دورخیز پایتخت کتاب ایران برای پایتختی کتاب جهان در ۲۰۱۹

عصر نمایشگاه- شهرستان نیشابور، که در چهارچوب جشنواره پایتخت کتاب ایران، در سال ۹۵ عنوان پایتخت کتاب کشور را از آن خود کرده بود، اکنون به پایتختی جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ چشم دوخته است.

دورخیز پایتخت کتاب ایران برای پایتختی کتاب جهان در ۲۰۱۹
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا ، پشتوانه عظیم علمی، ادبی و فرهنگی، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و علاقه مردم این سامان به مطالعه کتاب در سال 1395 باعث شد تا این شهر در دومین دوره جشنواره مزبور، عنوان پایتخت کتاب ایران را از آن خود کند.
    اهواز، نخستین پایتخت کتاب کشور در نخستین دوره این جشنواره بود و اکنون پس از نیشابور، بوشهر به عنوان سومین پایتخت کتاب کشور در سال 1396 برگزیده شده است.
    اما اینکه نیشابور، در دومین دوره این جشنواره توانست گوی سبقت را از نامزدها و رقبای مطرحی چون شیراز، بوشهر، یزد، شهرکرد و شهرری برباید خود حکایت از پیشتازی این مهد شعر و عرفان خراسان در عرصه کتاب خوانی دارد.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تمجید از تلاش های نیشابور در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می گوید: نیشابور در طول یک سال گذشته توانسته به خوبی در حوزه برنامه های پایتخت کتاب ایران در مناطق شهری و روستایی فعالیت کند.
    سیدسعید سرابی اظهار می دارد: اهدای بیش از یک میلیارد ریال کتاب به روستاها، برگزاری هجدهمین نمایشگاه ملی ناشران، تقدیر از نابینایان کتابخوان، برگزاری کارگاههای مربیان باشگاههای کودک ونوجوان، نشست مدیران فرهنگی سراسر کشور، نصب نمادهای کتاب در سطح شهر نیشابور از جمله این اقدامات است.
    وی می افزاید: اجرای طرح زنگ کتاب در مدارس، برگزاری مسابقات کتابخوانی در سنین مختلف، تعامل کلیه سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در انقلاب کتاب و کتابخوانی شهرستان، راه اندازی بوستان های کتاب، طرح صبحانه با کتاب ادارات و نهادهای مختلف، اجرای طرح یک روز با کتابفروش، برافراشتن پرچم کتاب در کنار پرچم ایران در زنگ صبحگاه مدارس و زنگ صبحگاه پادگانها از دیگر برنامه هایی است که در سال 95 در نیشابور اجرا شده است.
    وی یادآور شد: پرداخت اضافه کار در ازای کتابخوانی به کارگران برخی مجموعه ها، راه اندازی ایستگاه کتاب در مسیرهای پرتردد، قرار دادن میز مطالعه در سالن انتظار ادارات و نهادهای عمومی، راه اندازی ایستگاه‌های کتاب مجازی، راه اندازی پیک کتاب برای سالمندان و ناتوانان، قرار دادن قفسه کتاب در اتوبوس شهری و حمل‌ونقل عمومی، راه اندازی کتابخانه های اتوبوسی، تور اهدای کتاب در روستاها و حاشیه شهرها، تخفیف عوارض شهرداری برای کتابفروشی ها،‌ ارایه تسهیلات لازم مانند زمین های مناسب برای تاسیس و توسعه کتابفروشی ها، تجهیز و راه اندازی چهارشنبه بازار کتاب برای مبادله کتابهای دست دوم از دیگر برنامه هایی است که امسال در نیشابور، به عنوان پایتخت کتاب ایران انجام شد.
    وی با اشاره به برخی از اهداف این فعالیت ها گفت: افزایش سرانه مطالعه کشوردر سطح ملی و جهانی، افزایش مراجعه به کتابخانه، گسترش فضاهای فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی، استفاده از کتاب برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و بحران های اجتماعی و زیست محیطی، استفاده از کتابخوانی برای تقویت فرهنگ گفت‌وگو و مدارا از طریق کتاب، استفاده از کتابخوانی برای توانمندسازی زنان، کودکان و افراد محروم، استفاده از کتاب برای تقویت ارزش‌های انسانی و اخلاقی، استفاده از خواندن برای افزایش دانش عمومی و مهارت های مردم، تعدیل بمباران اطلاعاتی رسانه های مجازی از جمله اهداف اصلی بوده است که در سال جاری در پایتخت کتاب ایران دنبال شده است.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یکی از موانع گسترش کتابخوانی در شهرهایی چون نیشابور را در دسترس نبودن کتاب برای عموم مردم دانست و گفت: برگزاری برنامه های گسترده با در دسترس قرار دادن کتاب به خصوص در مناطق محروم، باعث افزایش میزان کتابخوانی در نیشابور شده است.

    * آمادگی برای معرفی نیشابور به عنوان پایتخت جهانی کتاب
    فرماندار نیشابور گفت: پایتختی کتاب ایران در سال جاری دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای این شهرستان داشته و بر همین اساس مسئولان نیشابور در تلاش هستند تا این شهر در سال 2019 به پایتختی جهانی کتاب برسد.
    سعید شیبانی نوقابی با اشاره به اینکه تلاش می شود برنامه های نیشابور در حوزه کتاب در طول سال های آینده نیز ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: معرفی ظرفیت های غنی نیشابور در حوزه کتابخوانی به صورت جدی در طول سال های آینده نیز دنبال می شود.
    وی افزود: برگزاری نمایشگاه کتابی با حضور 150 ناشر، عرضه 20 هزار جلد کتاب و حضور بیش از 200 هزار بازدید کننده، نشان داد که نیشابور دارای ظرفیت های بسیار ارزشمند در عرصه کتاب و کتابخوانی است.
    وی به تخصیص 20 میلیارد ریال در خصوص ساخت 2 کتابخانه در نیشابور اشاره کرد و گفت: به دلیل برخی مشکلات، در خصوص تامین این اعتبار تاخیر ایجاد شده بود ولی در شرایط فعلی مقدمات لازم برای تخصیص اعتبار در حال انجام است.
    فرماندار نیشابور، دستاوردهای این شهرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی را بسیار ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه های متنوع در ادارات، مدارس و حضور گسترده کتاب در مناطق دورافتاده و روستاهای این شهر باعث شده علاقه مردم این شهرستان به مطالعه کتاب افزایش یابد.
    رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز گفت: اجرای برنامه های گسترده در حوزه کتاب، آثار و برکات ارزشمندی برای مردم این شهرستان داشته است.
    عباس کرخی به تشکیل شبکه نهادهای فعال در ترویج کتابخوانی با نام 'سیمرغ' در نیشابور اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی در سطح وسیع برای یک انگیزش و انقلاب کتابخوانی در سطح دانش آموزی، تبلیغات گسترده بر مبنای کتاب و کتابخوانی، آغاز به کار انجمن کتاب سیمرغ با 30 موضوع کتابخوانی و ترغیب عموم به مطالعه، بخشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این انجمن است.
    وی یادآور شد: این انجمن مردمی و خودجوش یکی از قابلیت های قوی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است که در سال پایتختی کتاب با اعضایی ثابت وغیر ثابت به صورت حضوری و غیر حضوری فعالیت داشته است.
    کرخی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های هفتگی نقد و بررسی با حضور کارشناسان و نویسندگان برجسته کشوری و شهرستان، برگزاری جلسات داستان خوانی، عطارخوانی، مثنوی خوانی، شاهنامه خوانی از برنامه های اصلی این انجمن است.
    رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود: اهدای کتاب به مناطق محروم، تجهیز کتابخانه های زنجیره ای در سطح شهرستان و همکاری همه جانبه با نهاد کتابخانه های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی برای برگزاری همایش ها و نشست ها و سمینارها از دیگر برنامه هایی است که توسط انجمن سیمرغ در نیشابور پیگیری شده است.
    وی یادآور شد: برگزاری بزرگترین میز مطالعه جهان برای عموم مردم و استقبال بی نظیر اقشار مختلف، اجرای طرح زیبای کوله پشتی کتاب و امانت در بوستانها، طرح تشویقی کتابخوانان زندانی در تخفیف مجازات، پاداش به کارکنان کتابخوان بیمه تامین اجتماعی، حمایت برخی صنایع و کارخانه ها از فرهنگ کتابخوانی، برگزاری مسابقات تا سیمرغ (ویژه حفظ غزلیات عطار ویژه نوجوانان)، برگزاری مسابقات چله چارانه (حفظ 40 رباعی از خیام در سطح پیش دبستانی تا دوره دوم ابتدایی) از برنامه هایی است که در پایتخت کتاب ایران اجرایی شده است.
    وی به فعالیت های گسترده در خصوص کتاب های کودک و نوجوان نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری روزشمارهای مخصوص سال، نشست سه شنبه های با 'یک فنجان کتاب' در بوستان ها و مدارس و محله های محروم شهرستان، برگزاری همایش چندسالانه خوانش کتاب و اهدای کتاب برای بیش از 300 روستا، برگزاری نشست های تخصصی نقد ادبیات کودک و آثار کودک، تجهیز قفسه کودک ونوجوان در کتابخانه های شهرستان، همایش پرواز بادکنک ها و همایش کتاب کودک دوچرخه از برنامه های صورت گرفته در حوزه کودک و نوجوان است.
    مرکز شهرستان 433 هزار نفری نیشابور که در 122 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد با 10 هزار هکتار منطقه تاریخی، چهار هزار و 500 شخصیت علمی ادبی و ظرفیتهای فرهنگی قابل توجه، شهری فراملی و نیازمند نگاهی در همین سطح است.
    نیشابور که هم اکنون دومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی پس از کلانشهر مشهد است، شهری کهن و در رتبه نخست هفت شهر هدف گردشگری این استان است.
    وجود 27 باب از 33 باب نخستین مدارس و دانشگاههای جهان اسلام در نیشابور، تاسیس نظامیه نیشابور قبل از نظامیه بغداد، ثبت حدیث معروف سلسله الذهب از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) توسط چند هزار نویسنده با قلمدان های مرصع در این شهر در سال 200 هجری قمری، نیشابور را مأمن تشنگان علم و معرفت سرزمین های اسلامی کرده است.
    این شهر اساطیری در قرون چهارم و پنجم هجری قمری زادگاه چهار فرقه عرفانی ملامتیه، کرامیه، بکتاشیه و جوریه و مرکزیت تصوف و عرفان جهان اسلام در قرن چهارم بوده است.
    ظهور چهار هزار و 300 شخصیت برجسته علمی و فرهنگی تا ربع اول قرن ششم در این شهر، پرورش مشاهیری همچون عطار، حکیم عمرخیام و فضل بن شاذان شواهدی بر سابقه درخشان تمدن و فرهنگ غنی نیشابور در گذشته است.
    نیشابور دارای 17 باب کتابخانه عمومی با 20 هزار نفر عضو فعال است و در سال 95 بیش از یک میلیون نفر به کتابخانه های نیشابور مراجعه کرده و بیش از یک میلیون جلد کتاب به امانت گرفته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت