مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم بیان کرد

ارائه تسهیلات به نشر از محل بودجه صرفه‌جویی شده نمایشگاه کتاب

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم معتقد است،‌ ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و توسعه زیرساخت‌های توزیع بهترین شیوه مصرف بودجه ناشی از صرفه‌جویی انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب است.

ارائه تسهیلات به نشر از محل بودجه صرفه‌جویی شده نمایشگاه کتاب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از تسنیم ، سیدمحمود حسینی مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم با اشاره به بهترین روش هزینه‌کرد بودجه حال از صرفه‌جویی در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ اولا‌ً این بودجه رقم چندانی در اقتصاد نشر به شمار نمی‌رود که انتظار داشته باشیم مشکلات متعددی را حل کند. در میان هزینه‌های چند صد هزار میلیاردی یک رقم جزئی به شمار می‌رود که البته می‌توان از آن استفاده‌های مناسبی نیز داشت.

    وی ادامه داد:‌ در واقع این بودجه‌ها مسکنی موقت هستند تا نشر را سرپا نگه داشته تا در سال‌های پیش رو وضعیت اقتصادی کشور با تحول روبرو شده و رونق گذشته باز گردد،‌ بنابراین نمی‌توان گفت که این بودجه‌ها بی‌تأثیر هستند. اگر این بودجه در کنار بودجه نمایشگاه‌های استانی کتاب به نشر تزریق شود،‌ می‌تواند شیکه زنجیره‌ای توزیع را در کشور شکل داده و ویترین‌های عرضه کتاب را تقویت کند.

    حسینی تصریح کرد:‌ هم‌چنین بخشی از این بودجه را نیز می‌توان در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت به ناشران پرداخت کرد،‌ ناشرانی که هنوز فعالیت می‌کنند و با این تسهیلات می‌توانند تولید خود را گسترش دهند. بنابراین این بودجه چند میلیاردی می‌تواند تولید و توزیع را در کنار هم سامان دهد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران آشنا در پاسخ به اینکه به توزیع دغدغه اصلی سال‌های گذشته نشر کشور بوده است،‌ اما تاکنون با وجود همه راهکارهای ارائه شده قدمی در جهت بهبود وضعیت آن برداشته نشده است،‌ منظور شما از هزینه‌کرد بودجه در سیستم توزیع چیست و چگونه باید انجام شود؟ گفت:‌ توزیع کتاب از ابتدا در کشور ما مشکل داشته و به شیوه سنتی انجام می‌شده است‌، اما اکنون دیگر وضعیت سنتی گذشته جواب نمی‌دهد، باید فروشگاه‌های بزرگ عرضه کتاب دایر شود و به طور زنجیره‌ای و تشکل‌یافته عمل کرد.

    وی ادامه داد:‌ به نظر من کل کشور نیازمند فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کتاب است که مرکز کنترل آن در تهران باشد‌، نه اینکه تمرکز در تهران باشد،‌ ویترین‌های کوچک کتاب دیگر امروز موفق نیستند،‌ امروز در شهرهایی که از وضعیت مطالعه مناسب بهره‌ می‌برند‌، می‌توان به موفقیت فروشگاه‌های بزرگ کتاب امیدوار بود.بنابراین نیازمند تغییر زیرساخت‌های توزیع و استفاده از مدیریت جهادی در این حوزه هستیم.

    حسینی در پاسخ به اینکه یک طرف قضیه اقتصاد نشر مخاطب با همه بی‌علاقگی‌های چند سال اخیرش به کتاب نشسته است‌، به نظر می‌رسد،‌ هر چقدر هم که سیستم توزیع و تولید را سامان دهیم باز تا مخاطب به کتاب روی نیاورده این سامان ادامه‌دار نخواهد بود‌، گفت:‌ چند عامل موجب شده که کتاب از سبد خانوار خارج شود، اول اینکه کتاب به شیوه صحیح در دسترس مردم نیست،‌ دوم اینکه کتاب گران به دست مخاطب می‌رسد. امروز قیمت تمام شده کتاب فوق‌العاده بالاست، کتاب را نمی‌توان با کالاهای دیگر مقایسه کرد، هرچقدر که قیمت پوشاک و مواد خوراکی افزایش یابد،‌ مردم ناچار به تهیه آن هستند‌، اما لزوما خود را ناچار به تهیه کتاب نمی‌بینند.

    وی با بیان اینکه عدم تمایل مخاطب به کتاب و کتابخوانی ریشه در مشکلات پایه‌ای دارد‌،گفت:‌ کاهش سرانه مطالعه ما ناشی از مشکلات ما در پایه است، برای نمونه در مدارس ما سال‌هاست که به روی ناشران بسته است، سرانه مطالعه آزاد در مدارس صفر است،‌ بیش از 20 سال است که ما می‌گوییم  باید در مدارس زنگ مطالعه آزاد وجود داشته باشد، دانش آموزان ما تا مقطع دبیرستان اجازه و وقت مطالعه غیردرسی ندارند،‌ بنابراین وقتی ما فردی را چنین بار می‌آوریم،‌ چگونه انتظار داریم که در آینده کتابخوان شود؟

    مدیرعلامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به دیگر پیشنهاد خود یعنی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل این صرفه‌جویی گفت:‌ پیش از این نیز بخش عمده‌ای از سرانه تولید ما از تسهیلات بانکی فراهم می‌شد‌، بخش عمده‌ای از ناشران ما به واسطه همین تسهلات بانکی بود که توانستند روی پای خود ایستاده و به یک ناشر حرفه‌ای بدل شوند،‌ بنابراین این تسهلات در وضعیت فعلی نیز بسیار راهگشا خواهد بود. کما اینکه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز خود به این موضوع اذعان دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت