاش می‌کند و به درسی که می‌دهد اعتقاد دارد، کتاب «سلام فارسی» کتابی است اشتیاق برانگیز که خواننده را ترغیب می‌کند تا زبان فارسی را یاد بگیرد.

    معاون بین الملل دانشگاه بلگراد گفت: کتاب «سلام فارسی» از نظر فنی کتاب خوبی است. من در جریان تالیف این کتاب بودم و شاهد زحمت‌های صفری بودم که این کتاب را به نتیجه رساند.

    در پایان این برنامه به دانشجویان شرکت کننده کتاب «سلام فارسی» به صورت رایگاه اهدا شد. این کتاب با همکاری بنیاد سعدی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان و دانشگاه بلگراد منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت