گلایه کسبه صنف کیف‌و کفش ساری به برگزاری نمایشگاه بهاره

عصر نمایشگاه- در شرایطی که براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در راستای واگذاری امور به تشکل‌های غیر دولتی، ریش‌وقیچی برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به اتاق‌های اصناف واگذار می‌شد؛ انتظار می‌رفت تا اتاق‌های اصناف در راستای حمایت از اصناف و کسبه استان، به‌جای برپایی نمایشگاه، از حراجی و فروش فوق‌العاده برای کنترل بازار بهره ببرند.

گلایه کسبه صنف کیف‌و کفش ساری به برگزاری نمایشگاه بهاره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از بلاغ ، در مازندران بیش از 140 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و 15 تا 20 هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب وجود دارد.

    در حالی‌که طبق استاندارد جهانی به‌ ازای هر 100 نفر یک واحد صنفی وجود دارد، این میزان در کشور 35 نفر و در مازندران 15 تا 20 نفر است و این در حالی‌ است که با وجود این تراکم، در سال‌جاری خسارات وارده به مرکبات نیز، بازار استان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

    با وجود این شرایط بحرانی برای بازار، که شرایط سختی را برای کسبه استان نیز فراهم آورده است، خبرها حکایت از برگزاری نمایشگاه بهاره در هشت شهرستان مازندران شامل ساری، بابل، آمل،بهشهر، نوشهر، تنکابن، قائمشهر و رامسر از 10 الی 25 اسفند دارد و این محل گلایه بسیاری از کسبه استان در این شرایط رکود و کسادی بازار است.

    در شرایطی که براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در راستای واگذاری امور به تشکل‌های غیر دولتی، ریش‌وقیچی برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به اتاق‌های اصناف واگذار می‌شد؛ انتظار می‌رفت تا اتاق‌های اصناف در راستای حمایت از اصناف و کسبه استان، به‌جای برپایی نمایشگاه، از حراجی و فروش فوق‌العاده برای کنترل بازار بهره ببرند.

    در همین راستا، پس از گلایه کسبه صنف پوشاک و خوار و بار و لبنیات در مرکز استان، کسبه صنف کیف‌وکفش نیز گلایه خود را اعلام کردند.

    شهرستان ساری دارای نزدیک به 400 واحد صنفی کیف‌وکفش است‌ که در سال‌جاری و در روزهای واپسین آن، بازار کساد و راکدی را پشت‌سر گذاشته‌اند و آخرین امید و دل‌خوشی این کشبه به بازار شب عید است که برپایی نمایشگاه آن‌هم در این شرایط اقتصادی و کسادی بازار، واقعا آب‌سردی است بر متصدیان این واحدهای صنفی.

    علی نصیری در خصوص وضعیت حال حاضر بازار گفت: نه تنها بازار ساری بلکه بازار کل استان مازندران در شرایط راکد و کسادی به‌سر می‌برد و اکنون که به نیمه اسفند هم نزدیک می‌شویم، بازار از حالت رکود خود، خارج نشده است.

    وی افزود: بازار مازندران وابسته به دو قطب اصلی استان یعنی کشاورزی و باغداری است و حال با توجه به خسارات وارده به باغداران، شاهد پیامدها و عواقب آن بر بدنه بازار هستیم.

    عضو هیات مدیره اتحادیه کیف‌وکفش ساری در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره اظهار کرد: حقیقتا استان مازندران در این شرایط، ظرفیت برگزاری نمایشگاه بهاره را ندارد و اکثریت کسبه، نسبت به برگزاری نمایشگاه، گلایه دارند.

    نصیری با بیان اینکه کسبه صنف پوشاک نیز طی طوماری ضمن ابراز گلایه‌مندی از برگزاری نمایشگاه، تقاضای پیگیری این موضوع را از هیات مدیره اتحادیه دارند، خاطرنشان کرد: کسبه بازار معتقدند نمایشگاه محل عرضه کالا از تولید به مصرف است، اما در این نمایشگاه‌ها، غرفه‌داران به‌جای عرضه کالاهای تاپ و درجه یک، اقدام به بساط و عرضه کالاهای درجه چندم واحدهای صنفی خود می‌کنند، در حالی‌که کسبه بازار اقدام به خرید کالاهای درجه یک برای شب عید کرده‌اند و برگزاری نمایشگاه، بازار کسبه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

    یکی از کسبه بازار نیز عنوان کرد: اتاق‌های اصناف برای کسب درآمد خود، اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنند و این در حالی است که صدها و شاید هزاران کسبه صنوف گوناگون، متاثر از این تصمیم، زیان می‌بینند.

    کسبه دیگری در این خصوص گفت: اگر موضوعیت نمایشگاه حمایت از تولید داخلی، تولید کننده و کارآفرین باشد، بازار گله‌ای ندارد اما این نمایشگاه، بازار کاذبی است که در مقابل بازار قرار می‌گیرد و این محل گلایه کسبه است.

    کسبه دیگری ضمن ابراز گلایه از وضعیت موجود اذعان کرد: متاسفانه اتاق اصناف در حالی که باید حامی اصناف و بازاریان باشد، با برگزاری نمایشگاه آن‌هم در این شرایط اقتصادی و در این زمان حیاتی که برای کسبه بسیار سرنوشت‌ساز است، بدون در نظر گرفتن عواقب برگزاری نمایشگاه، اقدام به برپایی آن می‌کند که دور از انصاف است.

    محسن مفیدی نیز طی گفت‌وگویی اظهار کرد: در حال حاضر اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران دارای 2 هزار و 500 عضو فعال است.

    رییس اتحادیه خواروبار و لبنیات ساری تصریح کرد: هیچ یک از اعضای اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز استان، تمایلی به شرکت در نمایشگاه نوروزی ندارند.

    در پایان باید اشاره کنیم نمایشگاه بهاره ساری در کنار گلایه کسبه مرکز استان، بنا است تا در 16 اسفند در جاده ساری-قائم‌شهر، مجتمع نمایشگاهی نیاوران برگزار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت