قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛

بورسیه ده فعال نشر در نمایشگاه کتاب تهران

عصر نمایشگاه- شهرام‌نیا تاکید کرد: در طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» توجه به تجربیات کشورهایی با شرایط مشابه ایران و همچنین آنچه که تاکنون کشور خودمان در جریان حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی آموخته و اندوخته است در دستور کار قرار دارد.

بورسیه ده فعال نشر در نمایشگاه کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا، با تصویب «طرح بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران قرار است با هدف تبادل رایت و کمک به حضور نشر ایران در بازارهای بین‌المللی و تعمیق روابط ناشران داخلی با فعالان نشر جهان، هزینه‌های مربوط به حضور 10 نفر از خریداران رایت (مدیران خرید رایت ناشران، ویراستاران ناشران و مدیران آژانس‌های ادبی معتبر) در نمایشگاه کتاب تهران تامین شود.

    امیرمسعود شهرام‌نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) ؛ درباره آخرین وضعیت نگارش آیین‌نامه طرح «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» گفت: هنوز دوستان در حال بررسی موارد مختلف مورد نیاز در نگارش آیین‌نامه هستند. در این مسیر توجه به تجربیات کشورهایی با شرایط مشابه ایران و همچنین آنچه که تاکنون کشور خودمان در جریان حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی آموخته و اندوخته است؛ در دستور کار قرار دارد. البته اصل و کلیت موضوع «بورسیه نمایشگاه کتاب تهران» مسئله جدیدی نیست و محتوای مذکور و اجرای آن پیش از این نیز وجود داشته است. منتها برای بازدهی بیشتر و نتیجه‌گیری بهتر از این اتفاق نیازمند این هستیم که این اتفاقات بعضا پراکنده را در قالب یک آیین‌نامه تثبیت کنیم.

    قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  درباره انتظارها از نتایج این طرح اظهار داشت: یکی از نتایج خوب این اتفاق که بسیار هم مهم است؛ افزایش بعد نمایشگاهی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود که می‌تواند مشکلات فعلی که عمدتا باعث می‌شود این رویداد فرهنگی تا حدود زیادی به یک فروشگاه تبدیل شود را برطرف کند. با این طرح تمامی دست‌اندرکاران کتاب و نشر اعم از ناشر، ویراستار، نویسند، مترجم و ... که بتوانند به حضور بیشتر کتاب ایرانی در بازارهای جهانی کمک کنند برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران هدف‌گذاری شده و تمام یا بخشی از هزینه‌های آن‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

    وی افزود: همان‌طور که اشاره شد این روند پیش از این و مخصوصا در سه سال گذشته وجود داشته است اما بنا داریم تا با همراهی و مشورت خود ناشران و آژانس‌های ادبی چهره‌های مطرح‌تر در صنعت کتاب و نشر جهان را که به آشنایی بیشتر دنیا با بضاعت نشر ایران کمک می‌کنند به نمایشگاه کتاب تهران دعوت کنیم. قطعا در انتخاب این افراد ملاک‌های مشخصی درنظر گرفته می‌شود که جزییات آن در آیین‌نامه طرح که تا دو هفته دیگر و هم زمان با نمایشکاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت منتشر می‌شود؛ در دسترس خواهد بود. چارچوب آیین‌نامه مذکور چگونگی انتخاب افراد بورسیه، میزان هزینه‌های اختصاص داده شده به هر فرد و روند دریافت و بررسی درخواست‌ها را نیز مشخص می‌کند.

    شهرام‌نیا همچنین یادآور شد: هنوز شرایط نهایی انتخاب‌ها، حمایت‌ها و همین‌طور آیین‌نامه تکمیل نشده و نیاز به بررسی دقیق‌تر و جامع‌تری دارد. البته در سیاست‌گذاری‌های فعلی بنا داریم تا هر ساله و در هر دوره از نمایشگاه کتاب تهران 10 چهره جهانی صنعت کتاب و نشر را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران حمایت کنیم، اما ممکن است بسته به شرایط و امکانات این تعداد در تصمیمات و مصوبات نهایی افزایش هم داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت