رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا تأکید کرد:

دستاوردهای مثبت اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای ایران

عصر نمایشگاه- رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ایتالیا، ضمن اشاره به دستاوردهای مثبت اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای ایران گفت: بخش خصوصی می‌توانست نقش پررنگ‌تری در نمایش‌ توانمندی‌های کشور داشته باشد که این کاستی باید در رویدادهای بعدی جبران شود.

دستاوردهای مثبت اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایسنا، احمد پورفلاح افزود: ایران برای نخستین بار در سال 1851 با هدایت امیرکبیر در رویدادی با عنوان اکسپو شرکت کرد که این امر نشان‌دهنده تفکر مردی بزرگ در دوره‌ای بود که ایران شرایط اقتصادی خوبی نداشت.

    وی ادامه داد: رویدادی که ایران حدود 165 سال پیش در آن حضور یافت در لندن برگزار شد و از آن زمان تاکنون شهرهای مختلفی میزبان اکسپو بوده‌اند از جمله پاریس، وین، مونترال، هانوفر، شانگهای و میلان.

    این فعال اقتصادی با اشاره به برگزاری دوره بعدی این رویداد در سال 2020 به میزبانی امارات متحده عربی گفت: در فاصله 5 ساله میان نمایشگاه‌های جهانی، اکسپوهایی در سطح منطقه‌ای و بین‌قاره‌ای نیز برگزار می‌شوند که قزاقستان در سال 2017 یا 2018 میزبان کشورهای آسیایی است.

    دستاوردهای مثبت بر خلاف حضور ناموفق پیشین
    پورفلاح با اشاره به حضور مناسب ایران در اکسپوی میلان گفت: بر خلاف دوره پیشین در شانگهای چین که دولت وقت بسیار دیرهنگام آمادگی کشور را برای شرکت در این رویداد اعلام کرد، ثبت‌نام در اکسپوی 2015 به موقع صورت گرفت.

    رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، افزود: بعد از تجربه ناموفق حضور در اکسپوی شانگهای که با برنامه‌ریزی نادرست و دیرهنگام صورت گرفت و به نقطه‌ای منفی‌ در کارنامه دولت پیشین تبدیل شد پیش‌بینی می‌شد که دولت وقت از آن اتفاق تجربه بگیرد بر همین اساس ایران به عنوان سیزدهمین کشور فرایند ثبت‌نام خود را در اکسپوی میلان انجام داد.

    وی ادامه داد: کارهای عملی مربوط به شرکت در این رویداد با بودجه محدودی که به تصویب رسیده بود از سال 92 آغاز و در نخستین قدم فراخوانی برای ارسال‌ پیشنهادات مربوط به طراحی، ساخت، تجهیز و تزیین پاویون صادر شد.

    پورفلاح صدور فراخوان برای طراحی غرفه و خودداری از واگذاری دستوری این امر به گروهی خاص را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: افراد و گروه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی طرح‌های خود را ارسال کردند و در نهایت نیز طرح برگزیده از ویژگی‌های خوبی برخوردار بود.

    این فعال اقتصادی بیان کرد: به دلیل اقدام به موقع برای ثبت‌نام در اکسپوی میلان 2015 مکان خوبی به غرفه ایران اختصاص داده شد که در نهایت طراحی آن نیز مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت و پاویون کشورمان را به یکی از پربازدیدکننده‌ترین غرفه‌های نمایشگاه تبدیل کرد.

    وی ادامه داد: با توجه به موضوع اصلی این رویداد که به غذا برای همه، محیط‌زیست و فرهنگ اختصاص داشت، رستورانی برای ارائه غذاهای اصیل و محلی ایرانی در طبقه زیرین غرفه کشورمان ایجاد شده بود که بازدیدکنندگان استقبال بسیار خوبی از آن کردند.

    پورفلاح اضافه کرد: وجود مجسمه‌ها و عروسک‌های بزرگی از اقوام ایرانی، نمایش رقص‌های محلی، تعبیه یک فضای سبز زیبا و نصب بزرگ‌ترین مانیتور موجود در اکسپو در پاویون ایران که به نمایش مناطق دیدنی کشور اختصاص داشت از جمله دیگر جاذبه‌های غرفه کشور بودند.

    رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، برخورد مثبت و مهمان‌نوازی غرفه‌داران را در کنار گشاده‌دستی آنها در پذیرایی از مهمانان با انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها مانند چای زعفرانی و شیرینی‌ یکی دیگر از عوامل استقبال بالا از پاویون ایران دانست و افزود: فیلمی از توانمندی‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی کشور در سالن آمفی‌تئاتر به نمایش گذاشته شد که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

    وی ادامه داد: در پایان هر اکسپو غرفه‌ کشورهای حاضر از نظر پارامترها و معیارهای مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و رتبه‌های برتر معرفی می‌شوند که با توجه به همه نکات مورد اشاره غرفه ایران در معیار «تجهیزات داخلی و نحوه نمایش توانمندی‌ها» در میان پاویون‌های زیر دو هزار متر پس از اتریش، در جایگاه دوم ایستاد.

    پورفلاح این مقام را «بسیار ارزشمند» توصیف کرد و گفت: تعدادی از کشورها ده‌ها میلیون یورو را صرف طراحی و ساخت غرفه خود کرده بودند، اما به اندازه غرفه ایران مورد توجه قرار نگرفتند.

    به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، روز ملی ایران که اول شهریور با حضور وزیران «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «صنعت، معدن و تجارت»، تعداد زیادی از ایرانیان مقیم ایتالیا و اروپا و همچنین گروه قابل توجهی از خارجیان برگزار شد، مراسم باشکوهی بود که تاثیر مثبتی بر بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی گذاشت.

    حضور بخش خصوصی کمرنگ بود
    این فعال اقتصادی بیان کرد: با وجود نقاط مثبت متعددی که حضور ایران در اکسپوی 2015 میلان داشت در مورد برخی مسائل می‌توانستیم بهتر عمل کنیم برای مثال باید پوشش رسانه‌ای بیشتری از داخل کشور صورت می‌گرفت به ویژه اینکه این امر یکی از فاکتورهای ارزیابی پاویون‌ها بود.

    وی با اشاره به حضور کمرنگ بخش خصوصی در این رویداد گفت: موضوع خاص اکسپوی میلان فرهنگ و غذا بود که ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است و اگر مسئولان دولتی از تشکل‌های بخش خصوصی برای مشارکت دعوت می‌کردند، نتیجه به مراتب بهتری به دست می‌آمد.

    پورفلاح گفت: برندهایی که به نمایندگی از ایران در اکسپو حضور داشتند، همگی انتخاب مناسبی بودند و محصولات خوبی را به نمایش گذاشتند اما تعداد آنها محدود بود و فضا باید برای حضور و رقابت واحدهای بزرگ و کوچک بیشتری فراهم می‌شد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، افزود: لزومی نداشت چند برند محدود در چنین رویدادی حضور داشته باشند و مسئولان می‌توانستند زمینه را برای حضور مجموعه‌ای از واحدهای مرتبط با صنایع غذایی که هر کدام در حوزه‌ای خاص فعال هستند فراهم کنند که اگر با تشکل‌های و انجمن‌های مرتبط با این صنعت مشورت می‌کردند آنها می‌توانستند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

    به گفته وی کانون انجمن‌های صنایع غذایی و کمیسیون کشاورزی اتاق از جمله تشکل‌هایی بودند که می‌توانستند به حضور بهتر بخش خصوصی در اکسپوی میلان کمک زیادی بکنند.

    پورفلاح افزاد: به عنوان مثالی در این زمینه می‌توانم به حضور صنایع غذایی آلمان یا ایتالیا در اکسپوی میلان اشاره کنم که منحصر به یک یا چند برند نبود و هر دو کشور فرصت مشارکت را به تعداد زیادی از برندها در حوزه‌های متنوع داده بودند.

    خوب بود؛ می‌توانست بهتر باشد
    این فعال اقتصادی تاکید کرد: به طور کلی رویدادهای اکسپو محلی برای عرضه و فروش محصولات نیستند و بیشتر از جنبه فرهنگی و نمایش توانمندی‌های اقتصادی کشورها اهمیت دارند بر این اساس ایران می‌توانست از فرصت اکسپوی میلان برای نمایش ظرفیت‌ها خود در زمینه‌های مختلف از جمله شربت‌ها و عرقی‌جات ایرانی، ادویه‌ها و گیاهان دارویی، صنایع دستی، فرش، گلیم، زعفران و پسته بهره بیشتری ببرد.

    وی افزود: ایران در زمینه گردشگری نیز در صورتی که بنگاه‌های خصوصی مرتبط با هر حوزه را در این امر مشارکت می‌داد، دستاوردهای بیشتری به دست می‌آورد هر چند که پیام‌های مناسبی را نیز توانست ارسال کند.

    پورفلاح افزود: در تولید فیلمی که به معرفی مناطق زیبا و دیدنی ایران اختصاص داشت، نشانی از مشارکت بخش خصوصی دیده نمی‌شد و بخش دولتی به تنهایی کار سنگینی را انجام داده بود که جای تشکر داشت اما اگر گروهی متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی تشکیل شده بود بدون شک نتیجه بهتری به دست می‌آمد.

    رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا ادامه داد: به نظر من مسئولان دولتی تعمدی به کارگیری محدود بخش خصوصی نداشتند و این امر به دلیل یک غفلت رخ داده بود که با توجه به مذاکراتی صورت گرفته احتمالا در دوره بعد جبران می‌شود.

    وی اضافه کرد: با همدلی شکل گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و بخش خصوصی، امیدواریم شاهد حضور پررنگ‌تر این بخش در اکسپوهای پیش رو باشیم.

    به گفته پورفلاح، ایران باید از تجربه‌های اکسپوی میلان برای رویدادهای بعدی در قزاقستان و امارات استفاده کند و با توجه به همسایگی آنها با ایران کیفیت و کمیت حضور خود را ارتقا بخشد.

    سرمایه‌گذاری‌های آتی برای ایران
    رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا بیان کرد: تنها میزبان است که می‌تواند از رویدادهای اکسپو دستاوردهای اقتصادی مستقیم کسب کند اما همه کشورهای شرکت‌کننده به صورت بالقوه می‌توانند از فرصت حضور در چنین رویدادی برای سرمایه‌گذاری‌های آتی استفاده کنند.

    وی گفت: ایران نیز دستاوردهای غیرمستقیم قابل توجهی از اکسپوی میلان 2015 کسب کرد به ویژه آن که این رویداد با بحث موفقیت‌های هسته‌ای ایران و توافقنامه ژنو همزمان شد و دنیا روی اسم ایران حساس بود.

    پورفلاح یکی از دلایل استقبال بالا از پاویون کشورمان را همین مورد دانست و افزود: بازدیدکنندگان مشتاق بودند از ایران شناخت بیشتری به دست آورند و بازخورد آنها نیز مثبت بود.

    این فعال اقتصادی ادامه داد: ما توانستیم پیام‌های مثبتی را از توانمندی‌های خود به ویژه در زمینه‌های گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، کشاورزی، معماری و طراحی محیطی به بازدیدکنندگان ارسال کنیم که همه این موارد بدون شک سرمایه‌گذاری آتی محسوب می‌شود.

    وی یکی از دستاوردهای این اکسپو را خوشبین‌تر کردن ایرانیان مقیم اروپا به ویژه ایتالیا نسبت به شرایط داخلی ایران دانست و گفت: شاید حضور در این رویداد برای کشور چند میلیارد تومان هزینه داشت اما ما نباید به آن به عنوان هزنیه بدون بازگشت نگاه کنیم چرا که چنین امری نوعی سرمایه‌گذاری آتی است و در آینده بدون شک از آن بهره‌مند می‌شویم.

    پورفلاح از محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و حسین اسفهبدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به خاطر برگزاری موفقیت‌آمیز اکسپو قدردانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت