عضو کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران:

عملیات ساخت بزرگترین نمایشگاه دائمی فرش دستباف جهان در تبریزآغاز می شود

عصر نمایشگاه- عضو کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران گفت: عملیات ساخت بزرگ ترین «نمایشگاه دائمی فرش دستباف جهان» امسال در تبریز«شهرجهانی فرش» آغاز می شود.

عملیات ساخت بزرگترین نمایشگاه دائمی فرش دستباف جهان در تبریزآغاز می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، شورای جهانی صنایع دستی (World Crafts Council) موسوم به (WCC) در سال گذشته (2015 میلادی - 1394شمسی) بنا به پیشنهاد ایران، پس از جلسات کارشناسی و بازدیدهای مختلف از شهر «تبریز»، این شهر را به عنوان یکی از 11 شهر جهانی صنایع دستی و پایتخت فرش جهان با عنوان «شهر جهانی فرش» برگزید.
    اسماعیل چمنی اظهار کرد:عملیات احداث یک نمایشگاه دائمی فرش دستباف در شان و منزلت شهر جهانی فرش را تا پایان امسال با مشارکت بخش خصوصی آغاز می کنیم.
    رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر تبریز گفت: این نمایشگاه چهارفصل، باعث می شود تا هر گردشگری از هر جای جهان که علاقه مند به فرش است به ایران بیاید و در این مرکز شاهد تمام مراحل کارگاهی تولید تا فروش و تبادل گسترده فرش باشد.
    وی ادامه داد: البته قبلا اطلاع رسانی شده است که ما در حال احداث یک موزه فرش هم در تبریز هستیم که تا پایان بهمن ماه امسال با حضور معاون اول رئیس جمهوری گشایش می یابد.
    چمنی در پاسخ مبنی براینکه این موزه با این ابعاد و امکانات، شایسته مهم ترین فرش جهان نیست ودر برخی کشورهای غیر صاحبنام فرش، موزه های بزرگ تر وبهتر فرش وجود دارد چنین گفت: در موزه فرش فقط فرش های قدیمی نفیس و خاص برای بازدید علاقه مندان به نمایش گذاشته می شود و این موزه ها تنها مکملی برای آن نمایشگاه بزرگ دائمی است.
    رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع بافتنی اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: من، خود یک قالیبافم و مسئولیت صنفی قالیبافی استانی و کشوری دارم؛ ضمن اینکه معتقدم فرش دستباف تنها کالایی است که رهبریت و محوریت آن با ایران است.
    چمنی افزود: فرش دستباف، هنر و صنعت اول ماست و ایران را در دنیا با فرش می شناسند.تنها کالایی است که از صفر تا صد مواد اولیه و مراحل تولید آن بومی است و بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده را برای کشور دارد.
    وی تصریح کرد: فرش، تنها اشتغالی است که ترافیک ایجاد نمی کند؛ موافق محیط زیست است و بنیان خانواده را محکم تر می کند چون یک زوج می توانند کنار هم و در یک محیط کار به این اشتغال بپردازند.
    وی عنوان کرد: حدود 500 هزار تن در زمان حاضر به طور مستقیم و غیر مستقیم در آذربایجان شرقی از این صنعت که ثمره هنر سه هزار ساله پیشینیان ماست ، ارتزاق می کنند.
    کارشناس فرش گفت: این هنر - صنعت ضمن تامین نیازهای داخلی در صادرات ، ارزآوری قابل توجهی هم دارد و می تواند باعث جذب گردشگران زیادی باشد.
    عضو کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: چون فرش هنرصنعت ملی ما به شمار می آید باید برای رونق و گسترش آن، عزمی ملی وجود داشته باشد و نمایندگان مجلس و دولت در تعیین بودجه، بسته های حمایتی برای رفع رکود و ایجاد رونق دوباره فرش قرار دهند و حمایت از فعالان این عرصه به ویژه تولید کنندگان و بافندگان در سطح ملی در اولویت باشد.
    وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به نکته ای اشاره کرد و اینکه سازمان تامین اجتماعی چرا در هفته های اخیر، بیمه تعداد قابل توجهی از فرش بافان به عنوان سربازان اقتصاد مقاومتی را به بهانه طرحی به نام« پایش» قطع کرده است.
    چمنی تصریح کرد: دست هایی در کار است تا این امر نازیبا ممکن شود؛ چرا که با بیکاری این افراد و رکود این صنعت بومی، باید دست به دامان صنایع وارداتی دیگر کشورها باشیم؛ محصولات و صنایعی که بعد ازچند دهه حمایت هنوز با آنها نمی توانیم حرفی در عرصه رقابت با دنیا بزنیم.
    غدا هیجاوی رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی ، 14 مهر سال گذشته در مراسم ثبت جهانی تبریزبه عنوان پایتخت فرش جهان گفته بود: با ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش، این شهر با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز می‌تواند فرش جهان را مدیریت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت