رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان :

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب کتابفروشی ها از گردونه حذف می شوند

عصر نمایشگاه- رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: بررسی ها نشان داد در طول این نمایشگاه و مجموعه اتفاقاتی که در آن رخ می دهد، رکن اصلی حوزه نشر یعنی کتابفروشی از گردونه فعالیت حذف می شود.

زمان برگزاری نمایشگاه کتاب کتابفروشی ها از گردونه حذف می شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر، آموزگار درباره طرح عیدانه کتاب گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب 29 دوره برگزار شده است. یکی از بررسی ها نشان داد در طول این نمایشگاه و مجموعه اتفاقاتی که در آن رخ می دهد، رکن اصلی حوزه نشر یعنی کتابفروشی از گردونه فعالیت حذف می شود.

    وی افزود: در نمایشگاه ها ارتباط مستقیم میان ناشر و مخاطب برقرار می شود و افراد با کمک یارانه و بن های تخفیف، کتاب را با نصف قیمت خریداری می کنند. از آنجایی که فروشنده، کتاب را با 25 درصد از پخش کننده تهیه می کند، نمی تواند برای فروش کتاب رقابت کند و حذف می شود و آثار آن کاهش کتابفروشی و تغییر شغل بوده است.

    رئیس اتحادیه ناشران با بیان اینکه طرح عیدانه کتاب سال گذشته کار خود را آغاز کرده، گفت: در ادامه این طرح تابستانه و پاییزه نیز شکل گرفت. در یک سالی که این طرح راه اندازی شده است کتابفروشی های سطح کشور افزایش یافته و به 800 عدد رسیده است. ابتدا باید مردمی را که به سمت کتاب نمی روند تشویق کرد و سپس انس به آن را نهادینه کنیم و اگر مخاطب کتاب ترجمه ای را ترجیح می دهد از آن بهره ببرد با وجود اینکه همه می خواهیم آثار کشور ترویج پیدا کند.

    آموزگار در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش چاپ کتاب های ترجمه نسبت به کتاب های تالیفی گفت: همواره نقطه آسیبی در نشر ایران قابل رویت است که ترجمه در حال سبقت بر کتاب های تالیفی است و ارتباطی به طرح عیدانه ندارد.

    رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان افزود: وضعیت نشر ایران در دنیا اسفناک است و قادر به عرضه کتاب های کشورمان در دنیا نیستیم و تعداد کتاب هایی که به دنیا عرضه شده اند بسیار اندک است. بنابراین یک عدم تعادل میان آثار ترجمه ای و تالیفی وجود دارد.

    آموزگار راهکار افزایش آثار تالیفی در کشور را، در ترغیب کشورهای دیگر به ترجمه آثار ایرانی دانست و گفت: این یک موضوع جهانی است و تمام کشورهای دنیا حق ترجمه کتاب های خود را به دیگر کشورها می پردازند و آثار خود را در آن کشور نشر می دهند و به آن گرنت گفته می شود. وزارت فرهنگ و ارشاد فعلی در حال فعالیت بر روی گرنت است اما آیین نامه مربوط به آن دارای نواقص بسیار جدی است که امید است برطرف شود.

    در ادامه کریمی زنجانی با بیان اینکه استقبال خوبی در طرح عیدانه از طرف ناشران صورت گرفته، گفت: در چند روز ابتدای طرح به قدری تقاضا برای یارانه کتاب بالاست که ما با کمبود یارانه مواجه شده ایم.

    وی افزایش فروش کتاب پس از طرح عیدانه را چشمگیر خواند و گفت: پخش کتاب در موسسه ما تا 40 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

    این ناشر در پاسخ به این سوال که در میان مردم تقاضا برای چه کتاب هایی بالاتر است، گفت: تقاضا در مورد کتاب های شناخته شده در بخش ترجمه و هم تالیف افزایش یافته است و نمی توان تمایز میان این دو آثار قائل شد.

    کریمی زنجانی گفت: در میان شهرها  در ابتدا شیراز بیشترین تقاضای کتاب را داراست و پس از آن اصفهان، تبریز و مشهد در رتبه های بعدی برای فروش کتاب هستند. در برخی از شهرهای کوچک و دورافتاده کتابفروشی های بسیار فعالی داریم که در شهرهای بزرگ پیدا نمی شود بنابراین این موضوع به همت افراد بستگی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت