کوچ گردشگران ایران از ترکیه به ارمنستان و گرجستان

عصر نمایشگاه- شرکت‌کنندگان خارجی حاضر در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که امسال رشدی ۱۶ درصدی داشته‌اند هـــــــم دست خالی از سفره گردشگری ایران برنمی گردند.

کوچ گردشگران ایران از ترکیه به ارمنستان و گرجستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایران آنلاین، ورودی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در تسخیر خوردنی هاست. شاید باید نوشت که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری دهم از گردشگری مزرعه و توریسم غذا شروع می‌شود. بازار پر رونقی هم دارد. سیاه چادرها جایی برای عرضه فرآورده‌های کشاورزی و لبنی است.‌آش دوغ آذری‌ها، ترخینه لرها، نان‌های کرمانشاهی، روغن‌های کردستانی و... بسیاری را به خود مشغول داشته است. هر لحظه یک عروسی نمادین با هدف نمایش مردم شناسی گوشه‌ای از چهارگوشه رنگارنگ ایران جمعیت را به سمت خود می‌برد. شرکت‌کنندگان خارجی که امسال رشدی 16 درصدی داشته‌اند هم دست خالی از سفره گردشگری ایران برنمی گردند. هم می‌خورند، هم می‌خرند. طولانی‌ترین صف خوردنــــــی‌ها اما دراختیار ایرانی هاست که مثل همیشه می‌خواهند «کباب کوبیده» به رگ بزنند!

    شهربازی‌داران تازه‌ترین میهمان نمایشگاه دهم

    «مجتبی قنبری» عضو هیأت مدیره «انجمن صنفی شهربازی دارن ایران» در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان اسباب بازی و شهربازی‌داران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری چه می‌کنند، می‌گوید: «شهربازی‌ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است.» البته سر درددلش هم باز می‌شود که سازمان میراث فرهنگی هیچ کمکی به آنها نمی‌کند. گله زیادی هم از شهرداری دارد چون مدت زمان اجاره زمین‌هایی که در اختیار شهربازی‌داران در تهران می‌گذارد به یک- دو سال محدود شده درحالی که تا چند سال پیش بعضی از اجاره‌ها بیش از 10 سال هم بود.
    جامعه شهربازی‌داران یک دلنگرانی دیگر هم دارد و آن کاهش زاد و ولدها در کشور است. کاهش تعداد کودکان و نوجوانانی که به همراه پدر و مادر به شهربازی‌ها می‌روند یکی از دغدغه‌های آنهاست اما «سعید رسا» مدیر اجرایی بخش وسایل بازی این نمایشگاه بین‌المللی کاهش مخاطب را نه برای حال حاضر، که برای یک تا دو دهه آینده ایران می‌داند که احتمالاً سرمایه‌گذاران اسباب بازی را با چالش جدی روبه رو می‌کند. رسا اما امروز وضعیت را برای تولیدکنندگان اسباب بازی‌ها خوب می‌داند. اسباب بازی‌هایی که البته مختص کودکان و نوجوانان نیست جوانان و رده‌های سنی بالای کشور را هم در برمی گیرد. چیزی که رسا از آن به تفریحات دریایی، هوازی، بازی‌های مجازی، واقعیت مجازی(ویدئو گیم ها)و... یاد می‌کند.
    بازار اسباب بازی‌های ایران هم مثل بیشتر بازارها در دست چینی هاست و بیشترین واردات از چشم بادامی‌های چینی است. به گفته رسا بعد از آن ترکیه و ایتالیا، آلمان، هلند ودیگر کشورهای اروپایی. ایران هم صادرات اسباب بازی و وسایل بازی را به کشورهای همسایه شروع کرده و تا به امروز توانسته بازار عراق را از دست چینی‌ها درآورد. اما بازار اروپا هیچ شناختی از تولیدات داخلی وسایل بازی و تفریحی ایران ندارد.
    رسا همچنین ورود کالای قاچاق در حوزه اسباب بازی‌های بزرگ را کاملاً رد می‌کند و می‌گوید: «این کالا‌ها تماماً از مبادی رسمی وارد می‌شود.»
    به گفته او تولیدکنندگان ایرانی 90 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند. برخلاف اروپا که اصلاً تولیدات داخلی ایران را نمی‌شناسد به گفته رسا ایران در حال حاضر به بازار‌های افغانستان، عمان، عراق، قزاقستان، ترکیه و حتی رومانی صادرات دارد. بیشتر صادرات ایران در زمینه دستگاه‌های بزرگ(مکانیکی) است.رسول محــــــمدی سازنده دستگاه‌های شهربازی و بهره‌بردار نیز اعتقاد دارد که اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت کند ایران می‌تواند مثل بازار ترکیه به بازارهای مجارستان، رومانی و بلغارستان صادرات داشته باشد. او کاغذ بازی و شرایط انتقال محصولات را بزرگ ترین مشکل پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی می‌داند.

    برنامه‌ریزی سفر توسط اپلیکیشن‌ها

    شرکت‌های کامپیوتری و آی تی هم پای ثابت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شده‌اند تا خدمات واقعی از طریق دنیای مجازی به گردشگران بدهند. یکی از شرکت‌کنندگان می‌گوید ما از طریق اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها امکان یافتن یک سفر مناسب را برای کاربران ایجاد کرده‌ایم. آنها از طریق تلفن همراه مثل یک آژانس توریستی یک پکیچ سفر را برای گردشگران ایجاد می‌کنند. کاربر با استفاده از برنامه‌های این شرکت‌ها از نقاط گردشگری مسیر مطلع می‌شود. قیمت‌ها را پیش از حرکت برآورد می‌کند. از طریق این برنامه‌ها هتلش را رزرو می‌کند. اگر اهل شکم چرانی باشد آدرس هتل‌ها و غذاهای محلی را به راحتی به دست می‌آورد. اطلاعات بنای تاریخی که می‌خواهد از آن دیدار داشته باشد از همین طریق به آنها داده می‌شود.
    «بهزاد رضا پور» کارشناس ارزش افزوده هم از ایجاد «سیم کارت گردشگری» خبرمی دهد که به زودی در فرودگاه‌های مختلف در اختیار توریست‌های خارجی برای برقراری تماس و استفاده از اینترنت قرار می‌گیرد. همچنین به گفته او به دنبال قراردادی که آنها با سازمان میراث فرهنگی بسته‌اند به زودی شماره تلفن مرکزی «7070» شرایطی را برای گردشگران بوجود می‌آورد که هر اطلاعاتی که می‌خواهند از این طریق به دست بیاورند. به گفته «رضاپور» توریست‌ها از طریق این شماره می‌توانند برای مثال ماشین رزرو کنند.
    آیا گرجستان گردشگران عرب را از ایران می‌گیرد؟
    «ارغوان یغموری» کارگزار یک شرکت توریستی در گرجستان هم از برنامه‌های جدی این کشور برای جذب ایرانی‌هایی که به ترکیه نمی‌روند خبر می‌دهد.
    به گفته او بسیاری از ایرانی‌ها در حوزه هتلداری و ساخت و ساز در گرجستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. او گرجستان را سومین کشور امن جهان توصیف می‌کند ومی گوید: «بعد از ناامنی‌های ترکیه بسیاری از گردشگران به سمت گرجستان آمده‌اند.»
    او فاصله نزدیک گرجستان با کشور ما را هم یکی دیگر از دلایل اقبال ایرانی‌ها به این کشور همسایه شمالی می‌داند. برداشتن ویزا از سوی دو کشور هم باعث شده تا ایرانیان بیشتری به سمت گرجستان بروند. البته مثل همیشه او عدم تبلیغ از سوی ایران را یکی از دلایل بی‌میلی گرجی‌ها برای سفر به ایران می‌داند.
    او از تمایل کشورهای عرب منطقه بویژه عراقی‌ها از سفر به کشورش خبر می‌دهد که می‌تواند گرجستان را به یک رقیب جدی برای ایران تبدیل کند. بیشترین گردشگران خارجی ایران از عراق هستند.«شوشان» از غرفه ارمنستان هم خبر از سهم خواهی ارمنی‌ها از گردشگران ایرانی که از رفتن به ترکیه مانده‌اند می‌دهد.
    حاضران در غرفه اسپانیا هم از تلاش این کشور برای صدور ویزای بیشتر باهدف جذب گردشگران ایرانی سخن می‌گویند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت