معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان؛

نمایشگاه بزرگ صنایع دستی، نقشی تحول آفرین برای میدان نقش جهان اصفهان

عصر نمایشگاه- میدان تاریخی امام (نقش جهان) می تواند نقشی تحول آفرین در توسعه صنایع دستی اصیل، سنتی و صنعت گردشگری ایفا کند و به نمایشگاه بزرگ دست ساخته های ایران زمین تبدیل شود.

نمایشگاه بزرگ صنایع دستی، نقشی تحول آفرین برای میدان نقش جهان اصفهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، میدان نقش جهان که یکی از بزرگترین و زیباترین میدان های تاریخی جهان است، علاوه بر شاهکارهای معماری که در خود جای داده، بواسطه تولیدات متنوع و عرضه گسترده صنایع دستی اصیل ایرانی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه و تقویت صنایع دستی از جایگاهی ویژه و ممتاز برخوردار است.
    این میدان در تاریخ هشتم بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 به شماره 115 جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.
    میدان نقش جهان علاوه بر عرضه انواع صنایع دستی مهمترین کانون تولید انواع صنایع دستی است و از نگاه متخصصان، گردشگران و کارشناسان نمایشگاهی بزرگ و جذاب از آثار چیره دستانه هنرمندان اصفهانی است که این مهم نیازمند توسعه، تقویت و ساماندهی است.
    از مجموع 300 رشته صنایع دستی ثبت شده و شناخته شده در ایران، 196 رشته و هنر صنایع دستی در اصفهان قابل مشاهده است که با وجود برخورداری از قابلیت های میدان نقش جهان این هنر صنعت باید هرچه بیشتر از نظر کمی و کیفی توسعه بابد.
    میدان نقش جهان با وجود بناها و آثار تاریخی بسیار زیبا و بی نظیر همچون مسجد امام، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله، بازارهای زیبایی همچون بازار قیصریه، چیت سازها، زرگرها، سماورسازها، تفنگ سازها، مسگرها، بازار مقصود بیک، گلشن جارچی و دروازه اشرف مجموعه ارزشمندی از تولیدات صنایع دستی اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است.
    بازارهایی که هرکدام از آنها در طول سال های متمادی برای اصناف مختلف ساخته شده است و علاوه بر اینکه محلی برای فروش صنایع دستی است با زیبایی خاص و خیره کننده حجره ها و نوع چیدمان اجناس، گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کند.
    میدان امام با این همه جاذبه های گردشگری و تاریخی، علاوه بر اینکه مکانی زیبا و دلنشین برای گردشگران است می تواند جلوه فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی را هرچه بیشتر به نمایش بگذارد.
    از دیگرسوی کلانشهر اصفهان به عنوان نخستین شهر ایرانی، آذر ماه پارسال از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق انتخاب شد و به جمع شهرهای خلاق جهان پیوست.
    شبکه جهانی شهرهای خلاق، معتبرترین شبکه جهانی است که از سوی یونسکو تشکیل شده و انتخاب اصفهان به لحاظ برخورداری از صنایع دستی و هنرهای مردمی به عنوان عضو رسمی این شبکه، فرصتی کم نظیر برای رشد و توسعه انواع هنر صنعت و بهره برداری از قابلیت های این شهر بویژه میدان نقش جهان است.
    بهره برداری و ساماندهی این میدان تاریخی به عنوان یکی از بسترهای توسعه صنعت گردشگری است.
    فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز معتقد است، ظرفیت های میدان تاریخی نقش جهان در سطح بین المللی بی نظیر است و تبدیل این میدان به بزرگترین بازار صنایع دستی جهان در اولویت برنامه های این اداره کل قرار دارد.
    هم اکنون 200 فروشگاه صنایع دستی مهم در این میدان، تولیدات صنایع دستی خود را در معرض فروش و عرضه گذاشته اند که با ساماندهی این فروشگاه ها و نظارت بر کیفیت عرضه کالاها، جایگاه صنایع دستی اصیل ایرانی در جهان ارتقا خواهد یافت.
    جعفر جعفر صالحی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز بتازگی در جلسه ای با مدیر بازرسی اتاق اصناف اصفهان و نمایندگانی از اتحادیه صنف صنایع دستی و جمعی از هنرمندان و کارشناسان معاونت صنایع دستی، به وضعیت فعلی میدان امام (نقش جهان) اصفهان و جایگاه آن در جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرده است.
    وی، در این جلسه خواستار همکاری و تعامل فی ما بین دستگاه های کاشف و ضابط در حوزه های صنایع دستی استان شد.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، همچنین بر برگزاری جلسه با تولید کنندگان و عرضه کنندگان صنایع دستی در راستای حفاظت و صیانت مواریث کهن منقول فرهنگی کشور که از نسل های گذشته به دست ما رسیده و به یادگار مانده است تاکید کرد.
    جعفر صالحی افزود: لازم است که شعار 'هر شهروند و هر فروشنده صنایع دستی اصفهان یک حافظ و نگهبان' در حوزه های صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان اجرایی شود.
    وی همچنین از برگزاری نمایشگاهی برای ارتقای آگاهی شهروندان برای تشخیص صنایع دستی اصیل ایرانی و بویژه اصفهان از محصولات بدلی خبر داد.
    معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، همچنین به شکل گیری کارگروه مشترک اجرایی برای رصد فروشگاه های عرضه صنایع دستی در میدان امام مبنی بر رعایت ضوابط و شرایط ابلاغی در این راستا اشاره کرد.
    تدوین اساسنامه ساماندهی فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در مجموعه جهانی میدان نقش جهان نیز از دیگر اقدام هایی است که بنا بر اعلام مشاور عالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در کارگروه میراث فرهنگی استان در حال انجام است.
    سیدعلی صالح درخشان افزود: این اساسنامه با همکاری نهادهای مختلف شهری در حال تدوین است و برای تصویب و اجرا به هیات امنای مجموعه تاریخی نقش جهان ارائه خواهد شد.
    وی تصریح کرد: با توجه به بعد جهانی میدان نقش جهان، هم اینک لزوم ساماندهی رویدادهای اجتماعی و فرهنگی در این میدان بزرگ بیش از گذشته ضروری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت