ایران دست پر در نمایشگاه کتاب وین حاضر شد

عصر نمایشگاه- رونمایی از کتاب عکس اربعین و نیز عروسک‌های سنتی بومی ایران و نیز قدیمی‌ترین تصویر موجود از حضور ایران در اروپا از مهمترین برنامه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه کتاب اتریش است.

ایران دست پر در نمایشگاه کتاب وین حاضر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین در حالی از روز پنجشنبه 20 آبان ماه آغاز به کار کرده است که جمهوری اسلامی ایران نیز با غرفه‌ای خاص در آن حضور داشته و این حضور مورد توجه و استقبال قابل توجهی از سوی بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

    بر همین اساس در نخستین روز از برگزاری این نمایشگاه هانس فیشر رئیس جمهور سابق اتریش و نیز وزیر امور خارجه این کشور از غرفه ایران بازدید به عمل آورده و از نزدیک با فعالیت‌های فرهنگی ارائه شده در آن آشنا شدند.

    ایران در سال جاری با چهار غرفه در این نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارد. غرفه‌ای مختص به موضوع هنر اسلامی که در آن دو هنرمند ایرانی به ارائه و تولید آثاری در زمینه تذهیب و خطاطی مشغول هستند.

    غرفه دیگری نیز به ارائه آثار برتر و منتشر شده در حوزه موسیقی ایران اختصاص یافته است که با توجه به علاقه مردم اتریش به موسیقی با استقبال قابل توجهی همراه بوده است.

    غرفه دیگر ایران در این نمایشگاه به ارائه آثار برتر مطبوعاتی ایران پرداخته است که با استقبال قابل توجهی به ویژه از سوی اهالی رسانه در اتریش مواجه بوده است. در این غرفه به طور مشخص نشریات مهاجران غیر ایرانی به ویژه مهاجران افغانستانی به ایران به نمایش درآمده و این مساله در روزهای گذشته برای رسانه‌های اتریش قابل توجه و جذاب بوده است. همچنین گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر نیز با حضور در این غرفه از نزدیک با فعالیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت از حقوق مهاجران آشنا شده‌اند. در این زمینه با ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در اتریش دعوت‌نامه‌هایی به زبان آلمانی منتشر و از بازدیدکنندگان نمایشگاه دعوت شده تا از این بخش ویژه بازدید کنند.

    در بخش رسانه‌ای از این دوره نمایشگاه تابلوی قابل توجهی که شامل بازنمایی اولین حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در اروپا طی سال 1873 به شمار می‌رود در معرض دید عمومی قرار گرفته است. این تابلو و آثاری دیگری که مانند آن به تازگی به دست آمده است، سابقه حضور تجاری ایران در اروپا را پنجاه سال عقب تر برده و دارای قدمت بیشتری کرده است. در این زمینه لازم به ذکر است که تا پیش از کشف این اسناد تصویری گمان بر این بوده که نخستین حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در اروپا به سال 1920 باز می‌گردد.

     

    این تصاویر تازه اما نشان می‌دهد که نخستین هیات تجاری ایران در دوران ناصرالدین شاه با شعار فرهنگ و آموزش به اروپا و اتریش سفر کرده و پادشاه نیز کنار سران کشورهای اروپایی حضور پیدا کرده و تصویری نیز از این حضور ثبت می‌َشود که به تازگی و برای نخستین بار کشف و در این نمایشگاه عرضه شده است.

    این تصویر در مراسم ویژه‌ای در عصر روز شنبه با حضور اهالی رسانه‌ و چهره‌های فرهنگی ایرانی و اتریشی در معرض رونمایی قرار می‌گیرد.

    در بخش آثار مکتوب نیز غرفه‌ای ویژه به ارائه و معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخته است و ناشرانی دیگر از جمله انتشارات شمع و مه نیز در این نمایشگاه حاضر هستند. همچنین بخش قابل توجهی از آثار مکتوب و ترجمه شده در ایران نیز طی روزهای جاری نمایشگاه در معرض دید عمومی قرار خواهد گرفت.

    همچنین در این دوره از نمایشگاه دو کتاب ایرانی «چراغ آفتاب از در سنگی» نوشته مهدی اخوان لنگرودی و کتاب عکس «اربعین»  شامل 160 عکس از راهپیمایی اربعین حسینی که به تازگی از سوی نشر نگار و امام رئوف منتشر شده نیز رونمایی خواهد شد.

    همچنین عروسک‌های سنتی ایرانی با عنوان «لیلی» که به منطفه نورآباد ممسنی فارس اختصاص داشته و با قدمت 200 ساله به تازگی توسط یک هنرمند ایرانی احیا و بازسازی شده است در این نمایشگاه با حضور کودکان ایران رونمایی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت