در نمایشگاه کتاب قاهره برگزار شد:

مناقشه اندیشمندان مصری درباره اصلاح گفتمان دینی

عصر نمایشگاه- نویسنده مصری گفت: اصلاح گفتمان دینی در جهان اسلام نیازمند یک انقلاب است و ما برای اصلاح گفتمان دینی معاصر که در خلاف جهت اجتهاد قرار دارد، نیازمند یک مصلح و انقلابی بزرگ معاصر هستیم.

مناقشه اندیشمندان مصری درباره اصلاح گفتمان دینی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از حوزه ، علمای الازهر شرکت کننده در نمایشگاه بین الملی کتاب قاهره، در نشستی علمی به بررسی نوآوری در گفتمان دینی به عنوان یکی از مسائل دینی و فرهنگی مهم مصر پرداختند.

    یکی از روحانیون شرکت کننده در این نشست گفت: وظیفه حمایت از فرهنگ اسلامی در مصر بر عهده الازهر است و نوآوری در گفتمان دینی مشروط به این است که متناسب و همگام با شرایط روزگار باشد.

    سعدالدین ابراهیم نویسنده مصری نیز در این زمینه گفت: اصلاح گفتمان دینی در جهان اسلام نیازمند یک انقلاب است و ما برای اصلاح گفتمان دینی معاصر که در خلاف جهت اجتهاد قرار دارد، نیازمند یک مصلح و انقلابی بزرگ معاصر هستیم.

    وی افزود: مصر یک جامعه مدنی است، اما گفتمانی دوگانه دارد و گاهی به گفتمان دینی متوسل می شود، اما در قانون مجازات مصر موادی وجود دارد که مانع آزادی بیان و اندیشه است و مسئولان با استناد به این قانون هر کسی را که بخواهند زندانی می کنند.

    اما احمد کریمه استاد فقه الازهر در نشستی که عصر روز سه شنبه برگزار شد گفت: برخی گفتمان اسلامی را با گفتمان مسلمانان اشتباه می گیرند و از سوی دیگر اصطلاحی که این روزها تحت عنوان "تجدید گفتمان دینی" رایج شده اصطلاحی اشتباه است و بهتر است به جای آن از اصطلاح "گفتمان حقیقی" استفاده کنیم؛ چراکه متون دینی اسلامی میراثی بشری است که عاری از اشتباه نیست.

    وی افزود: یکی دیگر از مشکلات تبلیغ اسلامی در مصر این است که بسیاری مبلغان اسلامی هستند که فارغ التحصیل الازهر نیستند، اما خود را سخنگوی اسلام می نامند و در برنامه های شبکه های ماهواره ای نیز حضور پیدا می کنند و کسی هم نیست که اینها را محاکمه و بازخواست کند، اما مردم باید بدانند این گونه نیست که هرکسی ریش و عمامه داشت سخنگو و نماینده اسلام باشد.

    وی ادامه داد: حسنی مبارک در زمان حکومت خود 10 شبکه در اختیار اندیشه سلفی قرار داد و اخوان المسلمین نیز شبکه های مختلفی دارد، اما الازهر هنوز یک شبکه ماهواره ای ندارد.

    اما ابراهیم در پاسخ به سؤالی درباره میزان آمادگی جهان عرب برای یک جنبش فراگیر اصلاحی و انقلاب فکری گفت: اصلاح دینی مقدمه اصلاح عمومی است و انقلاب جوانان مصر برای پایان دادن به انقلاب مبارک در سال 2011 اقدام بزرگی در این زمینه بود و امروز نیز این جوانان آماده ایجاد تغییر فکری جدید هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت