در نشست خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی مطرح شد

افتتاح نمایشگاه کالاهای فرهنگی با یک‌هزار کالای جدید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

عصر نمایشگاه- علی فریدونی گفت: یک هزار و ۹۴۵ کالای جدید فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی و رویکرد خلاقیت و نوآوری در دومین نمایشگاه کالاهای فرهنگی واقع در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ارائه می شود.

افتتاح نمایشگاه کالاهای فرهنگی با یک‌هزار کالای جدید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس،‌ علی فریدونی دبیر و مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو تن از داوران جشنواره به منظور تشریح روند اجرایی دومین جایزه کالاهای فرهنگی در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های دومین دوره پرداختند.

علی فریدونی در نشست خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی که در مرکز همایش های هنری کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان عنوان کرد: از مجموع یک هزار و 945 کالای عرضه شده در دومین نمایشگاه جایزه کالاهای فرهنگی هزار کالا در حوزه نوشت افزار و کتاب اسباب بازی و 945 کالا در حوزه کتاب، مقاله و پایا نامه است.
فریدونی گفت: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانایی های داخلی، رویکرد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مقوله ارتقا و ترویج فرهنگ به معنای عام و خاص در حوزه تولیدات داخلی برآمد. جشنواره جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید سال گذشته شکل گرفت و امسال استمرار یافت.
دبیر کل مجامع تشکل ها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال در سه حوزه کتاب، کتاب اسباب بازی و نوشت افزار این جشنواره برگزار شد که حدود یک هزار اثر به دبیرخانه رسید.
وی با اشاره به اینکه بسته های تشویقی و حمایتی به تمام برگزیدگان این جشنواره اعطا می شود، افزود: بر اساس دستور دکتر صالحی مقرر شد که بسته های تشویقی برای آثار ارائه شده در بخش پژوهشی نیز در نظر گرفته شود مثلا مقالات و پایان نامه های برتر در جشنواره به صورت کتاب در چارچوب سیستم حمایتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد منتشر شوند. 945 اثر شامل کتاب،مقاله و پایان نامه در دبیرخانه جمع آوری شده که در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
فریدونی با اشاره به بخش پژوهش در جشنواره امسال اظهار داشت:این بخش برای اولین بار امسال برگزار می شود، همچنین برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی از مهمترین برنامه های دیگر جشنواره است که از 20 تا 22 دی ماه در مرکز آفرینش های کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.
وی افزود: 6 کارگاه و نشست تخصصی در زمینه تولید کالاهای فرهنگی با موضوع کالاهای فرهنگی و استاندارد، کارآفرینی و استارت آپ ها برگزار خواهد شد تا مردم و تولیدکنندگان با کالاهای فرهنگی داخلی بیشتر آشنا شوند.
در این نشست همچنین حسینی  به نمایندگی از اعضای شورای سیاستگذاری و طلایی به نمایندگی از داوران سخنانی را ایراد کردند.

حسینی در بخشی از سخنان خود به نبود استاندارد و نظارت همچنین واردات افزود: در حوزه نظارت تولید و توزیع غفلت کرده ایم و مشاهده می‌شود که عمده محصولات کالای خارجی است اما طی سه چهار سال گذشته جریانی آغاز شد که که به نوعی توسط تولیدکنندگان خودجوش بود.

حسینی نماینده شورای سیاستگذاری جشنواره تصریح کرد: در سالهای گذشته در حوزه فرهنگ خلایی داشتیم و آن خلاء تولید محصولات کاربردی با قابلیت انتقال مفهوم فرهنگی بود. در زمینه‌هایی حتی شاهد حضور کاراکترهای خارجی شدیم.

وی افزود: ما در حوزه محصولات فرهنگی و کاربردی برای کودکان در زمینه نظارت و تولید غفلت فراوان داشتیم که این امر با تحول مردمی در سالهای گذشته با انگیزه‌های ملی شروع شد و در ادامه علتی برای برگزاری این جشنواره بود.

نماینده شورای سیاستگذاری جشنواره جایزه کالای فرهنگی ایرانی تصریح کرد: پیش از این در حوزه نوشت‌افزار 40 هزار میلیارد گردش مالی را به راحتی از کشور خارج می‌کردیم و به جای آن محصولاتی با تهاجم فرهنگی در معرض دید کودکانمان قرار می‌دادیم. این جشنواره هدف دارد این چرخه اقتصادی را به تولیدکنندگان ایرانی برساند.

طلایی هم در سخنانی بیان کرد: این جشنواره خیلی دیر شکل گرفت اما خوب آغاز شد.

وی تصریح کرد: از حسث تولید، ابراز و امکانات کتاب اسباب بازی ما امروز با مشکلات بیست سال پیش مواجه نیستیم و کمبودی نداریم .

طلایی استاندارد سازی در این حوزه را با توجه به مقالات و پایان نامه‌ها و پژوهش ها لازم دانست و گفت: در بحث تولید در کشور ما کمبودی نداریم حتی فراوانی کتاب‌ها نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته تولید بیشتر بوده است. این موارد موجب شد داوران برای انتخاب اول تا سوم به بحث و بررسی بپردازند ولی تولیدکنندگان باید دوره آموزشی طی کنند.

وی افزود: از طرفی دنیای ورود بچه‌ها به کتاب از طریق اسباب‌بازی‌ها هستند چون کودکان قبل از سواد داشتن با کتاب و اسباب‌بازیها آشنا می‌شوند بنابر این باید حمایت ویژه‌ای از کتاب اسباب‌بازی‌ها بشود.

طلایی تصریح کرد: در داوری آثار شاهد دو معضل اساسی بودیم. اول عدم وجود تیم تولید برای یک اثر و سلیقه‌گرایی، دوم تولید آثار در خارج از کشور که باعث صدمه زدن به چرخه اقتصاد داخلی کشور می‌شود و این در حالی است که تولید کتاب در کشور به آسانی ممکن است.

فریدونی همچنین در مورد همپوشانی این جشنواره و موازی‌کاری آن با برخی جشنواره‌های دیگر توضیح داد: یکی از اقداماتی که در دبیرخانه انجام داده‌ایم این است که دغدغه‌های یکسان را در دستگاه‌های مختلف تجمیع کنیم و از موازی‌کاری پرهیز کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از تاکیدات این حوزه ایده‌سازی است پس با ورود به بخش حقوقی وزارتخانه از ایده‌های ارسالی صیانت خواهیم کرد و آنها را به ثبت می‌رسانیم.

براساس این گزارش، پس از نشست خبری، مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور مقامات، مدعوین و هنرمندان در سالن نمایشگاهی شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

دومین جایزه کالای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی با هدف شناسایی و تقدیر از خلاقان و نوآوران حوزه طراحی و تولید اسباب بازی، کتاب –اسباب بازی و نوشت افزار 20 تا 22 دی ماه سال جاری با همکاری موسسه فرهنگی پارپیرار در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با حمایت اداره کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
      • نمایشگاه ۴۷
      • نمایشگاه ۴۶
      • شماره ۳۷
      • نمایشگاه
      • ماهنامه نمایشگاه
      • شماره ۳۱ ماهنامه
      • ماهنامه
      • ماهنامه
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار

      دانلود با کیفیت