برگزار کننده نمایشگاه لهستان در اصفهان بیان کرد

نمایشگاه «لهستان در اصفهان» نماد زندگی مسالمت‌آمیز اصفهان با سایر ملت‌ها

عصر نمایشگاه- نمایشگاه لهستان در اصفهان حاصل مجموعه‌ای از پوسترهای هنرمندان لهستانی است که برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده و نماد زندگی مسالمت‌آمیز اصفهان با سایر ملت‌ها است.

نمایشگاه «لهستان در اصفهان» نماد زندگی مسالمت‌آمیز اصفهان با سایر ملت‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از تسنیم ، هنوز هم قدم زدن در خیابان خاقانی اصفهان با کوچه‌های سنگفرش حس نوستالژیک را به هر عابری می‌بخشد، خیابانی که در حوالی آن صدای ناقوس کلیسا به گوش می‌رسد.

    منطقه‌ای که در آن سایر ادیان به‌صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند، این منطقه به‌عنوان پایلوتی در مراودات فرهنگی و ارتباطی ادیان به‌شمار می‌آید و حتی می‌توان از آن به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس اصفهان محسوب کرد.

    از سال‌های گذشته تاکنون مسلمانان در کنار مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان در اصفهان زندگی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشته‌اند و تفاهم و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی با یکدیگر برقرار کرده‌اند که این موضوع زبانزد همه و قابل تحسین است.

    در این میان گالری اکنون میزبان آثار هنرمندان لهستانی در زمینه پوستر است، هنری که به اعتقاد کارشناسان همان‌طور که ارزش فرش در ایران زیاد است در لهستان نیز حکم فرش برای آن‌ها را دارد و در واقع این هنری در کشور لهستان دارای سبک و مکتب خاص خودش است.

    دیوارهای نمایشگاه مملو از 49اثر هنرمندانه و فوق‌العاده هنرمندان خلاق لهستانی است که هر کدام برای خود داستان و روایتی دارند، آثار از موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که تمام این پوسترها از مفاهیم خاص برگرفته و بهتر است، بگوییم که طراحی هرکدام به‌گونه‌ای است که مطلب عمیق به مخاطب می‌رساند، شاید این همان خاصیتی است که سبب شده پوستر در بین این هنرمندان به‌خوبی رشد کند.

    پوسترهایی با مفاهیم عمیق از فرهنگ لهستان

    صلح و دوستی، آزادی، جنگ، تنهایی از موضوعاتی است که به‌وضوح در این آثار می‌توان دید، این نمایشگاه توسط مهدی حسینی و سایر علاقه‌مندان در این زمینه برگزار شده است.

    مهدی حسینی در این مورد با اشاره به برگزاری نمایشگاه لهستان در گالری اکنون گفت: این نمایشگاه مجموعه‌ی 49 پوستر از پوسترهای هنرمندان لهستانی است که 9 عدد از آن‌ها از کلکسیون شخصی مجید عباسی (از اساتید طراحی گرافیک ایران) و 40 اثر دیگر از مجموعه مدرسه ویژه است.

    وی افزود: آثار انتخاب شده جزء برترین آثار پوستر لهستان است که با دقت انتخاب شده‌اند.

    برگزار کننده نمایشگاه لهستان در اصفهان گفت: این نمایشگاه که از نخستین نمایشگاه‌های پروژه پیک آرت در شهرهای غیر از تهران است، با هدف کمک به توسعه فضای فرهنگی هنری در اصفهان برگزار شده؛ پیک آرت پروژه‌های مشابهی با هدف حمایت از هنرمندان جوان در دیگر شهرها از جمله شیراز و مشهد نیز در نظر دارد.

    خاطره‌هایی که سبب شد لهستانی‌ها اصفهان را جزئی از لهستان بدانند

    وی اظهار داشت: دلیل دیگر برگزاری این نمایشگاه در اصفهان، به پیوند تاریخی اصفهان و لهستان در زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد، زمانی که حدود 150 هزار لهستانی‌ برای دوری از جنگ به ایران پناه می‌آورند که بخشی از آن‌ها به اصفهان سفر کرده و در همین شهر ساکن شده و با میزبانانشان مراودات فرهنگی و اجتماعی برقرار می‌کنند.

    حسینی بیان کرد: به دلیل پذیرش و مهمان‌نوازی اصفهانی‌ها از مهمانان لهستانی و خاطرات خوشی که برایشان ساختند، برخی از لهستانی‌ها از اصفهان به‌عنوان شهری از لهستان، ولی خارج از لهستان یاد می‌کنند.

    وی افزود: به اعتقاد کارشناسان لهستان در زمینه طراحی و چاپ پوستر صاحب سبک و مکتب بوده و این سبب شده که هنرمندان آن‌ها در این زمینه به رشد و شکوفایی برسند، مردم لهستان با پوستر زندگی کرده‌اند، به‌طوری‌که زمانی دیوار ایستگاه‌های مترو در ورشو لهستان مملو از پوستر بوده است.

    برگزار کننده نمایشگاه لهستان با اشاره به برنامه‌های جنبی اختتامیه این نمایشگاه خاطرنشان کرد: در زمان برگزاری این نمایشگاه فیلمی در گالری اکنون با موضوع پوستر و مکتب لهستان برای علاقه‌مندان اکران شده که محصول کشور لهستان است و به بررسی تاریخچه و هنرمندان بزرگ پوستر لهستان می‌پردازد

    وی گفت: این نمایشگاه با همکاری پیک آرت و با حضور امرالله فرهادی، مجید عباسی، علیرضا مصطفی‌زاده و رادوسلاو سادوفسکی (کاردار فرهنگی سفارت لهستان در تهران) و با حمایت‌ مدرسه گرافیک ویژه، سفارت لهستان در تهران، گالری دیدو لهستان و بنیاد ممیز برگزار شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت