استاد دانشکده تاریخ و هنرهای معاصر دانشگاه بلگراد:

تمدن و فرهنگ غنی ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد به نمایش درآمد

عصر نمایشگاه- استاد دانشکده تاریخ و هنرهای معاصر دانشگاه بلگراد که از علاقمندان فرهنگ و ادبیات ایران است: گفت: تمدن و فرهنگ غنی ایران در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد بصورت باشکوهی به نمایش گذاشته شد.

تمدن و فرهنگ غنی ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد به نمایش درآمد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، 'لیلیانا بوگئوا سدلار' افزود: سالی های زیادی منتظر بودیم که تمدن،ادبیات و فرهنگ غنی ایران به این شکل گسترده به نمایش گذاشته شود و اکنون ما در برنامه های مختلفی که در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد و یا در دانشگاه ها برگزار می شود، شاهد این فرهنگ غنی هستیم و می توانیم بطور مستقیم با مولفان و ناشران ایرانی گفت و گو کنیم.
    وی همچنین به شاهنامه فردوسی که به زبان صربی ترجمه شده است، اشاره کرد و گفت: من همراه با نویسنده ای دیگر و همچنین یک پژوهشگر ایرانی در برنامه ای که در نمایشگاه کتاب بلگراد برگزار شد، درباره داستان های رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی سخنرانی کردیم.
    استاد دانشگاه بلگراد که به ایران نیز سفر کرده با اشاره به میهمان نوازی ایرانیان اظهار داشت: سخن گفتن درباره فرهنگ ایرانی بسیار دشوار است زیرا که پشتوانه این فرهنگ چندین هزار ساله آثار بسیار فرهنگی برجسته ای نهفته است و باید به این واقعیت اشاره کنم که ایرانی ها شاعران بزرگی دارند و که می توانند به آنها افتخار کنند.
    وی به فرهنگ ایران که همه با آن آشنا هستند، اشاره کرد و افزود: فرهنگ چند هزار ساله ایرانی را می توانم به کتابخانه ای تشبیه کنم که همه ایرانی ها و مردم دیگر کشورها می توانند به آن دسترسی داشته باشند و نباید اجازه داد که چنین فرهنگی به فراموشی سپرده شود.
    این استاد صرب اظهار داشت: خوشبختانه ترجمه شاهنامه فردوسی و یا ترجمه کتب دیگر شاعران ایرانی به زبان های مختلف موجب می شود که فرهنگ ایرانی همیشه و در همه جا زنده بماند و حفظ شود.
    بوگئوا سدلار همچنین با تاکید بر اینکه تمدن، فرهنگ، زبان فارسی، مراکز متعدد گردشگری، شعر و غزلیات شاعران بزرگ ایرانی از جمله جذابیت هایی هستند که نه تنها در صربستان بلکه در جهان محبوب افکار عمومی ملت هاست، گفت: در صربستان بیش از یک هزار مشتاق به یاد گیری زبان فارسی در دانشگاه ها و دیگر مرکز آموزشی که از طرف رایزنی فرهنگی ایران در بلگراد دایر شده، مشغول به فراگیری این زبان هستند.
    وی همچنین به هفته فیلم های ایرانی در طی روز های نمایشگاه کتاب بلگراد در موزه سینمای صربستان اشاره کرد و گفت: من در روز اول گشایش هفته فیلم های ایران که فیلم «شیار 143» به کارگردانی 'نرگس آبیار' به اکران در آمد، حضور داشتم و این فیلم من را شیفته خود کرد.
    بوگئوا سدلار افزود: باید بگویم که فیلم های ایران آموزنده هستند و می توان با نگاه به این فیلم ها فرهنگ و تمدن ایرانی را لمس کرد.
    پرفسور صرب که در برنامه سروده های منتخب از شاهنامه فردوسی با عنوان «رستم و سهراب» که توسط 'فهیم بایراکتارویچ' ترجمه شده است، بعنوان سخنران در این برنامه حضور داشت و با ارائه توضیحاتی درباره شاهنامه فردوسی ضمن اشاره به سفرش به ایران گفت: ایرانی های میهمان نواز به شعر خواندن و شعر سرودن بخصوص دکلمه علاقه وافری دارند و از اینکه برای ایراد سخنانی درباره فردوسی شاعر بزرگ ایران دعوت شدم، بسیار خرسندم.
    شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد روز یکشنبه دوم آبان ماه آغاز به کار کرد و تا نهم آبان ماه ادامه دارد.
    غرفه ایران در این نمایشگاه با مساحت 300 مترمربع، در روز اول نمایشگاه با سخنان «ولادان ووکوساولیویچ» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و 'ابوذر ابراهیمی ترکمان' رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و 'مجید فهیم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد افتتاح شد.
    'جورجه ایوانف' رئیس جمهوری مقدونیه که برای دیدار با مقام های صربستان به بلگراد سفر کرده است، روز شنبه در غرفه کتاب ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حضور یافت و مورد استقبال 'مجید فهیم پور' سفیر جمهوری اسلامی ایران و 'محسن سلیمانی' رایزن فرهنگی کشورمان و نویسندگان و مولفان ایرانی قرار گرفت.
    رونمایی شماره 73 فصل نامه «نور » در روز شنبه در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب بلگراد انجام شد، این فصلنامه که از سال 1991 شروع به چاپ شده است و از انتشارات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد است از معدود نشریات اسلامی، فلسفی و ادبی معتبر در منطقه بالکان به شمار می رود که در محافل علمی و دینی نه تنها در صربستان بلکه در مونته نگرو، کرواسی، مقدونیه و بوسنی و هرزگوین نیز جایگاه خاصی دارد.
    همچنین در روز شنبه میز گردی در غرفه کتاب کشورمان در باره ترجمه ادبیات صربستان در ایران و بالعکس برگزار می شود که نویسندگانی از دو کشور صربستان و ایران پیرامون ضرورت ترجمه کتاب های دو کشور سخنانی را ایراد می کنند.
    همچنین گفته می شود که مجمع ناشران دفاع مقدس در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد حضور فعالی دارد و در بخشی از غرفه کشورمان به معرفی کتاب هایی در ارتباط با دفاع مقدس می پردازد.
    همچنین کتاب آموزش زبان فارسی با عنوان «سلام فارسی» تالیف 'سعید صفری' در روز جمعه ششمین روز از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد رونمایی شد.
    صفری در رونمایی این کتاب طی سخنان مبسوطی گفت: درس زبان فارسی از زبان‌های اختیاری در دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد است و جایی برای آن فراخوان نمی‌شود با این حال حدود 80 درصد اعلام کردند که به توصیه دوستانشان در دوره زبان فارسی شرکت کرده اند.
    'لیلیانا مارکوویچ' رئیس دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد در این مراسم به کتاب جدید برای آموزش زبان فارسی اشاره کرد و گفت که علاقمندان زیادی برای یاد گیری این زبان شیرین در صربستان هستند.
    غرفه جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد، بازدیدکنندگان زیادی داشته و 'ملادن شارچویچ' وزیر آموزش و پرورش صربستان از جمله شخصیت های سیاسی، فرهنگی است که از غرفه ایران بازدید کرد.
    همچنین در این چند روز در نمایشگاه و مراکز فرهنگی و دانشگاهی صربستان در بلگراد، نشست های مختلفی بین نویسندگان و مؤلفان ایرانی و صربستانی برگزار شد که در این نشست ها درباره همکاری در ترجمه و نشر کتاب از زبان فارسی به صربی و بالعکس گفت وگو و تبادل نظر شد.
    در حاشیه این نمایشگاه، تفاهم نامه همکاری بین معاون انتشارات و تولید فنی موسسه الهدی، معاون بازرگانی گروه انتشاراتی الهدی و رئیس اتحادیه ناشران صربستان و رئیس انتشارات لاگونا و نماینده اتحادیه ناشران صربستان به امضا رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت