نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا از آغاز تا کنون

عصر نمایشگاه- اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا، با نام فِیلوِن ۲۰۰۵ در شهر کاراکاس در نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی به مدت ۱۰ روز برگزار شد. در این نمایشگاه کتاب نمایندگان بیش از ۳۰ کشور آمریکای لاتین و بیش از ۶۰ مهمان بین‌المللی حضور داشتند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا از آغاز تا کنون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس، نمایشگاه بین المللی کتاب کاراکاس مشهور به فیلوِن FILVEN  از سال 2005 میلادی به مدت 12 سال متوالی است که در ونزوئلا برگزار می‌شود.

    این رویداد فرهنگی در یک برنامه فشرده مشتمل برنمایشگاه کتاب، انجمن‌های موضوعی و تخصصی ، برگزاری نمایش‌های سمعی و بصری، شعرخوانی، کتابخوانی ، داستان سرایی و اجرای کنسرت، برگزاری همایش‌هایی با حضور نویسندگان و ناشران و شعرا برای مردم ونزوئلا ارایه می‌شود.

    مشارکت عمومی مردم در این نمایشگاه باعث ایجاد زمینه‌ای مناسب برای آموزش شهروندان و فراهم کردن فضایی برای خواندن و مطالعه و اندیشیدن و گذراندن ساعاتی در یک فضای فرهنگی بدور از دغدغه‌های کسب و کار و مشکلات معیشتی برای مردم شده است.

    حسین میرزایی‌ونی، رایزن فرهنگی ایران در کاراکاس در این ارتباط گفت: هر ساله این نمایشگاه شاهد حضور فعال تعدادی از مهم‌ترین و مشهورترین شرکت‌های چاپ و نشر در عرصه نشر ملّی و بین المللی است. بویژه اینکه در زمان برگزاری این رویداد فرهنگی از پیشکسوتان عرصه نشر و همچنین شاعران و نویسندگان برجسته و معروف ونزوئلائی و حتّی دیگر کشورها تشکرو قدردانی می‌شود.

    وی افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا فِیلوِن یک رویداد ملّی است که از سال2005 میلادی به ابتکار دولت سوسیالیستی و انقلابی ونزوئلا به رهبری هوگو چاوز - رئیس جمهور فقید این کشور- در مناطق مختلف ونزوئلا و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و تشویق مردم برای نزدیک شدن به کتاب و کتابخوانی ، طراحی وسامان دهی شده است.

    پیشینه نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا از آغاز تاکنون

    به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در ونزوئلا، اولین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا، با نام فِیلوِن 2005 در شهر کاراکاس در نوامبر سال 2005 میلادی به مدت 10 روز برگزار شد. در این نمایشگاه کتاب نمایندگان بیش از 30  کشور آمریکای لاتین و بیش از 60 مهمان بین المللی حضور داشتند.

    «کارائیب، یک کتاب پل و یک دریا بشریت» موضوع و شعار این نمایشگاه در سال 2005 بود. دومین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا، در 19 نوامبر سال 2006 میلادی برگزار شد. در این نمایشگاه از کشور «کوبا»  به عنوان کشور میهمان دعوت به عمل آمده بود. از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه گرامی داشتن یاد و خاطره برخی از شاعران برجسته ونزوئلائی همچون رامون پالومارس (برنده جایزه ملّی ادبیات شعر 1974) و ویکتور والرا مورا (برنده جایزه بین المللی شعر 2006 ) بود.

    در این نمایشگاه 103 غرفه کتاب برای ناشران مشهور ونزوئلائی و 43 غرفه برای ناشران مشهور بین‌المللی فراهم شده بود.

    سوّمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا، از سوم اکتبر تا 18 نوامبر سال 2007 میلادی بین 335 منطقه شهرداری (تقریباً در سطح ونزوئلا) برگزار شد که شهرداری کاراکاس مدیریت تمام امور نمایشگاه را عهده‌دار بود.

    شعار این نمایشگاه عبارت بود از«کتاب بوجود آورنده آزادی است» . موضوع بحث متمرکز این رویداد خلاصه شده بود به «ایالات متحده: یک انقلاب ممکن است». در این نمایشگاه بین‌المللی از 11 ناشر بین المللی دعوت بعمل آمده بود و کشور آرژانتین مهمان افتخاری بود.

    چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا، در سراسر کشور بین روزهای 7 و 17 ماه نوامبر سال 2008 میلادی برگزار شد. کشور «اکوادور»  مهمان افتخاری  این نمایشگاه بود واز خانم «استفانیا موسکا» به عنوان نویسنده افتخاری تشکر و تقدیر به عمل آمد. موضوع و شعار اصلی این نمایشگاه اختصاص داده شده بود به  «برای کشور خوانندگان».

    لازم به ذکر است که در این نمایشگاه 400 نویسنده از 20 کشور مختلف جهان شرکت کرده بودند.

    پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا، در کاراکاس بین روزهای 12و21 ماه نوامبر سال 2009 میلادی برگزار شد. در این نمایشگاه کشور «بولیوی» به عنوان مهمان افتخاری حضور داشت.

    در نمایشگاه این سال یاد و خاطره «خوزه مانوئل بِریْسِنیو گِرْرِرو» نویسنده اهل ونزوئلا گرامی داشته شد. در مجموع در این نمایشگاه 200  ناشر و 50 مهمان بین‌المللی حضور داشتند که به فعالیت‌های مختلفی مانند ایراد سخنرانی ، ارائه کتاب ، شرکت در میزگردهای تخصصی و دیگر امور می‌پرداختند.

    ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا در کاراکاس بین روزهای 13 و 22 ماه نوامبر سال 2010 میلادی برگزار شد.

    در نمایشگاه فوق نیز تعدادی از نمایندگان کشورهای آمریکای لاتین مانند آرژانتین، شیلی، کلمبیا، مکزیک و ونزوئلا حضور داشتند. این کشورها دویست‌مین سالگرد استقلال خود را جشن گرفتند و یاد و خاطره این روزهای تاریخی را زنده کردند. شعار نمایشگاه بین المللی کتاب در این سال عبارت بود از:  «مردمان سرزمین بزرگ تاریخ خود را می‌نویسند.»

    هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا در بین روزهای 19 و 27 ماه مارس سال 2011 میلادی در شهرستان کاراکاس برگزار شد.

    تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه این سال بخاطر شروع نابهنگام فصل باران بوده است. در این نمایشگاه از نویسندگان معروف ونزوئلائی همچون «آندرس بِیو« و «خُوان هِرمان روسْسیو» تقدیر به عمل آمد. 

    شعار و موضوع این رویداد عبارت بود از  «افتخار باد بر شجاعت و دلیری مردم» تعداد ناشران بین‌المللی حاضر در این نمایشگاه به 21 ناشر و تعداد ناشران ملی یا داخلی به 103ناشر منتهی می‌شد.

    هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا در بین روزهای 10 ماه مه و 29 ماه ژوئیه سال 2012 میلادی در تمام شهرستان‌های کشور ونزوئلا برگزار شد.

    کشور «اروگوئه» نیز به عنوان مهمان افتخاری به این نمایشگاه دعوت شده بود.  «لوئیس بِریتّو گارسیّا» نویسنده افتخاری نمایشگاه بود . در مجموع در این نمایشگاه حدود 245 ناشر ملّی و بین‌المللی کارها و نشریّات خود را به نمایش گذاشته بودند.

    نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ونزوئلا در بین روزهای 24 ماه آوریل و 30 ماه نوامبر سال 2013 میلادی در تمام شهرستان‌های کشور ونزوئلا بصورت سیّار برگزار شد.

    در نمایشگاه فوق ، یاد و خاطره «هوگو رافائل چاوز فریّاس» رئیس جمهور فقید ونزوئلا و «گوستاوو پِریرا» ناشر و نویسنده ونزوئلائی گرامی داشته شد.

    در دراین رویداد فرهنگی حدود  142 ناشر ملّی و بین المللی به ارایه آثار منتشر شده خود به زبان‌های اسپانیولی ، انگلیسی و فرانسوی پرداختند.

    دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا در بین روزهای 14 و 23 ماه مارس سال 2014 میلادی در شهرستان کاراکاس برپا شد.

    کشور مهمان این نمایشگاه «برزیل» و نویسنده افتخاری این سال هم «سِزار چِرینوس» بود. موضوع و شعار این نمایشگاه هم «چشم اندازها و چالش‌های نشر عمومی در امریکای لاتین» انتخاب شده بود.

    در این نمایشگاه حدود 113 ناشر و نماینده ملی و 29 ناشر بین المللی آثار و نشریّات خود را در غرفه های مختلف به نمایش گذاشتند .

    یازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا در بین روزهای 12 و 22 ماه مارس سال 2015 میلادی در شهرستان کاراکاس در مجموعه فرهنگی ترسا کارینیو برگزار شد. کشور «پورتوریکو» به عنوان کشور مهمان ویژه به این نمایشگاه دعوت شده بود . موضوع و شعار نمایشگاه «خواندن و مطالعه» انتخاب شده بود .

    در این نمایشگاه  152 ناشر ملی و بین المللی شرکت داشتند که کتاب‌ها و نشریات متعدد خود را در غرفه‌های مختلف این نمایشگاه به نمایش گذاشتند.

    «مادورو» رییس جمهور ونزوئلا در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کرد و ضمن سخنرانی به بازدید از غرفه‌های مختلف آن پرداخت. دومین غرفه مورد بازدید مادورو در این روز غرفه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بود .

    وی چند دقیقه‌ای جلوی غرفه ایران توقف کرد و در سخنانی به تمجید از ایران و فرهنگ و تمدن دیرینه ایران پرداخت.

    مادورو در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: ایران کشوری با 7 هزار سال تمدن است. این کشور دنبال صلح و عدالت و دوستی است و ... در ادامه برنامه نسخه‌ای از شاهنامه فردوسی توسط رایزن فرهنگی به رییس جمهور اهداء شد.

    دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ونزوئلا فِیلوِن 2016 قرار است روزهای  سوم تا سیزدهم ماه نوامبر سال 2016  میلادی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار شود. این نمایشگاه قرار است در فضاهای باز مجتمع فرهنگی تِرِسا کارریّنیو برگزار شود.

    اخیرا رئیس نمایشگاه کتاب ونزوئلا «کِریستیان واجِس» در مصاحبه‌ای  اعلام کرد که در نمایشگاه امسال تعداد بیشتری از غرفه‌داران محلی و بومی شرکت خواهند داشت .

    وی اظهار داشت که در نمایشگاه کتاب امسال نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله بلژیک، چین، کوبا، اسپانیا، فرانسه، ایران، فلسطین و روسیه شرکت خواهند داشت  همچنین ناشران کشورهائی مثل بلژیک، کوبا، اسپانیا، فرانسه و روسیه هم در این نمایشگاه حضور خواهند یافت .

    کِریستیان واجِس در پایان سخنرانی خود اضافه کرد: نمایشگاه کتاب فِیلوِن به معنی شادی، امید و به خصوص به معنی ایجاد یک فضای نمادین و دموکراتیک است. از این رو هر کس می‌تواند در این فضا دسترسی آسان به کتاب‌ها و منابع را داشته باشد، نویسندگان و ناشران در این فضا توانایی اشاعه و ترویج ایده‌های خود را دارند و می‌توانند در مورد آنها بحث و گفتگو کنند .

    وی افزود: در واقع این فضا و این نمایشگاه یک نمونه واضح و روشن از خواسته‌های این نظام و انقلاب است. این نمایشگاه یک فضای شاد، دوست، با آرامش ، با محتوا و با هویّت را برای مردم ونزوئلا فراهم می‌کند.

    در نمایشگاه بین المللی کتاب، همچنین به ژنرال «فرانسیسکو د میراندا» و شاعر بزرگ «رامون پالومارِس» ادای احترام خواهد شد.

    از کشور «فرانسه» هم به عنوان کشور میهمان دعوت به عمل آمده است. این رویداد فرهنگی برای مدّت ده روز متوالی ادامه خواهد داشت.  شعار و موضوع  «خواندن و مطالعه تاریخ خودمان» انتخاب شده است .

    در این نمایشگاه برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای از جمله برنامه‌های  ادبی و هنری متفاوتی مشتمل بر برگزاری میزگردهای تخصصی توسط نویسندگان و ناشران ، معرفی کتاب ،  برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان ، برنامه های شعرخوانی و کتابخوانی و ... برای استفاده بازدیدکنندگان نمایشگاه ارایه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت