هزینه بی‌اقبالی دولتمردان به شهر آفتاب همچنان بر دوش تهرانی‌ها

عصر نمایشگاه- مردم تهران در حالی با ترافیک مناطق اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران مواجه هستند که سالهاست از قرار دولتمردان و مدیریت شهری تهران، برای انتقال نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی از مجتمع نمایشگاهی سئول، به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تهران می‌گذرد.

هزینه بی‌اقبالی دولتمردان به شهر آفتاب همچنان بر دوش تهرانی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم، 11 سال پیش و در دوره فعالیت شورای دوم شهر تهران، این شورا با محوریت آبادگرانی‌ها، مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به منظور انتقال نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی شهر تهران احداث شود.

    پس از دوره‌ای و در اردیبهشت ماه 1389، محمدباقر قالیباف شهردار تهران از آمادگی شهرداری برای آماده سازی این مجموعه برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب خبر داد تا برای نخستین بار بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی ایران در شهر آفتاب برگزار شود. اما مخالفت‌های مدیران وزارت ارشاد مانع این کار شد.

    سرانجام متروی شهرآفتاب در فروردین ماه 95 افتتاح شد و شرایط برای دسترسی عمومی به این منطقه و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و دیگر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه نمایشگاهی هموار شد.

    علی جنتی - وزیر ارشاد 11 ا ردیبهشت 95 به عنوان نخستین مقام دولتی به این مجموعه رفت و انتخاب شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از اقدامات ماندگار در جمهوری اسلامی ایران دانست.

    مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب هم همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، علی جنتی، سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمعی از مسئولان کشوری، ناشران و اهالی رسانه در تاربخ 14 اردیبهشت 95 به صورت رسمی افتتاح شد.

    حالا اما گویا هنوز هم دولت‌مردان بر اهتمام خود برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهر تهران و بی‌توجهی به مصوبه شورای شهر تهران برای انتقال نمایشگاه‌های شهر تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب مداومت دارند.

    این در حالی است که ترافیک نواحی اطراف نمایشگاه تهران، به خصوص بزرگراه‌های چمران، خیابان سئول و نواحی اطراف این منطقه، شهروندان تهرانی را از گره‌های ترافیک به ستوه آورده است و روز به روز این ترافیک‌ها ناراحتی و نارضایتی تهرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

    این تنگنا به حدی سخت و بغرنج شده است که این موضوع بارها با مخالفت اعضای شورای شهر تهران مواجه شده و در صحن شورای اسلامی شهر تهران هم مطرح شده است.

    در 14 آذر و جلسه شورای اسلامی شهر تهران،  مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در انتقاد به برگزاری نمایشگاه‌های همزمان و پر ازدحام در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران، با هشداری گفت: در صورت توجه نکردن مسئولین به درخواست‌های مکرر شورا مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه در آن محل ، حتما طی فراخوانی مقابل محل نمایشگاه‌ها زنجیره انسانی تشکیل خواهیم داد.

    محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در حاشیه افتتاح ایستگاه حسین‌آباد متروی تهران، با انتقاد از برپایی نمایشگاه‌ها در مجموعه سئول با اشاره به احداث مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب در خارج از محدوده شهری، گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برگزاری نمایشگاه در محدوده شهری پایتخت ممنوع است.

    قالیباف تاکید کرد: همه دستگاه‌ها در این زمینه باید قانون را رعایت کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز نباید مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران صادر کنند.

    وی ادامه داد: همانطور که شورای اسلامی شهر تهران مصوب کرده، نباید نمایشگاهی در محدوده شهری برگزار شود و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز نباید مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در سطح شهر را صادر کنند.

    بی‌توجهی به انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهر آفتاب در حالی رخ می‌دهد که بیست و دومین نمایشگاه الکامپ، از روز پنجشنبه 25 آذر در مجتمع نمایشگاهی سئول برپا شده و تا 28 آذر ادامه خواهد داشت.

    از نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشورنام برده شده است. این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و با حمایت سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برگزار شده است.

    در پی برپایی این نمایشگاه در مجموعه نمایشگاهی سئول، مازیار حسینی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با انتقاد از برپایی این نمایشگاه گفت: توافقی میان شهرداری، شورای شهر و دولت وجود دارد که براساس این توافق سایت نمایشگاهی سئول دیگر برای برگزاری نمایشگاه‌ها مناسب ارزیابی نشده است.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در سئول باعث افزایش ترافیک و قفل شدن معابر اطراف می‌شود، گفت: این ترافیک برای مردم شهر و ساکنان این مناطق مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

    مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوب تهران، در کنار عوارضی اتوبان تهران-قم  با مساحتی بالغ بر 138 هکتار در مجاورت حرم حضرت امام(ره) واقع شده است.

    حالا باید دید آیا دولتمردان با توجه بیشتر به مصوبه شورای شهر تهران و عدم صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل تهران تلاش خواهند کرد از بار ترافیکی نواحی اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران بکاهند و یا همچنان شاهد قفل شدن ترافیک در این نواحی و هزینه‌های فراوان برای شهروندان پایتخت خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت