به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی ؛

نمایشگاه پاپیه ماشه و نقاشی لاکی در ساختمان سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود

عصر نمایشگاه- نمایشگاه پاپیه ماشه و نقاشی لاکی زوج هنرمند راحله نامداری و بیژن احمدی به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی در ساختمان سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.

نمایشگاه پاپیه ماشه و نقاشی لاکی در ساختمان سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ این زوج هنرمند تاکنون در 5 نمایشگاه بین المللی و چندین نمایشگاه داخلی شرکت کرده و تجربه حضور در دو نمایشگاه خارج ازکشور را نیز دارند.

    راحله نامداری در خصوص سابقه فعالیت شان چنین گفت :  این هنر در خانواده ما توسط پدرم استاد عبدالعلی نامداری انجام می گیرد و من و همسرم هم شاگرد ایشان بوده ایم و مدت 10 سال در کارگاه  ایشان شاگردی کرده و هم اکنون به مدت 7 سال است که در کارگاه خود به همراه همسرم آقای احمدی مشغول به کار هستیم.

    بیژن احمدی در ادامه افزود : ما این رشته را به همان صورت سنتی و قدیمی احیا و زنده کردیم،   که البته با توجه به نیاز مردم و مخاطب و جامعه همواره سعی کرده ایم که محصولات تولیدی مان به روز و کاربردی تر شود. در این نمایشگاه نیز مجموعا 100 عدد محصول از انواع جعبه، صندوقچه، قلمدان، جا دستمالی، سرمه دان و قاب آیینه در ابعاد و اشکال و نقوش مختلف ارائه کرده ایم، که شاخص ترین اثراین نمایشگاه یک آیینه دو درب می باشد.    

    نامداری در مورد رشته پاپیه ماشه  گفت : سابقه این هنر به عصر صفویه برمیگردد. که از خمیر کاغذ و لایه های کاغذ و چسب بین آنها (عصاره استخوان یا همان سریشم) است که این خمیر با لایه کاغذ به دور یک قالب چوبی گرفته شده و با مشته کوبیده و به هم فشرده می شود و سپس برش می خورد و بعد از اتمام پاپیه ماشه، توسط نگارگر طرح و نقش کار روی آن کشیده می شود، نقوشی مثل گل و مرغ یا داستانهای شاهنامه و اشعار فارسی ادبیات کهن کشورمان. رنگهای بکار رفته نیز کاملا طبیعی میباشد، مثلا رنگ قرمز از کرم قرمز دانه که یک نوع کرم شب تاپ است گرفته می شود، رنگ زرد از عصاره ریوند و زعفران، رنگ قهوه ای از گل اخرا وسبز از اکسید مس، در نهایت روغن تثبیت کننده روی محصول زده میشود که روغن برزک و صمغ گیاهی است.

    این زوج جوان و هنرمند در پایان ضمن تشکر از دفتر صادرات و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی  عنوان کردند: امیدواریم فضایی فراهم شود تا بتوانیم شاگردانی که علاقمند به یادگیری این رشته هستند را آموزش بدهیم تا از منسوخ شدن این هنر قدیمی و زیبا جلوگیری کنیم.

    این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از20 تا 24 آذر در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت