رییس دوسالانه پوستر ورشو به ایران آمد

دیدار با هنرمند لهستانی

عصر نمایشگاه:موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در چهارمین نمایشگاه از آثار طراحان صاحب نام دنیا، پذیرای نمایشگاهی از پوسترهای لخ مایفسکی طراح گرافیک لهستانی و رییس دوسالانه پوستر ورشو شده است.

رییس دوسالانه پوستر ورشو به ایران آمد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،به نقل از مهر، لخ مایفسکی طراح گرافیک، تصویرگر، موسیقدان و استاد دانشگاه است که دیپلم خود را از کارگاه پرفسور هنریک توماشفسکی پدر مکتب پوستر لهستان دریافت کرده و اکنون نیز پروفسور همان دانشکده است.

    به گفته میرزاعلیخانی که آثار این نمایشگاه به کوشش او و همسرش لادن رضایی گردآوری شده است، لخ مایفسکی  اگر چه متخصص در گرافیک کتاب، مطبوعات و تبلیغات است، اما با طراحی پوستر پیوندی عمیق دارد و آثارش در سراسر دنیا به نمایش درآمده است. آثار این هنرمند در دهه هفتاد سبکی تصویری داشت اما بعدتر به گرافیک سیاه و سفید خلاصه شد و اخیراً به زیبایی شناسایی خیابانی گرویده است.

    ایرج میرزاعلیخانی درباره اهمیت مکتب لهستان به مهر گفت: مکتب لهستان نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا تأثیر گذاشته است و شیوه تصویرسازی، لی آت و کار کردن با حروف در این مکتب روی پوستر دنیا تأثیرگذار بوده است، بنابراین نمی توانیم بی تأثیر از این مکتب باشیم.

    ی افزود: آقای لخ مایفسکی جدا از این که رییس بخش هنرهای تجسمی ورشو است، ریاست بی ینال ورشو را نیز بر عهده دارد و از آخرین افرادی است که در سبک پوستر لهستان کار می کند.

    امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز درباره برپایی این نمایشگاه که به معرفی طراحان بزرگ جهان می پردازد، توضیح داد: آقای میرزاعلیخانی پیشنهادی را حدود 2 سال پیش به من داد که نمایشگاهی از آثار طراحان صاحب نام خارجی در موزه امام علی (ع) برپا کنیم و چند روز کارگاه عملی با حضور این استادان داشته باشیم، در همین راستا قرار شد که از سرآمدان هر کشور طراحانی انتخاب شوند که تاکنون آثار سه هنرمند در این موزه به نمایش درآمده است و این چهارمین نمایشگاه از آثار یک طراح صاحب نام خارجی است.

    وی افزود: درسه نمایشگاهی که تاکنون برگزار شده است، پوسترهای مکتب سوئیس، پوسترهای دانمارک شامل نمایشگاه آثار پیوتر مونتسه از اعضای هیات داوران دوسالانه پوستر ورشو و نمایشگاه آثار فین نیگارد طراح صاحب نام دانمارکی برپا شده است و این چهارمین نمایشگاه است که با حضور لخ مایفسکی رییس دوسالانه پوستر ورشو که مهمترین دوسالانه پوستر دنیاست، برگزار شده است. دوسالانه پوستر ورشو از مهمترین دوسالانه های پوستر دنیاست و بسیاری از طراحان صاحب نام جهان تمایل دارند که در این دوسالانه شرکت کنند. بسیاری از طراحان ایرانی نیز جزو برگزیدگان این دوسالانه بوده اند.

    ه گفته عبدالحسینی، لخ مایفسکی حدود یک هفته مهمان ایرانیان است که در مدت حضورش یک کارگاه آموزشی و یک همایش در شیراز با حضور این هنرمند برگزار می شود.

    عبدالحسینی در پایان درباره تمرکز روی هنر گرافیک و پوستر دنیا در این موزه بیان کرد: با توجه به اهمیت پوستر و نگاه کاربردی که به هنر پوستر داریم و همچنین فعالیت های انجمن طراحان گرافیک ایران، فعلاً هنر گرافیک و پوستر مورد نظر ماست.

    لخ مایفسکی درباره حضورش در ایران و برگزاری این نمایشگاه گفته است: برپایی نمایشگاهی از آثار من در ایران موجب سرافرازی من است. من با علاقه مندی بسیاری از آنچه را که در زمینه گرافیک، پوستر و عکاسی در ایران رخ می دهد، دنبال می کنم و می بینم که مسیری که شما و ما برای دستیابی به خلاقیت طی می کنیم به موازات هم به پیش می روند.

    او  همچنین به سه نکته مهم برای یک هنرمند  اشاره کرده و چنین ادامه داده است: به اعتقاد من سه چیز برای هر هنرمند ضروری است. سه H که در کار با دانشجویانم بر آنها تأکید دارم. نخستین آنها head یا «سر» به معنی آگاهی، اندیشه، شناخت و فرهنگ است. دومین آنها heard یا «شنیده ها» به معنی احساسات، خیزش های خیال و نیز درک این مهم است که ما که هستیم و از کجا آمده ایم؛ سنت ها. آخرین و نه کم اهمیت ترین نیز اصل hand یا «دست» به معنی مهارت های حرفه ای، تکنیک ها، تبحر و استادی است که همه در آرزوی رسیدن به آن هستیم. نبود هر یک از این سه اصل فرد را ناتوان، بی هویت و کلیشه ای می کند و مسلما دیگر نمی توان او را هنرمند نامید. احساس می کنم که در ایران به این سه H بسیار اهمیت داده می شود و از این روست که به نظر من بسیاری از هنرمندان ایرانی آثاری پرمخاطب و تأثیرگذار را در کارنامه هنری خود دارند.

    نمایشگاه پوسترهای لخ مایفسکی با حمایت و همکاری بخش فرهنگی سفارت لهستان در ایران و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) از 6 تا 19 آذرماه دایر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت