عضو کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران :

بودجه فعالیت‌های فرهنگی تنها ۴ درصد کل بودجه نمایشگاه کتاب است

عصر نمایشگاه- فتح‌الله فروغی، عضو کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران در نشست تشریح فعالیت‌های این کمیته گفت: بودجه این بخش تنها ۳.۵ تا ۴ درصد کل بودجه نمایشگاه کتاب است.

بودجه فعالیت‌های فرهنگی تنها ۴ درصد کل بودجه نمایشگاه کتاب است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ،، نشست تشریح رویکردهای کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 10 اسفند ماه با حضور یحیی دهقانی مدیر کمیته، عبدالعظیم فریدون، سیدعباس حسینی‌نیک، فتح الله فروغی و مسعود پایدار اعضای این کمیته برگزار شد.

    دهقانی در این نشست در سخنانی گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناشران در سال‌های گذشته غلبه پیدا کردن وجه نمایشگاهی به وجه فروشگاهی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده است. همواره ناشران براین باور بودند که چرا نمایشگاه کتاب تهران با حضور چند میلیونی جمعیت به یک فروشگاه بزرگ تبدیل شده است. قرار بود ما بخش فرهنگی و جنبی نمایشگاه را ارتقا دهیم، تا در آینده نمایشگاه کتاب تهران فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب نباشد. البته نمایشگاه کتاب ما تنها نمایشگاه کتاب در دنیا نیست که فروش دارد، بلکه در بسیاری از کشورها نمایشگاه‌ها فروش نیز دارند.

    وی تصریح کرد: ما امسال تحت عنوان سه دبیرخانه و سه محور کارها را انجام می‌دهیم، بخش علمی که برپایی حوزه نشر با موضوعاتی چون اقتصاد نشر، فروش رایت، برندسازی، فروش و توزیع نشر و غیره می‌پردازد که امسال ما پیش بینی کردیم 20 کارگاه برگزار کنیم. بخش فعالیت‌های فرهنگی که کارهای جنبی در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال خواهد داشت. در این بخش ما در 4 سالن تشکل‌های نشر چهار سرای دانشگاهی و آموزشی، بین الملل، کودک و نوجوان و عمومی برپا خواهیم کرد. بخش سوم فعالیت‌های ما نیز به پاتوق اهل قلم که محلی برای حضور نویسندگان و مترجمان کتاب است.

    فتح‌الله فروغی معاون کمیته علمی و فناوری نیز در سخنانی گفت: فعالیت‌های این کمیته با پنج هدف اجرا می‌شوند، این اهداف عبارتند از ارتقای سطح علمی و فرهنگی نمایشگاه که در راستای همان غلبه بخش نمایشگاهی که جنبه فروشگاهی دنبال می‌شود، پاسداشت جایگاه اهالی قلم و اندیشه و نشر، ترویج و افزایش مطالعه و فرهنگ مطالعه و ... .

    فروغی تصریح کرد: ما در این دوره از تعداد نشست‌ها و سخنرانی‌ها خواهیم کاست و رویکرد بهتری اتخاذ کردیم که همان توجه به برگزاری کارگاه‌های حرفه‌ای است که موجب ارتقای سطح دانش و آگاهی اهالی نشر می‌شود. برای بخش‌های علمی، فعالیت‌های فرهنگی و پاتوق نیز دبیرانی انتخاب کردیم که به ترتیب داریوش مطلبی، محمدحسن محمدی و شهرام اقبال‌زاده مسئولیت‌ها را برعهده خواهند داشت.

    وی ادامه داد: بودجه بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری حدود 3.5 تا 4 درصد بودجه کل نمایشگاه کتاب تهران است، با این بودجه همه انتظارات به حق اهالی نشر و قلم محقق نخواهد شد. باید بگویم ما هدفمان تقویت بخش فرهنگی است اما رویکرد حذف فروش را نیز نداریم.

    عبدالعظیم فریدون دیگر عضو کمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی نیز در سخنانی گفت: کمیته علمی و فرهنگی در دو دوره گذشته به سمتی حرکت کرده است که تا از تنها فرصت موجود برای پررنگ‌تر کردن بخش فرهنگی نمایشگاه استفاده کند فعالیت‌‌ها برای دو دسته پدیدآورندگان نشر و مردم برنامه ریزی شده است. هرچه تنوع بیشتر باشد موجب می‌شود که مخاطبان آن علاوه بر بازدید از کتاب‌ها در برنامه‌های فرهنگی نیز حضور پیدا کنند.

    مسعود پایدار، دیگر عضو این کمیته نیز در سخنانی با بیان این مطلب که نمایشگاه کتاب تهران در سه دهه گذشته کارکرد متفاوتی با سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا داشته است، گفت: ما نیازمند اصلاحاتی در ارکان و اجزای نمایشگاه هستیم و باید اقداماتی برای توسعه آموزش و پژوهش در نمایشگاه انجام شود.

    سیدعباس حسینی‌نیک از دیگر از اعضای کمیته فعالیت‌های فرهنگی بود که گفت: اگر کمیته فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران فعال شود و ناشران فعال و باسواد در برنامه‌ها شرکت کنند، پیام‌ها و خروجی‌های جلسات و کمیته علمی و فرهنگی درست به گوش اهل فرهنگ برسد بسیاری از مشکلات مبتلابه نشر حل می‌شود.

    در ادامه این نشست دهقانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه سالن کارنامه نشر در دوره گذشته شایسته نشر کشور نبوده است، گفت: در نمایشگاه کتاب بیست و هشتم ما تنها سرای اهل قلم را در اختیار داشتیم و نشست‌ها را برگزار می‌کردیم اما در دوره گذشته بخش جنبی حذف و فعالیت‌های فرهنگی و علمی دخیل شد یکی از کارهای ما در سال گذشته ایجاد کردن سالن کارنامه نشر بود. به این مفهوم که کلیه کتاب‌های منتشر سال 94 بدون استثنا به نمایش گذاشته شد در مجموع 27 هزار عنوان کتاب در فضایی به وسعت 300 متر نمایش داده شد ما نیز می‌پذیریم فضا در حد و  اندازه این عناوین نبود، اما به دلیل کمبود جا چاره‌ای جز این نداشتیم. امسال بنا داریم کلیه کتاب‌های سال 95 را گردآوری کنیم.

    وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا فعالیت‌های فرهنگی در طول سال متوقف می‌ماند، گفت: ما خودمان هم پا در هوا هستیم. به نظر من این کمیته باید ثابت شود. همکاران من در کمیته تا 23 اردیبهشت روز پایانی نمایشگاه فعال هستند، اما پس از آن هر کس به سراغ کار خود می‌رود و هیچ‌گاه کارها ادامه پیدا نمی‌کند. ما خود ما تا یک ماه پیش نمی‌دانستیم. آیا قرار است این کمیته واسپاری شود یا خیر. اگر مدیر کمیته حکم سالانه داشته باشد. وظایف در سال نیز ادامه پیدا می‌کند.

    در بخش دیگری از نشست انتقاداتی به خالی بودن سالن نشست‌های سرای اهل قلم در زمان نمایشگاه کتاب مطرح شد، که اعضای کمیته گفتند، خالی بودن نشست‌ها چندان به محتوا مربوط نیست. ناشران ما از آنجایی که درگیر فروش در غرفه‌های خود هستند. معمولا در نشست‌ها حضور پیدا نمی‌کنند. بخشی نیز به جانمایی و اطلاع رسانی درباره فعالیت‌های فرهنگی مربوط می‌شوند برای نمونه سال گذشته خیلی‌ها نتوانسته بودند کمیته فعالیت‌های فرهنگی را بیابند.

    در پایان این نشست عبدالعظیم فریدون با انتقاد از اینکه کلیه فعالیت‌های غیرکتابی نمایشگاه باید زیر پوشش فرهنگی باشد، گفت: دوستان وزارت ارشاد همه فعالیت‌ها را به ما واگذار نکردند و به نظر من کمیته فعلایت های فرهنگی هنوز آنطور که باید در جای خودش قرار نگرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت