در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما؛

برخی عکاسان حاضر در حادثه پلاسکو تقدیر شدند

عصر نمایشگاه- مراسم تقدیر از برخی عکاسان خبری حاضر در حادثه پلاسکو برگزار شد.

برخی عکاسان حاضر در حادثه پلاسکو تقدیر شدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، پس از آن‌که برای برگزاری نمایشگاه و تقدیر از عکاسان حاضر در حادثه پلاسکو، خواسته شد که رسانه‌ها عکاسان خود را معرفی و آثار آن‌ها را برای برپایی نمایشگاه ارائه کنند، از (28 بهمن‌ماه) نمایشگاهی به همت انجمن عکاسان سینمای ایران با همکاری خانه سینما، از عکس‌های عکاسان خبری شرکت‌کننده در این فراخوان، در تالار زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

    شهاب‌الدین عادل - عضو شورای مرکزی و نماینده انجمن عکاسان سینمای ایران - در این مراسم گفت: متاسفانه یکی از این حوادث رخ داده در ایران، فاجعه تلخ ساختمان پلاسکو بود که به شهادت تعدادی از مأموران فداکار و جان بر کف اطفای حریق و آتش‌ نشان منجر شد. برنامه امروز به پاسداشت، فداکاری و گرامیداشت یاد شهدای این آتش‌سوزی توسط انجمن عکاسان و خانه سینما اختصاص دارد. نکته‌ای را که باید بر آن تأکید کنم، توجه به این نکته است که یک عکاس همیشه عکاس است و برای او تفاوتی نمی‌کند که عکاس خبری باشد یا عکاس فیلم یا عکاس مستند و یا عکاس اجتماعی. عکاسان همیشه به‌عنوان نخستین افرادی که  در وقایع و رخدادها حضور دارند، شناخته می‌شوند، چون یک عکاس همواره این رسالت وظیفه را در خود احساس می‌کند که وقایع را ثبت کند.

    او ادامه داد: عکس‌های بسیاری از این فاجعه ثبت شد که حضور عکاسان را در موقعیت‌های خطرناک این حادثه نشان می‌دهد. با این‌که همه آن‌ها احتمال می‌دادند که اتفاق و فاجعه خطرناک‌تر و اسف‌بارتری در شرف وقوع است، اما بنا به رسالت خود پا به پای آتش‌نشانان و امدادگران به قصد ثبت تصاویر به‌عنوان اسناد تاریخی در میان آتش و دود حرکت کردند.

    وی توضیح داد: به‌دلیل محدودیت‌ها ما ‌توانستیم از هر عکاس فقط یک عکس را انتخاب کنیم و به‌نمایش بگذاریم. این عکس‌ها توسط عکاسان و هنرمندان حاضر در این مراسم امضا خواهد شد و به ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران اهدا خواهد شد.

    منوچهر شاهسواری - مدیرعامل خانه سینما - نیز اظهار داشت: روزی که دوستان انجمن عکاسان پیشنهاد برگزاری چنین برنامه‌ای را دادند، ما بلافاصله پذیرفتیم. به این دلیل که ایده آن‌ها معنا و مفهومش این بود که عکاسانی که در این واقعه دردناک که به اندازه کافی در همه جا درباره‌اش صحبت شده و گفته خواهد شد، وابسته بخشی از تاریخ معاصر ما خواهند بود، عکس‌های گرفته‌شده را به امضای اهالی سینماگران ایران برسانند تا به عنوان یادبود در مراکز آتش‌نشانی کشور نصب شود. عکس‌ها به مرور توسط هنرمندان امضا خواهد شد و به مراکز آتش‌ نشانی که برای آنها برنامه‌ریزی شده اهدا می‌شود.

    او ادامه داد: ما در دورانی زندگی می‌کنیم که ثبت واقعه، یکی از مهم‌ترین اقدامات روزمره بشریت شده است. دوربین‌های عکاسی و تصویربرداری با مقیاس‌های متفاوت در اختیار همه است و همه در حال ثبت وقایع هستند. باید مراقب باشیم که برای ثبت واقعه، دعا به شروع واقعه نکنیم. به‌عنوان کسی که سابقه عکاسی دارم و در برخی از این‌گونه صحنه‌ها، بخصوص پیش از انقلاب حاضر بوده‌ام، گاهی دیده‌ام که از آن چیزی که ثبت می‌کنیم و عکس‌هایی که می‌گیریم، حس خوبی به احساس و ذهن ما متبادر نمی‌شود. عکاسی و عکس خوب گرفتن لذت خاصی دارد و در مواقعی، عکاس ممکن است یادش برود که جلوی دوربین چه اتفاقی دارد می‌افتد.

    پس از پخش کلیپی که علی بیات از مجموعه عکس‌ها و با آواز علیرضا قربانی تهیه کرده بود، بخش اهدا لوح تقدیر و جوایز به عکاسان خبری حادثه پلاسکو توسط هنرمندان برگزار شد و مرتضی فخری نژاد، احمد بلباسی، محمدعلی گل‌خواه، سهراب سیدجمالی، مصطفی صفری، مهدی نصیری، محمدرضا جنیدی، علی علیزاده، فواد اشتری، سید محمود حسینی، حامد ملک پور، مقداد مددی، عرفان کوچری، محمد دلکش، محمدعلی مریزاد، محمد حسن‌زاده، حسین زهره وند، جواد گلزار، حامد خورشیدی، ساتیار امامی، علیرضا تقوی، یاسمن ده میانی، حسین تهرانی، عمید فراهی، عادل عزیزی، مهدی بلوریان، آرمین کرمی، بابک برزویه، مریم مجد لوح تقدیر و هدایای خود را از سینماگران گرفتند.

    همچنین پیام جلال ملکی - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران - که به‌دلیل مأموریت، خارج از تهران بود، توسط مجری خوانده شد که در آن آمده بود: «دست همه بچه‌های عکاس درد نکند که در آن لحظات و روزهای سخت، آتش‌نشان‌ها را تنها نگذاشتید و تا آخر با ما بودید. خدا قوت.»

    فرشته طائرپور - رئیس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان سینما- نیز در این مراسم گفت: بین همه تیترهایی که پای این عکس‌های به‌یادماندنی زده شد، نوشته‌ای بود با این عنوان «ما هم سوختیم». این تیتر به کوتاه‌ترین شکل ممکن، حس همه مملکت را در این واقعه دلخراش بیان کرد. ما هم آتش گرفتیم، بدون این‌که آتش‌نشانی باشد که آتش دل ما را خاموش کند.

    او افزود: ای کاش آقای ملکی در سفر نبود و اینجا حضور داشت، اگرچه پیامش در اینجا خوانده شد، ولی یادم هست هربار که ایشان بر صفحه تلویزیون حاضر می‌شد، با وجود همه بی‌تابی‌ها و نگرانی‌ها چقدر مسلط و تواناتر از بسیاری از مجریان تلویزیون، ملت را در جریان واقعه قرار می‌داد.

    طائرپور با بیان این‌که جامعه سینمایی کشور به‌جز این‌که از صمیم دل در این عزا شرکت می‌کند، اعضایی را هم دارد که از خانواده آتش‌نشان‌ها هستند، توضیح داد: فاطمه معتمدآریا فرزند یک آتش‌نشان است. بازیگر فقید سینمای ایران، هوشنگ دیباییان نیز یک آتش‌نشان بود. خانواده آتش‌نشانان باید بدانند که ما حلقه‌هایی واسط با آن‌ها داریم.

    او همچنین اظهار کرد: من بعد از سال‌ها، در آستانه ساخت یک کار عروسکی هستم. تنها کاری که توانستم انجام دهم، در فاصله این اتفاق این بود که یکی از عروسک‌های فیلم را یک آتش‌نشان قرار دهم. امیدوارم با کارهای این‌چنین که آثار ما و فیلم‌های از این به بعد انجام می‌شود، به کودکان و نوجوانان جامعه‌مان بیاموزیم و نشان دهیم که چقدر این شغل، شغل مهمی است و چه روح بزرگی می‌خواهد که این شغل را انتخاب کند.

    در این مراسم ابراهیم مختاری (رئیس)، محمدرضا مویینی (نایب رئیس)، بهمن اردلان و سید مهدی خادم (اعضای هیئت مدیره)، ناصر عنصری (قائم مقام مدیرعامل) و بسیاری از روسای اصناف و تشکل‌های خانه سینما و چهره‌های سینمای کشور مانند پروین صفری، ناهید علامی، حسن حسن‌دوست، سیروس الوند، داریوش اسدزاده، محمدحسین حقیقی، فاطمه گودرزی، همایون ارشادی، کارن همایونفر، محمدرضا منصوری، بهرنگ دزفولی‌زاده، سیامک زمردی، کوروش پیرو، حافظ احمدی، مهدی دلخواسته، حسن شجاعی، اردشیر شلیله، نوید محمودی، بهروز صادقی و جمعی از عکاسان سینمای ایران و رسانه‌ها حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت