حاشیه‌ها در کمین بزرگترین رویداد گردشگری ایران

عصر نمایشگاه- بزرگترین رویداد گردشگری ایران با بیش از ۲۵۰ راهنمای گردشگر خارجی بهمن ماه برگزار می‌شود اما در این میان عده‌ای هستند که اهمیت این رویداد بین‌المللی را در نظر نگرفته و با آن قهر کرده‌اند!

حاشیه‌ها در کمین بزرگترین رویداد گردشگری ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر،کنوانسیون 2017 راهنمایان گردشگری جهان قرار است از 6 تا 18 بهمن ماه در شهرهای تهران، قزوین، اصفهان، زنجان، همدان، فارس، کاشان برگزار شود. در این فاصله از روزهای 9 تا 13 بهمن نیز مراسم اصلی کنوانسیون در شهر تهران برگزار خواهد شد و طبق اعلام دبیرخانه کنوانسیون، در آن 402 شرکت کننده ایرانی و خارجی حضور خواهند داشت. همچنین 140 مهمان در تورهای گردشگری پیش از کنوانسیون و 290 مهمان نیز در تورهای پس از کنوانسیون شرکت می‌کنند.

این کنوانسیون از آن جهت اهمیت دارد که فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری دارای حدود 200 هزار عضو از کشورهای مختلف است و اجلاس آن، هر دو سال یک‌بار در یکی از کشورها برگزار می‌شود و مهمتر آن که راهنمایان گردشگری به نوعی سفیران و دیپلمات‌های فرهنگی در دنیا محسوب می‌شوند و هر کدام با گردشگران زیادی در ارتباط هستند و می‌توانند مبلغ گردشگری ایران باشند.

بنابراین با دیدن ایران، گرفتن خدمات مناسب و داشتن بهترین خاطره از سفر به ایران نه تنها ایران را ارزیابی خواهند کرد بلکه درباره آن تبلیغ می‌کنند تبلیغی که یک باره در 12 روز توسط 300 راهنمای خارجی اتفاق می‌افتد. چنین رویدادی در تاریخ گردشگری ایران تاکنون سابقه نداشته است آن هم با این مدت زمان، با این تعداد گردشگر خارجی.

کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور چند سالی است که در تلاش هستند تا ایران میزبان حدود 300 راهنمای گردشگری خارجی برای برگزاری کنوانسیون راهنمایان سال 2017 باشد. آن‌ها توانستند در نشست کنوانسیون در شهر پراگ، رقبایی همچون سنگاپور و دانمارک را پشت سر گذاشته و بیشترین رای را برای میزبانی به دست آورند.

رقابت با دانمارک و سنگاپور درحالی بود که این دو کشور از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری چیزی کم نداشتند و اتفاقا در میان کشورهای پرگردشگر هستند اما در این میان ایران با تصاویر اشتباهی که از آن در دنیا پخش شده! شانس کمتری را برای برنده شده در این رقابت داشت. چون هستند برخی از گردشگرانی که حتی نمی‌دانند ایران تا چه حد پیشرفت داشته و تصورات واهی از آن دارند و یا فکر می‌کنند ایران ناامن است با این وجود در چنین شرایطی 18 رای اعضای کنوانسیون را متعلق به خود کرد و سنگاپور 11 رای و دانمارک تنها سه رای به دست آورد.

پس از موفقیت ایران در به دست آوردن میزبانی این کنوانسیون جهانی، رایزنی‌های مختلفی در ایران انجام شد تا کنوانسیون راهنمایان گردشگری 2017 در ایران برگزار شود و بخش خصوصی و دولتی به حمایت از آن بپردازند. حتی «روبی روی» نائب رئیس فدراسیون و «ایوانا کروچیا» به‌عنوان بازرسان فدراسیون برای مدت ده روز به ایران آمدند تا شرایط میزبانی ایران را بررسی کنند. آنها در سه حوزه از صنعت گردشگری ایران ایراد گرفتند؛ صدور ویزا، انتقال وجه نقد و زیرساخت‌ها.

ایرادات صنعت گردشگری ایران از نظر بازرسان فدراسیون جهانی

روبی روی نائب رئیس فدراسیون راهنمایان در همایشی که در آن به طور رسمی اعلام کرد «مجری اجرای این برنامه در ایران کانون راهنمایان گردشگری کل کشور است» گفت: ایمنی ضعیف هتل‌ها و بهداشت آن‌ها در کنار کمبود سرویس‌های بهداشتی پاکیزه و مدرن به ویژه در اماکن گردشگری و تاریخی و نبود پارکینگ اتوبوس در نزدیکی اماکن مورد بازدید گردشگران از جمله ایرادهای وارد به صنعت گردشگری ایران است. این موارد شاید به آسانی قابل رفع نباشد، اما ضرورت دارد که برای برطرف کردن آنها اقدام شود، نه تنها فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری، بلکه همه به این تغییرات نیاز دارند. همچنین بهتر است که برای آموزش راهنمایان تلاش بیشتری شود.

او که از هتل‌ها هم بازدید کرده بود سطح استاندارد خدمات گردشگری در ایران را چندان مطابق با استاندارد جهانی ندانست و گفت: پس از مطالعه و بازرسی دقیق سه هتل برای میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری انتخاب شده است. حالا وقت آن رسیده همه حامیانی که قول داده‌اند اقدامی برای برگزاری این کنوانسیون انجام دهند وارد عمل شوند.

در این مدت همه اعضای هیات مدیره و حتی اعضای دیگر کانون سراسری راهنمایان به هر نحوی تلاش کردند تا از حمایت سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی بهره‌مند شوند، این کمک‌ها به آنجا رسید که سازمان میراث فرهنگی 50 میلیون تومان به این برنامه کمک کرد و بخش خصوصی هم هر کدام مذاکره کرده و اعلام آمادگی کردند اما واقعا چقدر از این اعلام آمادگی برای حمایت به سرانجام رسید؟

وعده‌های برزمین مانده و حمایتی که نیست

محسن حاجی سعید دبیر کنوانسیون 2017 در برنامه‌ای که روز 6 دی ماه 95 در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد تا نمایندگان هر استانی مشکلات و اقدامات انجام شده برای میزبانی را بیان کنند، گفت: هنوز در بخش پروازی مشکل داریم. من از بخش پرواز کشور تقاضا دارم که مشکلاتمان را در این زمینه حل کند تا ما به سمت انجام کارهای خلاقانه پیش برویم.

از سوی دیگر یکی از راهنمایان گردشگری به نمایندگی از راهنمایان تهران در  این برنامه گفت: «هنوز در تهران با مشکل اقامت مواجه هستند.» پس از او مدیرعامل یکی از هتل‌ها اعلام آمادگی کرد که می‌تواند کمک کند و مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز در صحبتش گفت که «من گلایه راهنمای گردشگری را با اعلام آمادگی این گروه هتلداری در تهران کنار هم می‌گذارم و می‌گویم اگر مشکلی هم باشد باید حل شود.» حالا معلوم نیست آیا این اعلام آمادگی‌ها در یک همایش و نشست بازهم صرفا زبانی است یا به حقیقت می پیوندد.

در کنار این همایش بنری نصب شد که در آن آرم تمام حامیان این برنامه درج شده بود. به واقع اگر همه این حمایت‌ها واقعی باشند چرا باید بازهم مجریان برگزاری کنوانسیون راهنمایان همچنان با مشکل عدم هماهنگی و عدم حمایت از بخش‌های مختلف مواجه شوند و آن را در همایش و نشست‌های خود اعلام کنند؟

در این میان برخی از افراد و تشکل‌های گردشگری هنوز به مهم بودن برگزاری این رویداد گردشگری اعتقاد ندارند تا جایی که جامعه راهنمایان گردشگری که خود را متولی قدیمی راهنمایان می‌داند از حمایت این برنامه کنار کشیده است.

جامعه راهنمایان در بیانیه‌ای خطاب به اعضای خود نوشت: به استحضار می‌رساند هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در خصوص شرکت در اجرای مراسم کنوانسیون 2017 در ایران که در تاریخ ششم بهمن ماه ١٣٩٥در شهرهای زنجان، همدان، تهران، شیراز، اصفهان و یزد توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی و کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان سراسر کشور به عنوان مجری انجام خواهد شد؛ بنابر تصمیم و مصوبه هیات مدیره و رهنمودهای پیشکسوتان و موسسین جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بنابر مشارکت و همکاری‌های ناموفق در همایش‌های قبلی با کانون و دلایل متعدد دیگر امتناع و عدم حضور خود را در اجرا و مشارکت در مراسم‌ها و حتی مشاوره‌های فکری این موضوع و رخداد اعلام می‌کند.»

کسی حق ندارد با یک رویداد ملی قهر کند!

پس از این بیانیه و جوسازی‌هایی که پیرامون برگزاری این برنامه توسط برخی از تشکل‌های گردشگری شد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در همان نشست روز 6 دی ماه اعلام کرد: می‌خواهم از بخش بخصوصی، تشکل‌ها، فعالان گردشگری و مدیران استانی که درگیر میزبانی این برنامه هستند و همچنین تشکل‌های مربوطه دیگر دعوت کنم که در این برنامه ملی حضور داشته باشند چون این یک برنامه ملی است و کسی اجازه ندارد با این برنامه ملی قهر کند. همه باید دست در دست هم، ارزش‌های والای مهمان‌نوازی و انسانیت این مرز و بوم را عرضه کنیم. بنابراین اگر کسی در این جمع غایب است، امیدواریم به زودی حضور پیدا کند.

بنابراین بهتر به نظر می‌رسد آن‌هایی که اعلام آمادگی برای کمک به برگزاری این کنوانسیون کرده‌اند دست به کار شوند و آن‌ها که به قول معاون گردشگری قهر کرده‌اند به خاطر آبروی ایران در این زمینه همکاری کنند.

با این وجود اگرچه کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری این رویداد بین‌المللی باقی است و با برگزاری این برنامه به طور قطع چهره و تصویری که از ایران در رسانه‌های خارجی وجود دارد، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد اما باید هر یک از استان‌های میزبان راهنمایان خارجی آمادگی خود را برای پذیرایی از ایران ارزیابی کنند، نکته‌ای که نعمتی مدیرکل ارزیابی و تبلیغات گردشگری نیز به آن تاکید کرده و گفته بود که بهتر است مدیران کل میراث فرهنگی این ارزیابی را انجام دهند.

شاید پذیرایی از 300 مهمان خارجی برای ایران آن هم در یک بازه زمانی 12 روزه به نظر کار آسانی بیاید اما هر یک از این افراد دارای سلایقی هستند و هر کدام سفیر فرهنگی به شمار می‌آیند و سلایق متفاوتی دارند از سوی دیگر هنوز هیچ یک از بخش‌های صنعت گردشگری ایران استاندارد نیست اما با این وجود تمام بخش‌ها باید سعی کنند که این میزبانی به بهترین شکل ممکن انجام شود. چه تشکل هایی که از میزبانی این برنامه جا مانده‌اند و چه بخش دولتی و چه هر یک از مردم هفت شهری که میزبان این راهنمایان خارجی هستند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت