به مناسبت ایام فاطمیه ؛

میزبانی خانه هنرمندان از نمایشگاه مدافعان حرم

عصر نمایشگاه- خانه هنرمندان ایران در دهه پایانی اسفندماه امسال، میزبان نمایشگاه عکس رزمندگان و شهدای مدافع حرم به مناسبت ایام فاطمیه خواهد بود.

میزبانی خانه هنرمندان از نمایشگاه مدافعان حرم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایکنا ، نشست خبری مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران امروز یکشنبه، اول اسفند در سالن امیرخانی این مجموعه فرهنگی و هنری برگزار شد.

    رجبی‌معمار در این نشست با اشاره به اینکه فضای فرهنگی به وجود آمده در خانه هنرمندان ایران محل مناسبی را برای تقارب، تضارب و تعامل میان جامعه هنری است گفت: اصناف هنری کشور در این مکان ترددی مداوم دارند و اساساً شوراهای عالی و هنری این انجمن را اعضای این اصناف تشکیل داده و آن را پایه‌گذاری کرده‌اند و اکنون 12 خانه و انجمن اصلی هنری کشور در این خانه فعالیت دارند که برنامه‌های آنها توسط شورای عالی هدایت و راهبری می‌شود.

    وی ادامه داد: در مورد برنامه‌ریزی سال آینده باید به این نکته اشاره کنم که اولویت برنامه‌های ما به مواردی اختصاص دارد که خانه و انجمن‌های زیر نظر این خانه آنها را برگزار می‌کنند و باید گفت که خانه هنرمندان ایران از آنجا که وضعیت خاصی دارد و باید به جرئت گفت که نمونه آن را در جایی دیگر نمی‌توان سراغ گرفت لذا از حداکثر ظرفیت‌های موجود خود نهایت استفاده را در ارائه خدمات به گروه و فعالیت‌های هنری استفاده خواهد کرد.

    رجبی معمار تصریح کرد: این مجموعه فرهنگی با دارا بودن سه سالن نمایشی که دو سالن آن در تماشاخانه ایرانشهر قرار دارد و یکی دیگر از آنها در ساختمان اصلی است و همچنین 8 گالری که در این مجموعه دایر است و به غیر از آنها سه سالن امیرخانی، ناصری و شهناز را نیز در اختیار دارد در تمام ایام سال میزبان برنامه و فعالیت‌های هنری است و به جرئت می‌توانم بگویم که حداقل در یک سال گذشته روزی نبود که یکی از آنها فاقد برنامه خاصی باشد و به طور متوسط با برگزاری روزی سه برنامه در خدمت هنرمندان و دوستداران هنر هستیم.

    مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه گفت: علاوه بر مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در این خانه در حال برگزاری است باید بگویم که فضای معماری آن نیز جذابیت‌های خاص خود را داراست و بسیاری از آژانس‌های توریستی کشور، یکی از برنامه‌های گشت و گذارشان برای گردشگران خارجی بازدید از خانه هنرمندان کشور است.

    رجبی معمار افزود: در مهرماه سالی که در ماه پایانی آن قرار داریم گروه ارکستر و کر خانه هنرمندان با هدایت محمد سریر را فعال کردیم که خوشبختانه به فاصله چند ماه بعد از شروع فعالیت، اجرای برنامه‌ای نیز در جشنواره «موسیقی فجر» داشت.

    وی اظهار داشت: در حوزه هنرهای تجسمی با تشکیل یک شورای کارشناسی در سال 95 متشکل از کارشناسان و چهره‌های برجسته فعال در عرصه هنرهای تجسمی، سعی در ساماندهی تقاضای جامعه هنری در عرصه تجسمی را داشتیم که البته درخواست برای به نمایش درآمدن آثار در رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی در فضای نمایشگاهی این خانه بسیار زیاد بود هرچند که بسیاری از آنها فاقد ارزش و تراز هنری برای حضور در این خانه بودند.

    مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تأکید کرد: اساساً این مجموعه فرهنگی و هنری به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه فضا و اماکن خود دارد از همان ابتدا بنای خود را به حمایت و پرداختن به آثار هنرمندان برجسته قرار داده است وگرنه که فضای هنری برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری هنرمندان مستعد و حتی آماتور بیرون از خانه هنرمندان ایران فراوان است.

    وی در ادامه گفت: شورای هنری این بخش از خانه هنرمندان ایران با تشکیل جلسات دو هفتگی خود به بررسی درخواست و تقاضای هنرمندان و گروه‌های هنری پرداخته و برنامه‌ریزی برای در نوبت قرار گرفتن نمایش آثاری که صلاحیشان تأیید شده است صورت می‌گیرد.

    رجبی معمار ادامه داد: تا این لحظه در سال 95 این خانه میزبان بیش از 80 نمایشگاه در عرصه هنرهای تجسمی در نگارخانه‌های خود بوده است که بخش اعظمی از آنها مربوط به انجمن‌های هنری وابسته به خانه هنرمندان ایران بوده است و باقی تقاضاها مربوط به انجمن‌های خارج از خانه هنرمندان ایران است.

    وی گفت: این مجموعه فرهنگی و هنری ویژه ایام و مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی نیز برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است؛ از امروز عصر میزبان چهاردهمین جشن تصویر سال هستیم و بعد از اتمام آن به مناسبت ایام فاطمیه، در دهه پایانی اسفندماه نمایشگاهی از عکس‌های رزمندگان و شهدای مدافع حرم را برگزار خواهیم کرد.

    مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه گفت: ما در حوزه سینما 27 نشست و رویداد مهم را میزبانی کردیم؛ برنامه‌هایی همچون سینمای مستند، پلک تهران و هفته‌های فیلم که مجموعه 90 برنامه نمایش فیلم و نقد و تحلیل آن را برگزار کردیم.

    وی با اشاره به این خانه هنرمندان ایران خود را در زمینه کتاب و فرهنگ کتابخوانی مسئول دانسته و همواره در قالب برنامه‌هایی این فرهنگسازی را به ویژه در حوزه کتاب‌های هنری به انجام می‌رساند، گفت: 18 اسفند در قالب ویژه‌برنامه آئینی «چراغ خاموش نیست» به تجلیل و تکریم هنرمندان فقیدی که متأسفانه در سال 95 آنها را از دست دادیم خواهیم پرداخت؛ به این منظور اسامی 94 هنرمند فقید در همه عرصه‌ها شناسایی و با خانواده آنها برای شرکت در این ویژه‌برنامه که در سالن ایوان شمس برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آمده است.

    رجبی معمار با اشاره به اینکه خانه هنرمندان ایران مجوز دو مجله رسمی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 95 دریافت کرد گفت: ما بیش از 150 مراسم که از خارج از این مجتمع ارائه شد را در سال 95 میزبانی کردیم که از جمله مهمترین آنها که با تمام امکانات حدود 10 روز در اختیارشان بودیم «جشن نفس» بود که با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    وی در زمینه هنرهای نمایشی و فعالیت تماشاخانه‌های زیر نظر خانه هنرمندان ایران گفت: سال 94 در تماشاخانه ایرانشهر میزبان 26 نمایش با 687 اجرا  بودیم که حدود 83 هزار نفر از این نمایش‌ها دیدن کردند چیزی بالغ بر 16 میلیارد ریال بلیط فروخته شد.

    رجبی معمار ادامه داد: در سال 95 با یک رشد کمی تا قبل از برگزاری سی و پنجمین جشنواره «تئاتر فجر» 30 نمایش در این تماشاخانه اجرا شد که 822 اجرا را تجربه کردند و مجموعاً بالغ بر 108 هزار نفر از آنها بازدید کردند و چیزی نزدیک به 3 میلیارد تومان فروش بلیط داشتند که البته خانه هنرمندان ایران از سهم 20 درصدی خود از محل فروش بلیط نیز صرف نظر کرد.

    وی در پایان با اشاره به اینکه سال 94 از وزارت ارشاد تنها 110 میلیون تومان کمک دریافت کردیم و این رقم به 100 میلیون تومان در سال 95 کاهش یافت گفت: متأسفانه بسیاری از انجمن‌های هنری فعال در خانه هنرمندان ایران با مضایق مالی روبرو هستند که امیدوارم  معاونت هنری ارشاد فکری عاجل برای بهبود شرایط حرفه‌ای این انجمن‌ها کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت