نمایشگاه لباس دفاع مقدس گشایش یافت

عصر نمایشگاه- دومین نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس با حضور هنرمندان، طراحان لباس و مسئولان فرهنگی هنری ۲۷ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

نمایشگاه لباس دفاع مقدس گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه» به نقل از ایسنا، مینا افروزی - مدیرمسئول موسسه یشم - در ابتدا اظهار کرد: لباس دفاع مقدس نشانه‌ای از حفظ و پاسداری از ارزش‌هاست، نشان از درخت صلح است، لباس دفاع مقدس تن‌پوش جنگ نیست نماد صلح و وصال است.

    او با بیان این‌که این نمایشگاه در سالروز عملیات فجر با شعار «یا زهرا» هر سال برگزار خواهد شد و هدف آن فرهنگ‌سازی در مد و لباس است، ادامه داد: این لباس چیزی جز سادگی، تواضع، ایثار و شجاعت نبود و این نمایشگاه بهانه‌ای شد تا برای نخستین‌بار از نمادها و مفاهیم جنگ در حوزه طراحی لباس در کشور بهره‌مند شویم.

    افروزی با بیان این‌که لباس جنبه‌های هنری و کاربردی دارد، گفت: جنبه کاربردی این نمایشگاه مربوط به تولید لباس است و جنبه دیگر آن مربوط به هنر است. در حوزه تئاتر، تجسمی، سینما و موسیقی درباره دفاع مقدس بسیار کار شده، ولی در حوزه هنری مدل و لباس نه‌تنها در حوزه دفاع مقدس، بلکه در هیچ حوزه‌ای کار فرهنگی نشده است.

    این طراح لباس افزود: دوست داشتم نشان دهم می‌توان با این هنر نیز در حوزه دفاع مقدس و روی مفاهیم آن مثل حماسه، شهادت، ایثار و شجاعت که از مفاهیم دفاع مقدس هستند، کارهای متفاوت و موثری انجام داد.

    سیدعباس سجادی - مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران - نیز با بیان این‌که نقش فرهنگسرا در این نمایشگاه تامین فضا بوده است، گفت: پوشش و لباس در فرهنگ ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، اگر به سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید و ایران باستان نگاه کنیم و اگر بخواهیم آن‌ها را با سنگ‌نگاره‌های یونانی و سایر تمدن‌های غربی مقایسه کنیم، یکی از تفاوت‌های اصلی در لباس است که نقش بسیار شاخصی در آن دارد، اگر تاکید نقش‌های برجسته و معماری مغرب زمین به نشان دادن عریانی در لباس است در ایران نقش‌ها به‌گونه دیگری است و مفاهیم ارزشمندی را بیان می‌کند.

    او ادامه داد: در ایران، حتی قبل از اسلام نیز پوشیده بودن لباس مسئله مهمی به‌شمار می‌رفت. پوشش در فرهنگ ایرانی بوده و به‌دلیل قرابت محتوایی اسلام و فرهنگ ایرانی مردم این سرزمین، اسلام را با افتخار پذیرفتند. در حالی که پوشش در ایران باستان همیشه بوده و پس از اسلام، شکل آن کمی متفاوت شده است.

    علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز درباره این نمایشگاه، اظهار کرد: من سال گذشته هم از این نمایشگاه دیدن کردم و امسال شاهد پیشرفت خوبی در کارها بودم. خلاقیتی که در استفاده از لباس به‌عنوان یک رسانه برای انتقال مفاهیم صورت گرفته بسیار ارزشمند است، هرچند هنوز هم جای پیشرفت بیشتر و ارتقای سطح این هنر وجود دارد.

    در پایان این برنامه، از چهار نفر از طراحان این نمایشگاه، روژان هوشیار، ساناز مسلمی، سپیده پارساپور و شیما شعبانی‌فر تقدیر شد.

    این نمایشگاه تا پنجم اسفندماه در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان از ساعت ١۰ تا ٢۰ در ایام هفته و جمعه‌ها نیز از ساعت ١٤ تا ٢۰ می‌توانند از نمایشگاه دیدن کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت