نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران ؛

روس ها میهمان ویژه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

عصر نمایشگاه- نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران در حالی از روز سه‌شنبه (۲۷ بهمن) کار خود را در تهران آغاز می‌کند که "روس‌ها" مهمان ویژه آن محسوب می‌شوند.

روس ها میهمان ویژه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ، ساعت بازدید از این نمایشگاه که تا 30 بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا است، 10 تا 16 تعیین شده تا فرصت حضور بیشتر بازدیدکنندگان را برای خرید سفرهای نوروزی فراهم کند. صنایع‌دستی بخش جدید این نمایشگاه محسوب می‌شود که برای اولین‌بار به صورت یک‌پارچه در سال 38 این نمایشگاه ارائه شده است. خانه‌ی ایرانی با الگو گرفتن از عمارت بروجردی‌ها نیز از ویژگی‌های نمایشگاه امسال است.

    نهمین نمایشگاه گردشگری ایران که قرار است با حضور شرکت‌کنندگانی از 16 کشور اروپایی، آسیایی و افریقایی، امسال بیشتر رنگ بین‌المللی به خود بگیرد،‌ همچنان مانند سال‌های گذشته با چالش تبلیغات مواجه است. از سوی دیگر حضور ترکیه در این نمایشگاه در شرایطی که روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها با انتشار یادداشت‌هایی سعی در بازداشتن ایرانی‌ها در سفر به این کشور داشته، جای پرسش داشت که در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران به آن‌ها پرداخته شد.

    مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری که مسوولیت این نمایشگاه را نیز به عهده دارد، بدون آن‌که درباره بودجه تبلیغات نمایشگاه نهم اطلاعات شفافی بدهد، درباره‌ی شریک طلبیدن از میان کشورهایی که برای معرفی خود به این نمایشگاه می‌آیند، گفت: برای پذیرش شریک تبلیغاتی باید فرایند طولانی طی شود تا جذابیت لازم برای آنها حاصل شود. البته روند موجود امیدوار کننده است. این ارزیابی صرف ما نیست، بلکه طرف‌های خارجی نیز چنین نظری دارند.

    امضای سند همکاری ایران و روسیه در حاشیه نمایشگاه گردشگری

    علی‌باقر نعمتی‌زرگران در نشست خبری که امروز (یکشنبه 25 بهمن‌ماه) به بهانه برپایی این نمایشگاه در معاونت گردشگری برگزار شد،‌ به استقبال بخش خصوصی و برخی کشورها برای حضور در نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه امسال هیاتی از آژانس فدرال گردشگری روسیه حضور خواهد داشت که در روز افتتاحیه سند همکاری گردشگری دو کشور امضا می‌شود. همچنین وزیر گردشگری یونان در رأس هیاتی همزمان به تهران سفر خواهد کرد که در مراسم آغازین نمایشگاه گردشگری ایران حضور دارد.

    او همچنین از حضور نمایند‌ه‌هایی از کشورهای ترکیه‌، فرانسه‌، ایتالیا‌، روسیه‌، اسپانیا‌، عراق‌، تایلند‌، کره جنوبی‌، تونس‌، مالزی‌، ویتنام‌، جمهوری آذربایجان‌، قبرس‌، امارات‌، اوگاندا و سوریه خبر داد و درباره بخشی که آن‌ها حضور دارند، توضیح داد: ما تمایل داریم کشورهای اروپایی حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه تهران داشته باشند، در حال حاضر تا حدی به آنچه می‌خواستیم رسیده‌ایم. در بخش خارجی آژانس‌ها‌، هتل‌ها و هیأت گسترده‌ای حضور دارند که برخلاف سال‌های گذشته بیشتر از خود کشورها آمده‌اند و سفارتخانه‌هایشان کمتر حضور یافته‌اند.

    نعمتی درباره فعالیت تور فروشی کشورهای خارجی در این نمایشگاه نیز گفت: شرکت‌های خارجی طبق استاندارد نمایشگاه‌های بین‌المللی اجازه فروش تور دارند و ما نیز محدودیتی فراتر از استانداردهای جهانی در این نمایشگاه اعمال نخواهیم کرد.

    گردشگری حلال، سلامت و غذا در تهران

    به گفته‌ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، انجام مذاکرات B2B و برگزاری کارگاه‌های آموزشی‌ و نشست‌های تخصصی با مقامات گردشگری خارجی‌ بویژه روسیه و همچنین تورگردانان و برپایی همایش‌های تخصصی گردشگری حلال، سلامت و غذا،‌ جزو برنامه‌های حاشیه‌ای این نمایشگاه خواهد بود.

    پولی به این نمایشگاه نداده‌ایم

    نعمتی درباره بودجه‌ی نمایشگاه امسال گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودجه‌ای برای نمایشگاه نگذاشته و آن را با اعتبارات بخش خصوصی برگزار می‌کند. اگر شرایطی پیش آید، حتما وارد عمل می‌شود، اما تا این لحظه لازم نبوده سازمان هزینه کند.

    او همچنین در پاسخ به اظهارات برخی از اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها و آژانس‌ها درباره فروش غرفه‌ها به سه برابر قیمت تعیین شده، بدون آن‌که اشاره‌ای به غرفه‌های خریداری شده توسط دفاتر خدمات مسافرتی داشته باشد، از سالن ویژه این نمایشگاه که بیشترین هزینه برای غرفه‌آرایی در آن صورت گرفته است،‌مثال آورد و اظهار کرد: کل متراژ غرفه استان‌ها 50 متر است که 12 میلیون تومان بابت آن پرداخت شده است. هزینه صرف شده برای غرفه‌آرایی این سالن که تمامیت و هویت ایران را به نمایش می‌گذارد، به مراتب سه تا چهار برابر رقم پرداخت شده است.

    خانه ایرانی بدون بوم‌گردی‌ها؟!

    وی سپس در پاسخ به سوالی درباره‌ی علت انصراف بوم‌گردی‌ها از نمایشگاه امسال با وجود اختصاص سالنی به خانه ایرانی، گفت: تا جایی که می‌دانم، بوم‌گردی‌ها از نمایشگاه انصراف ندادند. ضمن آنکه ما بنا نداشتیم بوم‌گردی را در سالن خانه ایرانی مستقر کنیم که حالا آن‌ها بخواهند از حضور در آن انصراف بدهند. ممکن است آنها دیر اقدام کرده باشند.

    او در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران درباره اینکه بوم‌گردی‌ها به دلیل تعیین محدودیت در تعداد شرکت‌کننده از این حضور انصراف داده‌اند،‌ بیان کرد: اصلا محدودیتی برای تعداد شرکت‌کنندگان تعیین نشده بود و هر کسی تقاضا بدهد بنا به استاندارد نمایشگاه می‌تواند غرفه بگیرد.

    سودی از غرفه‌فروشی عاید نشده است

    در ادامه فرهاد امینیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درباره‌ی اظهارات برخی غرفه‌داران برای فروش غرفه‌ها به سه برابر نرخ واقعی گفت: هزینه غرفه‌ها شامل فضا، زمین و طراحی است. در سالن استان‌ها به خاطر طراحی ویژه، این هزینه خیلی بالا بود. رقمی هم که استان‌ها برای این کار پرداختند، سوددهی برای نمایشگاه نداشته است آنها هزینه مشارکت خود را پرداخته‌اند.

    به گفته او، نمایشگاه امسال 32 هزار متر مربع وسعت دارد که 16هزار و 200 متر آن به بخش ایرانی و 900 متر آن به بخش خارجی اختصاص دارد. هزینه هر متر غرفه برای شرکت‌کنندگان ایرانی 80 هزار تومان بدون محاسبه ارزش افزوده و برای شرکت‌کنندگان خارجی 200 یورو تعیین شده است.

    او همچنین در توجیه قیمت تعیین شده برای غرفه‌ها، بیان کرد: آنها این چند میلیون را برای چهار روز تبلیغ می‌پردازند، درحالی‌که اگر بخواهند چند ثانیه در تلویزیون تبلیغ داشته باشند باید چندین برابر آن را بپردازند.

    طبق اظهارات امینیان، در نمایشگاه امسال، 414 شرکت‌کننده از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و مراکز اقامتی‌، صنایع دستی، گردشگر سلامت، خانه‌های تاریخی‌، کتب نشریات و نرم افزار تخصصی،‌ مناطق آزاد و شرکت‌های حمل و نقل حضور دارند که 370 شرکت‌کننده ایرانی و 44 شرکت‌کننده دیگر خارجی هستند.

    او درباره علت حمایت نکردن نمایشگاه برای حضور رایگان، اظهار کرد: طبق استانداردهای بین المللی نمایشگاه‌ها معمولا خودگردان هستند که از درآمد شرکت‌کننده‌ها برای نمایشگاه هزینه می‌شود، طبق این قاعده دولت‌ها به نمایشگاه‌ها کمک مالی نمی‌کنند. برای همین واگذاری رایگان غرفه‌ها در نمایشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد و از دیدگاه صنعت نمایشگاهی اگر این اتفاق رخ دهد یعنی آن نمایشگاه رونق لازم را ندارد و برای جذب مخاطب ناچار دست به این اقدام می‌زند.

    وی ادامه داد: امسال جزء دو کشور خارجی بقیه کشورها، شرکت‌کنندگان قدیمی نمایشگاه هستند که این نشان می‌دهد آنها از حضورشان در نمایشگاه گردشگری ایران رضایت داشتند.

    چرا ترکیه حضور دارد؟

    مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درباره علت حضور کشور ترکیه در نمایشگاه امسال با توجه به یادداشت‌های بازدارنده سازمان میراث فرهنگی برای محدود کردن سفر ایرانی‌ها به این کشور در شرایط حاضر، گفت: شاید ما بتوانیم به مردم بگوییم به ترکیه سفر نکنند، اما نمی‌توانیم محدودیتی برای حضور کشوری قائل شویم. تا وقتی روابط سیاسی بین کشورها حاکم است نمی‌توان این حضور را محدود کرد.

    به گزارش ایسنا امینیان درباره تبلیغات این نمایشگاه نیز توضیح داد: بیلبوردهای نمایشگاه به تعدادی که باید نصب شده است. تا کنون هفت بیلبورد نصب شده و پنج بیلبورد دیگر باقی مانده و قرار است 35 نوبت تیزر تلویزیونی پخش شود. مکاتبات و ارسال پیام‌ها نیز در حال انجام است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرنمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت