پرونده نمایشگاه برگزارنشده گرجستان به کجا رسید؟

عصر نمایشگاه- دوماه از زمانی که قرار بود یک نمایشگاه صنایع دستی در گرجستان برگزار شود، می‌گذرد. با آن‌که مجری آن نمایشگاه گفته بود که خسارت ناشی از برگزار نشدن نمایشگاه را پرداخت می‌کند، اما شرکت‌کنندگان می‌گویند تا کنون مبلغی به آن‌ها داده نشده است.

پرونده نمایشگاه برگزارنشده گرجستان به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا ، حامد رضایی - یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گرجستان، اظهار کرد: اقدام موثری تا کنون انجام نشده است. تا آنجا که من اطلاع دارم، پرونده در مرحله بازپرسی است و هنگامی که برخی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه برای پیگیری این موضوع به دادگاه مربوطه در اردبیل مراجعه کردند، به آن‌ها گفته شد که از این طریق به جایی نمی‌رسید!

    او ادامه داد: از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تا کنون اقدام موثری انجام نشده است.

    وی درباره این‌که از کجا می‌داند تا کنون اقدام موثری انجام نشده است؟ توضیح داد: اقدام موثر یعنی این‌که با ما تماس بگیرند و از ما بپرسند درد شما چیست. مجری برگزاری نمایشگاه صنایع دستی گرجستان، نامه‌ای را به شرکت‌کنندگان نوشته و گفته هزینه‌ای را که بابت کرایه غرفه‌ها از ما گرفته است، بازمی‌گرداند، از طرفی مسوولیتی در قبال هزینه‌ای که شرکت‌کنندگان برای سفر پرداخت کرده‌اند، ندارد.

    رضایی با بیان این‌که هنوزهیچ پولی به صنعتگرانی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، پرداخت نشده است، اظهار کرد: علاوه بر این، برگزارکننده این نمایشگاه شروع به تهدید تعدادی از شرکت‌کنندگانی کرده که از او شکایت کرده‌اند و پیام‌هایی برای آن‌ها ارسال کرده است. 

    او گفت:‌ این موضوع کاملا روشن است و پیچیدگی و ابهامی وجود ندارد. درباره این‌که این تعداد افراد از طریق کانال‌های دولتی مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یا صندوق کارآفرینی، به مجری برگزارکننده معرفی شده‌اند، شکی نیست. صندوق کارآفرینی به نام همسر من وامی را داد، اما مبلغ پنج‌میلیون تومان وام به حساب برگزارکننده نمایشگاه واریز شد. این مبلغ، هزینه غرفه‌ای بوده که باید در گرجستان در اختیار من قرار می‌دادند، البته این به‌جز 5 / 1 میلیون تومانی است که به‌عنوان هزینه سفر پرداخت کرده‌ام.

    این صنعتگر با بیان این‌که من ماهانه 150 هزار تومان قسط وامی را که نگرفته‌ام، پرداخت می‌کنم، افزود: اولین قسط را با وجود آن‌که چند روز به موعد سررسید آن باقی مانده بود، بلافاصله از حساب بانکی من کم کردند!

    تا کنون خسارتی پرداخت نشده است

    یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه صنایع دستی گرجستان نیز گفت: برگزارکننده دوماه است که می‌گوید خسارت حاضر از این کار را به ما برمی‌گرداند، اما تا کنون اقدامی نشده است. او همچنین گفت که برای شرکت‌کنندگان، نامه عذرخواهی همراه سفته می‌فرستد، اما به‌جز چند نفر، بقیه شرکت‌کننده‌ها نامه‌ای دریافت نکرده‌اند. برای برخی هم که نامه ارسال شده، سفته داده نشده است.

    او با بیان این‌که برای شرکت در این نمایشگاه از صندوق کارآفرینی وامی نگرفتم، بیان کرد: تا کنون 5 / 6 میلیون تومان برای این کار هزینه کرده‌ام.

    رامین عباس‌نژاد - یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه گرجستان - نیز گفت: تا کنون یک ریال از هزینه‌هایی که برای نمایشگاه هزینه کرده‌ام، بازگردانده نشده است.

    او درباره این‌که آیا برای شرکت در این نمایشگاه از صندوق کارآفرینی وام گرفته است؟ اظهار کرد: ما از وام صندوق استفاده نکردیم. از استان آذربایجان غربی چهار نفر در نمایشگاهی که قرار بود برگزار شود، شرکت کرده بودند که هر کدام هم مبلغ یک میلیون و 750 هزار تومان برای هزینه سفر به آقای حمیدپور- مجری نمایشگاه - پرداخت کرده بودیم. خوشبختانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به مجری برگزارکننده اعلام کرده بود، اول نمایشگاه را اجرا کنید بعد مبلغ غرفه‌ها را به شما پرداخت کنیم.

    این شرکت‌کننده درباره این‌که بررسی این پرونده در چه وضعیتی است؟ توضیح داد: مدتی پیش، پیامی به‌دست من رسید که پرونده به بازپرسی برگشته است و علت آن را هم قانع‌کننده نبودن مدارک اعلام کردند. مسوول رسیدگی پرونده در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکز نیز اعلام کرده که برای این موضوع وکیل می‌گیریم. من هم از مسوول مربوط خواستم تا هزینه گرفتن وکیل را بدهند تا خودمان وکیلی بگیریم که به سازمان میراث فرهنگی وابسته نباشد.

    احقاق حق شرکت‌کنندگان نمایشگاه صنایع دستی در گرجستان

    مدیرکل صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی درباره پیگیری این نمایشگاه گفت: مقرر بود توسط بخش خصوصی صنعتگران آرتاویل اردبیل در نمایشگاه سوغات و موادغذایی و صنایع دستی که در شهریورماه در باتومی گرجستان برگزار می‌شد، شرکت کنند که به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده در کشور ترکیه و توانایی نداشتن در ترخیص به‌موقع کالاهای نمایشگاهی، نمایشگاه یادشده برگزار نشد.

    پویا محمودیان ادامه داد:‌ هنرمندان حاضر در باتومی (گرجستان) با وجود هماهنگی با مجری نمایشگاه برای بازگشت و جلوگیری از هزینه‌های اضافی بدون شرکت در نمایشگاه، تا پایان تاریخ مقرر در کشور یادشده ماندند و به کشور مراجعت نکردند.

    او با بیان این‌که تلاش برای احقاق حق صنعتگران از سوی سازمان و دولت در حال انجام است، اظهار کرد: از آنجا که فعالان حاضر در نمایشگاه در ابتدا شکایت کیفری تنظیم کردند، باید شکایت حقوقی نیز تنظیم شود. از طرفی برای جلوگیری از تردد مضاعف و صرف هزینه برای مشارکت‌کنندگان با هماهنگی انجام‌شده اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نسبت به انتخاب وکیل برای احقاق حق صنعتگران اقدامات لازم در حال انجام است.

    محمودیان افزود: در حال حاضر تقریبا وکیل انتخاب شده و قرار است طی نامه با تعیین تاریخ، هریک از هنرمندان با در دست داشتن اسناد مثبته و مربوطه به وکیل، حق وکالت بدهند تا پیگیری شکایت حقوقی از بخش خصوصی توسط وکیل شروع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت