صالحی در پاسخ به تشکل‌های نشر:

انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب بهترین فرصت برای واگذاری کامل است

عصر نمایشگاه- معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص موضوع انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب، آن را بهترین فرصت برای واگذاری کامل این نمایشگاه به شورای تشکل‌های نشر و تشکیل نهاد مستقل نمایشگاه کتاب دانست.

انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب بهترین فرصت برای واگذاری کامل است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر ، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای در پاسخ به نامه تشکل‌های نشر که 23 دیماه امسال و با امضای محمدرضا توکل صدیقی دبیر شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های حوزه نشر برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در خصوص انتقال این نمایشگاه به شهر آفتاب، برای او ارسال شده بود، نوشت: «انتقال نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب به دلیل رایگان بودن و امکان جلب حمایت (اسپانسر) و تبلیغات، زمینه خودگردانی و اقتصادی شدن نمایشگاه را فراهم خواهد کرد و این بهترین فرصت برای واگذاری کامل آن به شورای تشکل‌ها و تشکیل نهاد مستقل نمایشگاه خواهد بود. در این صورت نمایشگاه امکانی برای تقویت اقتصادی صنعت نشر ایران و به تبع آن تشکل‌های نشر خواهد بود».

    متن نامه رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شرح زیر است:

    جناب آقای توکل
    دبیر محترم شورای تشکل‌های حوزه نشر
    با سلام و احترام؛

    پیرو نامه شماره 9933 به تاریخ 1394/10/23 در خصوص انتقال بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهر آفتاب، که بازتاب دهنده دغدغه‌های ناشران محترم در این خصوص است، نکاتی را به استحضار آن شورا و ناشران محترم می‌رساند:

    1 ـ معاونت امور فرهنگی از آغاز فعالیت دولت یازدهم تعامل با تشکل‌های حوزه نشر را به عنوان یک اصل راهبردی مورد توجه قرار داده و تلاش کرده است هرگونه تصمیم اساسی در حوزه نشر را با در نظر گرفتن دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مصلحت‌های اهالی نشر ایران اتخاذ کند و در موضوع انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب نیز همین مسیر طی شده و خواهد شد، زیرا برگزاری با شکوه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مقدم بر آن رونق اقتصادی صنعت نشر، دغدغه مشترک ما و شماست. از این رو از آغاز طرح موضوع انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب، موضوع با نمایندگان تشکل‌های مختلف نشر در میان گذاشته شد و کارشناسان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نمایندگان تشکل‌های نشر در چند نوبت از شهر آفتاب بازدید کرده و شورای تشکل‌ها نتیجه این بازدیدها را پس از کارشناسی‌های مختلف در قالب دو نامه در اختیار معاونت امور فرهنگی قرار دادند.

    2 ـ دو نامه شورای محترم تشکل‌ها دربردارنده نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه در شهر آفتاب بود که به دقت مورد بررسی قرار گرفت و افزون بر آن کارشناسان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت امور فرهنگی نیز بر اساس تجربه چندین ساله در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، مواردی بر آن افزودند و در نهایت فهرستی از مشکلات و نیازها در 90 بند تهیه و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. در کارشناسی‌های اولیه شهرداری تهران برای تامین نیازهای اعلام شده، اعلام آمادگی کرد. سپس دیدارهایی بین جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای قالیباف شهردار محترم تهران و نیز دیدار مستقل اینجانب با ایشان صورت گرفت و شهردار محترم تهران بر آماده سازی مکان تاکید کرد.

    در آخرین اقدام، ایشان جلسه‌ای چند ساعته با حضور مدیران مرتبط شهرداری در محل شهر آفتاب برگزار کردند و تمام فهرست 90 موردی اعلام شده را مورد به مورد بررسی کرده و اعلام شد نمایشگاه در زمان مقرر طبق نیازهای اعلامی تحویل داده خواهد شد. همان‌گونه که مطلعید شورای شهر تهران هم مبلغ 180 میلیارد تومان را برای اقدامات لازم توسط شهرداری در امسال به تصویب رساند. علاوه بر این موارد، شهرداری اعلام آمادگی کرد متروی شهر آفتاب را قبل از موعد و با ظرفیت متناسب جمعیت نمایشگاه راه‌اندازی کند و در تمام طول مدت برگزاری نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده، همچنین ناوگان اتوبوسرانی را در مسیر نمایشگاه شهر آفتاب از میدان‌های اصلی شهر فعال کند تا شرایط تردد را به سهولت فراهم سازد. علاوه بر این حجم قابل توجهی از تبلیغات محیطی شهر تهران را نیز به نمایشگاه اختصاص دهد.

    طبق توافقات قرار شد، شهرداری فضای نمایشگاه را پس از آماده‌سازی کامل به صورت رایگان در اختیار قرار دهد. نکته دیگر اینکه بر مبنای توافق صورت گرفته مقرر شد تعهدات مطرح شده در چارچوب قراردادی حقوقی تنظیم و به امضای طرفین رسیده تا تغییرات مدیریتی احتمالی خللی در انجام تعهدات آتی ایجاد نکند.

    3 به نظر می‌رسد مجموعه اقدامات پیشنهادی شهرداری تهران دغدغه‌ها و نگرانی‌های مندرج را برطرف کند. با این حال در معاونت امور فرهنگی نیز برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر نمایشگاه در شهر آفتاب پیشنهادهایی مطرح شده است که به شرح ذیل می‌باشد:

    الف) دریافت کتاب از ناشران به جای بهای اجاره غرفه
    ب) اختصاص یارانه ویژه به موسسات، کتابخانه‌ها و مدارس و دانشجویان برای خرید کتاب فقط در ایام نمایشگاه
    ج) برگزاری تورهای نمایشگاهی از شهرستان‌ها برای بازدید و خرید از نمایشگاه از طریق مذاکره با شرکت‌های مسافربری و راه‌آهن و پذیرش بخشی از بهای بلیت به عنوان تخفیف
    د) اختصاص اتوبوس رایگان به مدارس و دانشگاه‌ها با همکاری شهرداری تهران برای بازدید از نمایشگاه

    4 ـ همان‌طور که اطلاع‌ دارید سالانه مبلغ قابل توجهی از اعتبارات حوزه نشر صرف امور آماده‌سازی نمایشگاه می‌شود که در کنار اجاره‌بهای فضای نمایشگاه، به رقم قابل توجهی می‌رسد. انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب باعث صرفه‌جویی بخش زیادی از این مبلغ خواهد بود که امسال بخشی از این مبلغ صرف کمک به افزایش بازدیدکنندگان، بخش دیگری از آن صرف احیای تسهیلات کم‌بهره به ناشران و کتابفروشان و مراکز توزیع و بخشی از آن صرف امور زیرساختی نشر برای ناشران، کتابفروشان و مراکز توزیع خواهد شد.

    5 ـ انتقال نمایشگاه کتاب تهران به شهر آفتاب به دلیل رایگان بودن و امکان جلب حمایت (اسپانسر) و تبلیغات، زمینه خودگردانی و اقتصادی شدن نمایشگاه را فراهم خواهد کرد و این بهترین فرصت برای واگذاری کامل آن به شورای تشکل‌ها و تشکیل نهاد مستقل نمایشگاه خواهد بود. در این صورت نمایشگاه امکانی برای تقویت اقتصادی صنعت نشر ایران و به تبع آن تشکل‌های نشر خواهد بود.

    6 ـ هم‌چنان که اطلاع دارید در آینده‌ای نزدیک با آماده‌سازی شهر آفتاب برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ در محدوده شهر تهران ممنوع خواهد شد و ناگزیر به نقل مکان محل نمایشگاه خواهیم شد، اما شهرداری تهران امسال به دلایلی از جمله اهمیت و نقش مهم نمایشگاه در رونق دادن به مجموعه شهر آفتاب، حاضر به ارایه امتیازهایی است که در سال‌های آینده بعید به نظر می‌رسد.

    7 ـ البته آن‌گونه که مطلع هستید این موضوع در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مصوبه آن شورا، مبنای اقدام خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت